Post entry

Nitro Games - Nästa spelbolagsraket!

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag tänkte sammanfatta lite kring caset Nitro Games och varför det är ett av mina top-picks inför 2018. Min uppfattning är att marknaden helt enkelt inte förstår caset och uppsidan. Till dagens kurs om ca 50kr handlas bolaget till BV om 115mkr. Av detta bör +30mkr vara likvida medel. Det beror lite på hur mkt man börjat gasa vad gäller marknadsföring iom att MoW numera närmar sig full lansering på alla tillgängliga plattformar. Jag har inte varit såhär positiv till ett case på börsen sedan man kunde handla Unibap till 25kr eller Realfiction till 8kr. Min riktkurs är således Redeyes eget bull case om 170kr. Min övertygelse är att Netmarble-avtalet i MEA och förhoppningsvis Asien driver upp intäkterna över förväntan 2018.

Jag tänkte fokusera på några punkter nedan som gör att jag tror att man bör ha Nitro i sin portfölj inför 2018 och varför jag tror att ett börsvärde på +400mkr inte alls är omöjligt innan nästa år är till ända. 

Jag ser på Nitros affärsmodell som en omvänd pyramid. Där konsultdelen utgör en stabil grund. Vad jag också förstått skulle Nitro kunna vara kassaflödespositiva om de inte gasar marknadsföringen för mobilspelslanseringarna. Konsultintäkterna täcker alltså overhead och dess kostnader. Utifrån det här perspektivet är Nitro väldigt unika. Här får man alltså ett bolag med stabila konsultintäkter som ger 20-30mkr/år ink en spelplattform som kan ta fram nya spel inom loppet av 1-3 månader. Spellanseringsdelen är optionen på uppsidan. Anledningen till att man inte lanserat ytterligare ett spel efter MoW är för att man inte satsat ordentligt ännu. Det kommer att ske under Q1 iom att Netmarble börjar gasa. Man vill givetvis samköra marknadsaktiviteterna när man nu finns på både iOS och Android.  

För er som inte har koll gör de alltså work-for-hire arbeten åt Wargaming. Historiskt har man hjälpt Rovio och Paradox också. Jag blir inte förvånad om man bygger på konsultdelen ytterligare under 2018. Värt att nämna är att bara Wargamings uppdrag till Nitro ger intäkter på ca 15mkr. Wargaming valde dessutom att utöka samarbetet under hösten. Enligt uppgifter är de således väldigt nöjda med Nitros arbete. Denna typen av work-for-hire avtal består allt som oftast av två delar. Dels en utvecklings- och servicedel där Nitro då som sagt hjälper dem ta fram ett visst spel och i framtiden fixar uppdateringar och löser eventuella bugger. Del två kan inkludera en vinstdelning på framtida intäkter om lanseringen blir framgångsrik. Bolaget har varit väldigt tydliga med hur de ska gå tillväga och växa framåt. Hittills har de levererat på alla plan. Man har dessutom tagit in branschkunniga investerare.

Om vi går vidare och diskuterar Netmarble är det en gigant inom gaming. Netmarble omsätter ca 2miljarder USD per år. Deras senaste framgångssaga är Lineage 2 som drivit på tillväxten både på top och bottomline. Att Nitro numera har distributionsavtal med Netmarble avseende MoW i MEA är superintresssant. Avtalet ger Nitro minimum 2mkr eller 35% i royalties på spelets intäkter. Spelet lanserades för en dryg vecka sedan. Drömmen för alla Nitroägare är att Netmarble tar ansvar för Asien-lanseringen också. Jag talade lite med Redeyes analytiker om detta för ett tag sedan (base case 56kr, bull case 170kr) och han menade att en lansering med Netmarble i Asien skulle leda till kraftigt uppreviderade riktkurser. Vad jag förstått ligger Nitro bra till att få detta någon gång under 2018. Huruvida det blir av beror såklart på hur MEA-utrullningen går. Intäkterna från Netmarble bör börja dyka upp på Q1-rapporten 2018. Stora skillnaden här mot tidigare lanseringen blir ju att full launch efter kanske 9 mån med full data set både på spelet och marketing istället för att lansera efter 12-18 mån och därefter börjar tweaka. Anledningen till att man fick instant feature måste vara pga en topplacering inom MoWs genre. Kan inte vara av annan anledning. Så vi kan anta att lanseringen varit lyckad för Netmarble än så länge.

Det som har gjort att Nitro överhuvudtaget har lyckats attrahera både kunder och starka investerare är humankapitalet och plattformen de använder för att ta fram nya spel. Det var just denna plattformen som imponerade på Robur NyTekniks och Calgus förvaltare. Senast de gjorde en sån här investering ihop var när G5 stod i 45-50kr. Det absolut viktigaste för ett spelbolag är att kunna reproducera spel och lyckade lanseringar. One-hit wonders kommer och går. Nitros nya spel som kommer efter MoW bör vara redo att lanseras någon gång under Q1 2018. 

Vad gäller NyTeknik och deras investering i Nitro är den verkligen unik. Jag har aldrig sett en sån specialinriktad fond ta en så stor del av ett bolag som Nitro. Fonden köpte alltså 9,66% av bolaget till 50kr aktien i oktober. NyTeknik har ju en fin erfarenhet av att investera i spelbolag som gjort en fin resa på börsen. Tex Paradox, G5, THQ. NyTeknik har varit väldigt tidiga på bollen i ovan nämnda bolag. Jag både tror och hoppas att det blir så i Nitro också. I övrigt finner vi Calgus och Savox Investments på ägarlistan. Bland andra namnkunniga investerare vet vi att twittraren LivetSomTrader äger ett gäng aktier. 

I övrigt är det inte så många som känner till Nitro. Antalet ägare på Avanza uppgår till 300st ungefär. Totalt sett ligger ägandet runt 500st. Det haussas inget och jag har inte sett en enda kommentar om bolaget i div Facebook grupper. 

Om man dessutom ser till kursen har den under en längre tid handlats runt 50kr. Gång på gång har köparna slutit upp och nu har omsättningen gått ner. Givet det nyhetsflöde som jag tror är på gång kommer detta bli väldigt trångt i dörren kommande månader. Påminner om när Unibap handlades kring 24-27kr under några månaders tid.

Vad är det då för värdepåverkande nyheter som vi kan tänkas se kommande 3-6 mån? 

  • Ytterligare utökning av konsultavtal med Wargaming.
  • Work-for-hire med andra speltillverkare. Tex Rovio eller Paradox som man hjälpt tidigare men idag ej har avtal med. 
  • Positiv data från MEA lanseringen.
  • Effekt av marknadsföringsaktiviteterna i Europa.
  • Effekt av marknadsföringssaktiviteterna i USA. 
  • Lansering av ett nytt spel globalt på samtliga plattformar.
  • Lansering Asien. Förhoppningsvis med Netmarble. Asien är ju en gigantisk marknad och lansering Japan respektive Kina får ses som två oberoende stora triggers. Netmarble har ju alltså redan first-right-of-refusal gällande Asien.
  • Topp 200 plats i USA måste vara slutgiltiga målet. Det ger +10k/USD om dagen i intäkter. 
  • Feature av Google. App Store fick man efter några månader. Förhoppningsvis kan man även få det för Android (Google Play).
  • Fler topplisteplaceringar internationellt. Många bäckar små. 
  • Fler starka investerare som hittar bolaget. Iom att man börjar gasa och släpper fler spel med lyckade introduktioner kommer fler investerare hitta bolaget. Som det är nu tror jag få har koll på Nitro. 
  • Uppköpsrykten. Oundvikligt när man har de partners Nitro har. Cash är inget problem för dem. Sätter man ett par spel kommer Nitro flyga högt. 

Avslutningsvis tänkte jag bara knyta an caset Nitro till min egen investeringsfilosofi. Bolaget uppfyller samtliga av mina parametrar. Emissionsrisken är obefintlig inom 12 mån. Det enda som kan trigga en eventuell emission är om man vill gasa ytterligare med marknadsföringen. Om detta sker kan vi anta att lanseringarna varit väldigt framgångsrika. Institutionella ägare. Duktigt och beprövat management som hållit allt de lovat sedan noteringen. Starka kundrelationer internationellt. Få ägare via Avanza. Obefintlig buzz om bolaget på sociala medier. Liten free float —> gissar att ca 20% sitter på lite lösare händer (20-25mkr). Plus att triggerlistan inför det nya året är magisk. Flödet av nyheter bör kicka igång riktigt starkt redan under Q1. Begränsad nedsida —> vi vet att man redan idag har intäkter via work-for-hire avtalen. Dessa ger om bolaget vill break-even och ger större friheter att gasa kompetens och relationer. Ni som ägt spelbolag vet dessutom att marginalerna kan vara magiska. Vad gäller MEA och Netmarble tex så tappar man lite uppsidan men betalar inte en spänn för marknadsföringen. Plus att en beprövad aktör vet hur man marknadsför spelet. Den kulturella acklimatiseringen är A och O för en lyckad lansering (utanför västvärlden). 

Det är mina tankar angående Nitro och jag hoppas ni ser vad jag ser. Läs Redeyes analys för mer info.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?