Privatkonsumtion via Internet
2009-07-29 12:25, Edited at: 2010-06-11 12:19Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Internethandeln verkar inte känna av lågkonjukturen i någon större utsträckning, även om många brancher har det tufft känns det som om branschkollegorna på nätet plockar marknadsandelar.
Posten släpte nyligen en liten informationsbroschyr, http://hugin.info/134112/R/1320033/308748.pdf
Postens syfter är självklart att öka försändelserna av paket, men det är knappast Posten som driver trenden, utan det är posten som ser att trenden ökar och försöker haka på så gott de kan och inte tappa marknadsandelar till dina konkurrenter.
Jag hittar snabbt följande noterade bolag, vissa högt värderade, vissa genererar inte vinst ännu och några som precis passerat sin break-even nivå.
DIBS
Internetbetalning mot konsumentsidor
DIBS är en klockren favorit som jag aldrig vågat hoppa på pga den höga värderingen, men troligen är det något man kommer få leva med sett till den fantastiska utvecklingen bolaget har.
Insplanet
Prisjämförelse av försäkringar
Har tidigare varit ägare, men resultatet försvann, bolaget ser dock ut att fått en ny styrelse som kan reda ut dett, resultatet ser redan ut att vara i rätt rikning
NetOnNet
Försäljning av diverse elektronik, tv, telefoner, etc Tillväxten ökar sakta men säkert, vinsten är stabil. Värderingen inkluderar dock en fortsatt utveckling i minst samma fart.
Tretti
Försäljning av vitvaror Bolaget har under de senaste kvartalen visat på vinst, men inte hunnit vinna marknadens förtroende. Två tre kvartal i samma anda så bör en kraftig uppvärdering vara möjlig.
Travelpartner
Försäljninga av resor, hotellrum, hyrbilar, etc Bolaget har precis nått break-even och det med fart, bruttovinsten ser ut att lägga sig mer eller mindre direkt på ista raden. Det har varit en kraftig uppvärdering i aktien, och den handlas nu på en nivå som känns realistisk. Aktien bör dock hållas under bevakning inför Q2 rapporten, som ser ut att bli stark.
Önskefoto
Framkalling av bilder över nätet Väldigt kraftig säsongsvariation i bolagets resultat och det lär ta ett tag innan varje kvartalsresultat genererar svarta siffror. Frågan är om inte bolagets kostnadsmassa är för hög i dagsläget?