Post entry

löparnportföljen efter drygt ett kvartal av 2011

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vid ingången av 2011 var min förväntan eller krav ett portföljindexutfall på som vanligt åtminstone + 20-50 %. Portföljindexet har hittills i år stigit med 25 % och förutsättningar finns nu för ett betydligt bättre utfall på helåret även med befintliga innehav i stort sett intakta, vilket är min avsikt just nu även om stora kursuppgångar troligen skulle leda till riskreducerande partiell vinsthemtagning och kanske andra aktieköp för riskspridning.

Inför 2011 var avsikten att fortsätta vara långsiktig med det extremt portföljtunga NeuroVive-innehavet pga dess bedömt likaledes extrema undervärdering.

Det har inte lossnat ännu kursmässigt men är på god väg att göra så efter 15 % uppgång i år och i utmärkt läge inför ett (högst sannolikt nära förestående) besked att bolagets preparat medverkar i en extern fas III-studie inom reperfusionsskada efter hjärtinfarkt. NeuroVive med sitt marknadsvärde kring 0.5 Mdr kr hamnar därmed "fas-lägesmässigt" i samma goda sällskap som fas III-kollegorna och 4 Mdr-bolagen Diamyd och Medivir och förutsättningarna för att marknaden ska inse bolagets relativt och absolut sett mycket låga värdering på risk/reward ökar, även om NeuroVive inte ska värderas LIKA högt ännu. NeuroVive har en bedömt realistisk royalty-potential på uppåt dubbla bolagsvärdet inom 5-6 år.

Den mest avgörande skillnaden, förutom att kollegorna är närmare fas III-resultat, är kanske att NeuroVive är noterat på "fel" lista dvs lilla Aktietorget, ökänt pga många tidigare fall av mindre skumraskbolag och ingen lista som institutioner m fl ens reflekterar över att placera i eller ens får göra det pga fondregler etc. Det bör dock ändras det närmaste året då jag tror att NeuroVive kommer att börsnoteras t ex i samband med ett partneravtal för att finansiera den andra registreringsgrundande studien dvs den planerade fas IIb/III-studien inom traumatiska hjärnskador (TBI).

NeuroVive bör redan i år efter lång kurspress ha god möjlighet att nå nytt ATH och därmed kursdubblas till åtminstone bit över 60 kr.

Även för det avsevärt mindre innehavet Tamerlane Ventures noterat på TSX Venture-listan i Kanada är förutsättningarna mycket bra för en betydligt större kursuppgång än de 60 % som de hittills stigit i år. De är på god väg att lyckas finansiera det jämfört med börsvärdet enormt stora zink- och bly-projektet Pine Point bl a tack vare det allt högre zink- och blypriset.

I nuläget motsvarar det ett Net Present Value-värde efter skatt på omkring 2 CAD per TAM-aktie jämfört med 0.40 CAD senast betalt. Även räknat efter utspädande avslutande finansiering 25 MUSD via nya aktier i en kommande private placement blir den fundamentala kurspotentialen ungefär lika stor, 2 CAD om man tar hänsyn till kopparprojektet Los Pinos värdeandel. TAM har helt klart en realistisk kurspotential att nå en bra bit över 1 CAD i år om metallpriserna står sig. När den första lånefinansieringen beräknas vara avslutad i sommar borde aktiekursen kunna vara på väg uppåt igen och kan ha nått nytt årshögsta över 0.50 CAD.

De innehav som lämnat portföljen, dvs analysaktien Avega och chansaktien Dignitana har gjort så av olika skäl men båda efter goda utfall.

Avega har i stort sett nått målkursintervallet och jag ser f n betydligt större risk/reward i befintliga innehav även om jag tror att Avega kommer gå bra efter en som jag bedömer stark Q1-rapport i maj. Avega lär snart bli min minst 11:e analysaktie som tills dagsläget, dvs varaktigt, stigit över 100 % inkl återlagda aktieutdelningar sedan första analystillfälle. Snittet på dessa 11 aktier är ett 5-6-faldigande så här långt. Eftersom jag analyserar mest mindre bolag med högre verksamhetsrisk (därav potentialen förutom ren undervärdering) är det förstås inte alltid det mycket lååångsiktiga utfallet blir så här bra. Snittet på mina 10 bästa och 10 sämsta är åtminstone ett 3-faldigande i kurs tills nu.

Dignitana steg snabbt över 50 % i januari och jag fasade ut dem. Senare kom de med en mycket dålig rapport över produktionen och därmed försäljningen i Q4 då den nästan helt uteblev vilket givetvis slår hårt mot en raketväxare. Även Q1-rapporten bör bli mycket svag och aktien kan bli tråkig till rapporten i slutet på maj. Dignitana är dock en återköpskandidat för framtiden.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?