Jag säljer nu ett gammalt trotjänarinnehav, från 2009. Jag rekade inte aktien i bloggform, men dock i bla kommentatorsfält här på Redeye. Jag minns att Ture Tratt ( som tydligen noterat rekarna ) gratulerade mig nånstans när den drog vidare upp mot 30 kr första gången efter entryn på runt 10 kr, och jag redan då konstaterade ca 200 proc +. Sedan var jag som bäst upp ca 550 proc, början 2011 ( på drygt 2 år ). Jag borde nog ha nöjt mig, när NEWA drog allt mera mot 1000 proc upp från kursbotten runt finanskrisen, och stödpaketen hade gett marknaden en hel del skjuts. Girighet kan vara ett problem.
Alternativkostnad spelar roll, och nu efter ca 3 år, så börjar det att kännas lite segt, och jag har även tappat intresset* lite ( ingen* optimal* motivering i sig, men så är fallet )att följa innehavet, så jag säljer.
I korthet hade jag 3 skäl att köpa NEWA när det begav sig;
-
VD Torsten Jansson, är en av de få i Svenskt näringsliv, som jämförts med bla framlidna affärsgeniet Jan Stenbäck. Av både näringslivselit, och näringslivsmedia ( se tex länk nederst )-> enl utdrag " Men i motsats till nationalikoner som Ingvar Kamprad och Erling Persson och senare Jan Stenbeck och Torsten Jansson ( ur länk nederst “.
-
Finanskrisen skapade ett extremt köpläge i ( bla ) NEWA, och Tekniskt så var det rena önskedrömmen, när aktien bröt upp genom 10 kr 09.
-
" Turnarounds seldom happen”/ Warren Buffet. Nej, sant. Men ska de göras, så ska de göras av bla såna som Torsten; se punkt 1. ( sen var det inte riktigt en vanlig turnaroundsituation heller, men det är en annan historia ).
http://di.se/Templates/Public/Pages/ArticlePrint.aspx?pl=44274__ArticlePageProvider
Africa Oil. Gap2 säljer med +150 proc.
Har ( bla) haft ett utbyte med en Londonbaserad affärsman, som nu är överspelat. Rekade Africa Oil till honom hösten 2010, men den delen avböjde han med " not a good fit " ( dvs till hans portfölj ) Köpte dock själv på ca 13 kr 2010, och säljer nu efter ca 1,5 år med ca 150 proc i vinst.
Har 2 Googelmail, och har tidigare förlorat åtkomst till det ena. Där ligger korrespondansen kvar, och då den är överspelad, så kommer jag senare ( då jag får tid/ork över att älta med Google om åtkomsten ) att komplettera denna blogg, med ett uttdrag ( med vissa överstrykningar för att ej röja fd motparts identitet), som belägger att jag rekade AOI, vid den tiden ( alla mina rekar sker ej via Redeye.)