Priskrig slår hårt mot Netonnet
2010-11-09 17:33Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Netonnet har tvingats till en vinstvarning då bolaget inte kommer nå sina högt uppsatta mål. Tuffa tider väntar och i den kommande rapporten i början av december väntar vi oss ytterligare ett förlustkvartal.
Netonnets första kvartal gav ett oroande intryck. Visserligen ökar omsättningen med över 20 procent men på bekostnad av försämrad lönsamhet.En förlust gjordes i rörelsen på 4,5 miljoner kronor vilket ska jämföras med fjolårets vinst på 10,7 miljoner kronor. Det är tydligt att konkurrensbilden hårdnat och att prispressen tilltagit. Netonnet har tvingats till effektiviseringar både avseende lagershopar och sortimentet. Det är oroande då bolagets strategi med lagershopar är relativt ny. Att bolagets affärsmodell skulle vara unik är svårt att ta till sig och risken är att även kunden i slutändan hittar lägre priser hos en konkurrent om bolaget väljer att stå utanför i priskriget. Vi har svårt att se att Netonnet kommer att kunna locka kunder på något annat än att produkterna ger bra valuta för pengarna. Strategin med produktbreddning och fler butiker tror vi inte är tillräcklig i den hårda konkurrensen.
Bolaget har som mål att öka sina marknadsandelar, och en del i att nå dessa är med ökat antal lagershopar (2 stycken per år är målet). Frågan är om inte bolaget får tänka om då vi tror att detta kommer att innebära fortsatt press på marginalerna. Under bolagets första kvartal minskade bolagets bruttomarginal till 20,7 procent från fjolårets 23 procent. Målsättningen är att nå en vinstmarginal på 5 procent över en konjunkturcykel. Det har bolaget inte varit i närheten av de senaste tre verksamhetsåren. Inte heller kommer bolaget att nå upp till delmålet för 2010/2011 om en vinstmarginal på 1,5 procent.
Netonnet lever i en miljö med hård konkurrens och pressade priser. Det är tuffa omgivelsefaktorer för ett litet bolag av Netonnets storlek. Bolaget omsätter för dryga 2 miljoner kronor under 2009/10 vilket är inte är mycket jämfört med de konkurrenter bolaget möter på marknaden. Media Markt är det största hemelektronikbolaget i Europa och också det bolag som tagit tag i taktpinnen sedan dess intåg på den svenska marknaden. Expansion rullar på i fast takt med ett stort sortiment med låga priser vilket givetvis är en tuff motståndare. I princip betyder ju det att Netonnet som har som mål att erbjuda ett brett och komplett utbud endast kan konkurrera med pris. Små volymer gör dock att detta blir en hård nöt att knäcka. De signaler som kommer från bolaget är att de inte kommer att öka sina marknadsföringsinsatser men sänka priserna. Hur detta nu ska nå fram utan marknadsföring ser vi som en besvärlig situation för bolaget speciellt som målet är att bli den tredje största aktören i Norden efter Media Markt och El-Giganten. Bolaget är idag en mindre aktör men minst fem större spelare framför sig. Marknadsandelen uppgår till mellan 6-7 procent. Därtill ska ökad konkurrens från flera håll inte heller underskattas. Exempelvis har konkurrensen inom e-handel (tretti.se) hårdnat samtidigt som handelsvaruhus som Clas Ohlson även slagigt sig in på marknaden för hemelektronik i ökad omfattning.
Netonnet ger nu vaga prognoser kring framtiden och huruvida bolaget kommer att göra vinst när verksamhetsåret summeras är osäkrare. Tillväxttakten om 20 procent ser inte ut att vara tillräcklig för att kunna nå en anständig lönsamhet. Det är dock svårt att se att bolaget kommer att nå upp till 20 procents tillväxt. Vi räknar med 16 procent vilket för verksamhetsåret medför en mindre förlust på 10 miljoner kronor. Med ett EV/EBITDA på 64x 2010/11 och EV/EBITDA 13x 2011/12 känns aktien kraftigt övervärderat och vi ser en därför en stor nedsida i aktien. För att vi ändra vår uppfattning vill vi se att bruttomarginalen utvecklas i rätt riktning och att tillväxten är mer stabil än den har varit under senare kvartal.