Post entry

Direktavkastning 100 000 II

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Mitt mål är att ha en portfölj som direktavkastar 100 000 kr/år om 10 år. Jag ska ha huvuddelen av mitt innehav I bolag som går med vinst och ger utdelning. Jag kommer ibland att köpa in lottsedlar för att få en skjuts i portföljen. Jag tradar inte utan köper bolag jag tror kommer vara framgångsrika på sikt

Direktavkastning 100 000 II

Buy and hold var min strategi…

När jag tittar på mitt senaste och hitintills enda inlägg och jämför med hur jag agerat så får jag nog kapitulera och ändra tesen till buy and sold..

Jag citerar mig själv “Mitt mål är att ha en portfölj som direktavkastar 100 000 kr/år om 10 år. Jag ska ha huvuddelen av mitt innehav I bolag som går med vinst och ger utdelning. Jag kommer ibland att köpa in lottsedlar för att få en skjuts i portföljen. Jag tradar inte utan köper bolag jag tror kommer vara framgångsrika på sikt” .

Jag har väl lyckats sisådär med att efterleva ovanstående, det är lätt att falla tillbaks I gamla vanor. Aktiviteten I portföljen har varit hög med tanke på att jag ska “buy and hold”. Värdet är idag ca 410K (240K), ökningen är ca 100K värdeökning och 70K tillfört kapital.

Sedan sist så har följande fått lämna portföljen,

SCA (UT)

Jag köpte SCA när den handlades strax under eget kapital, jag sålde av efter en modest uppgång. Det fanns en del saker som fick mig att backa ur nyckeltal etc var en sak men framförallt tyckte jag det såg ut att vara en för stor dominans av “pappersgubbar” I ledningen, saknade retailgubbar/gummor.

Investor (UT)

Fick en bra utveckling men jag lessnade på allt rabalder helt enkelt. Jag kanske kommer tillbaka men inte just nu

Bure (UT)

Bure hade en fin resa och är fortfarande ett spännande alternativ men jag tycker den börjar kännas fullvärderad. Carnegie lockar fortfarande. Ca 25% plus.

Fortum (UT)

Jag gillar Fortum, tyvärr maste man skatta på utdelningen som Svensk. Hade även här en bra resa på ca 15% ex utdelning..

Meda (UT)

ökade mitt innehav vid två till fallen innan jag gick ur med en sur förlust på ca 15%.

Lupe/Enquest (UT)

Hade en fantastiskt utveckling upp 100%. Plus Enquest. Okade forst en del men har nu sålt den. Ångrar mig lite, eller mycket. Har inget Lundinbolag för första gången I min aktiekarriär.

Hade några aktier som var inne och vände

Topotarget (IN/UT)

Köpte som en chansning - sålde med nästan 20% förlust. Köp det du förstår..not. Ren spek, bröt mot mina regler.

Epicept (IN/UT)

Köpte som en chansning när den rasade, sålde när den studsade upp igen, bra affär (+70%). Köp det man förstår - inte här heller men ibland har man tur. Ren spek, bröt mot mina regler.

Questerre (IN/UT)

Köpte när den rasade, sålde efter att den gått ned ytterligare 10%. Ren spek, bröt mot mina regler.

Alliance Oil (IN/UT)

Köpte när det gick ned mot 90kr sålde med 15% vinst.

Astra (UT)

Köpte när det dippade lite, gick ur med en liten vinst. För mycket osäkerhet kring nya produkter.

Vad är kvar sedan sist och vad har tillkommit?

Vitrolife (ökat) 31% av portfölj

Det bolag jag känner mig tryggast med just nu. Har ökat mitt innehav så att det idag utgör ca 1/3 av portföljen, fantastiskt fint bolag. Q4 rapporten var strålande och det finns dessutom en del triggers I närtid. Ett “Buffetbolag” skulle jag säga, stabil tillväxt, utdelning och bra ledning. Redeye har skrivit en rad analyser för den som vill förkovra sig, de har satt en målkurs på 51 kr ca +20% från dagens kurs.

Pricer (ökat) 9% av portfölj

Jag har ökat en del sen sist, idag utgör Pricer ca 9% av portföljen. Rekommenderar att titta på InZaires bloggar, han/hon fick mig att återupptäcka detta bolag. Har haft en otroligt bra start på året, det positiva nyhetsflödet fortsätter, de har gett sin första dividend. Från förhoppningsbolag till lönsamt tillväxtbolag.

H&M (ny) 13% av portfölj

Jag har tyckt att H&M varit dyra I femton år… surt sa räven.. Köpte nu in mig på 205 - äntligen! Långsiktigt innehav.

Kinnevik (oförändrad) 7% av portfölj

Ligger kvar. Långsiktigt innehav, ska försöka öka under året .

Northland Resources (ny) 6% av portfölj

En lottsedel, går det bra så går det riktigt bra.

Golden Ocean Group (ny) 2% av portfölj

En gammal favorit som jag köpt in på chans igen, tar konjunkturen fart på riktigt så dubblas kursen. Under tiden så tar jag direktavkastningen på över 10%.
Lite intressant att ha fraktbolag eftersom man får en liten inblick I konjunkturläget. Kan vara värt att hålla koll pa spreaden mellan oljepriset och Baltic Dry, de brukar hänga ihop men nu går kurvorna åt olika håll. Slutsatsen av det ar jag inte man att dra men nåt fel är det (kan ju ha byggts for många skepp ocksa forstås..). När/om kursen vandrar upp over 18 NOK så går jag all out från aktier,..-)

Net Insight (ny) 33% av portfölj

Bra bolag. Aktien har däremot varit allt annat än bra senaste åren.

P/E talet for 2010 ar 13, vilket dock är en sanning med modifikation, räknar man bort en skattevinst pa 42 MSEK så ligger P/E talet på ca 30. Det som är mer intressant är givetvis att försöka gissa 2011 och framåts resultat.

Om vi extrapolerar Q4 VPA om 0.05 till 0.2 för full year 2011 så landar P/E talet pa 17, det ska dock påpekas att det är en nästintill fördubbling av 2010 års VPA. Tufft men inte omöjligt, men kanske inte sannolikt heller då Q4 var Net Insights bästa kvartal hittills. Jag gissar på 0.16~0.18 vilket ger ett P/E tal pa 19~21, inte helt tokigt för ett tillväxtbolag med en (kronpressad) bruttomarginal på drygt 70%.

Från Net Insights rapport

Fourth Quarter 2010

• Net Sales of SEK 88.1 million (52.2) corresponding to a growth of 69% compared with the same period previous year. The growth rate in comparable currencies amounts to 89%.

• Operating earnings of SEK 15.7 million (2.2), corresponding to an operating margin of 17.8% (4.2).

• Earnings per share of SEK 0.05 (0.03). Total cash flow of SEK 31.6 million (-3.8).

Full Year 2010

• Net sales of SEK 287.7 million (232.8), corresponding to a growth of 24% compared with previous year. The growth rate in comparable currencies amounts to 40%.

• Total cash flow of SEK 83.9 million (0.3).

Kan det vara I år det lossnar for Net Insight, de har ökat sin kundbas under de senaste 5 åren från 25 network kunder I 15 länder till idag 130 kunder I 50 länder, det känns som de stadigt har byggt en bra grund for tillväxt som nu börjar visa resultat. Jag är lite rädd for svängningar mellan kvartal (fakturering) samt tunn handel och svarta svanar.

Jag har ändrat rätt mycket I portföljen, målet är detsamma. Inser dock att jag måste bygga mer kapital, lite snabbare om jag ska hinna nå 100K utdelning på 10 år.

Net Insight och till viss del Pricer sticker nog en del i ögonen på vissa. Jag hoppas och tror att det är bandy-klubbs-bolag (långt ord att inte särskriva), dvs högt värderat förhoppningsbolag faller/krashar eftersom marknaden underskattat hur lång tid det tar innan tillväxten tar fart på riktigt, bolagen är fortfarande lika bra eller bättre än när de värderades som högst och när nu tillväxten och VPA tar fart så kommer även aktien följa med upp. Aktien har ska alltså gå från spetsen på klubbladet ner genom böjen och sedan upp längs klubbskaftet..

Ps klubbskaftet är längre än bladet..

Den som lever får se.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?