Diagrammet i slutet av blogginlägget visar prisutvecklingen fr.o.m. 1 januari 2011 – t.o.m. sept 2012.
Vintern 2012 var varmare än normalt och detta pressade ytterligare ner priset på naturgas, som redan innan befann sig i en etablerad nedåtgående stark trend.
Den 19 april var priset en bit under 2 USD/mmBtu. Det lägsta priset på över tio år. Många tippade, i det läget, att priset skulle ner till 1 USD/mmBtu innan en vändning skulle komma. Som ofta, när alla bara är negativa och tror på fortsatt nedgång, så ligger vändning ofta nära i tid.
Ett par dagar senare gick Jeffrey Gundlach, chief executive officer på DoubleLine Capital LP, ut med sitt numera klassiska uttalande om att ” investing in natural gas today is similar to buying gold in 1997, before a surge in the precious metal’s price”. (Jag skrev om detta i mitt första blogginlägg).
Detta uttalande fick ett stort genomslag och en psykologisk inverkan på synen på naturgas. Detta uttalande kan ha blivit vändningen för trenden för naturgas. Sedan hjälpte vädrets makter till under sommaren som präglades av rejäla högtryck och hetta i USA som drev upp priset på naturgas när A/C anläggningarna fick arbeta mer än under en normal sommar. Intresset från investeringskollektivet drev också på då många låg “korta” i naturgas och fick bråttom att byta sida …
I slutet av juli hade priset på naturgas gått upp till över 3 USD/mmBtu. Vid denna tidpunkt hade naturgasen blivit en av dem hetaste investment trenderna under 2012 i USA.
Resten av året då? Teknisk analys på naturgas.
När vädret blev mer normalt för årstiden under augusti, och när många investerare satt inne med korta vinster i naturgas efter sommarens rally så kom en period av vinsthemtagningar. I skrivande stund står naturgasen i 2,85 USD/mmBtu.
Utan att vara någon expert på teknisk analys så tyder jag ändå diagrammet över naturgas som så att den långa negativa trenden bröts den 19 april och att vi sedan dess har sett början på en stark uppåtgående trend. Det forna motståndet på 2,65 USD/mmBtu bröts under juli och är nu ett starkt stöd som inte får brista för att den positiva trenden skall vara intakt. Målet sätter jag vid 3,50-3,60 USD/mmBtu att nås under hösten.
Hur stor är risken för att naturgasen har genererat en falsk köpsignal och åter hamnar under 2 USD/mmBtu?
Risken skall inte avskrivas helt, absolut inte. Ytterligare en varm vinter skulle inte gynna priset på naturgas. Man bör noga bevaka stödet på 2,65 USD/mmBtu. Kom ihåg att “supply” sidan fortfarande är starkare än “demand” sidan.
I nästa blogginlägg (det sista om naturgasen) så skall vi se på vilka investeringsinstrument som jag tycker att intressanta för att få en exponering mot naturgas.