Vore kul att få en inblick i hur det gått för era portföljer jämfört med index 2010 och kanske något om varför. Personligen har jag lyckats med konsstycket att exakt träffa index, dvs en uppgång med 26,7%.

(Nu protesterar kanske någon och menar att index bara gått upp med 23%, Affärsvärlden försöker till och med påstå att index bara är upp runt 18% i år, ett känt sätt för att överdriva förträffligheten av den egna förvaltningen… Nåväl, jag tycker att ett relevant jämförelseindex för aktieinvesteringar är ett som återinvesterar utdelningar, såsom tex SIXR http://service.nordea.com/nordea-openpages/six.action?target=/nordea.public/index/indexdetail.page&magic=%28cc+%28detail+%28tsid+16056%29%29%29&)

Hursomhelst, jag låg ca 7% före index större delen av året men tappade i slutet. Jag har en del Kina och USA som förstås inte gått som Sverige under 2010 och sedan var det tapp i H&M och stillastående i en del andra av mina aktier som gjorde att index hann i kapp. Mitt långsiktiga mål är att överprestera jämfört med index med 5-10% så 2010 var inget särskilt bra år, även om den absoluta avkastningen förstås ändå var jättebra.

Hur har det gått för er andra, vill gärna läsa om både kanoner och kalkoner!