Nynoterade Multidocker - CAT & Trump
2017-01-15 15:59, Edited at: 2017-01-15 16:00Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Multidocker Cargo Handling noterades precis på NGM Nordic MTF på torsdagen (12/1) till kursen 1 krona efter att teckningserbjudandet överskridits. Under första handelsdagen så inledde aktien med en svag start och matchade den svaga Stockholmsbörsen genom att öppna negativt.
MCH = Multidocker Cargo Handling
MCH utvecklar, producerar och säljer materialhanteringsmaskiner för hamnar och lastterminaler samt. erbjuder olika skräddarsydda lösningar och anpassningar för lasthantering.
Företaget levererar maskiner till några av världens största skogsbolag. De samarbetar med och är co-brandade med den amerikanska industrigiganten Caterpillar, ett företag som har ett börsvärde 560 miljarder SEK, som år 2015 hade en omsättning på dryga 460 miljarder SEK och som ses som världens största tillverkare av maskiner.
Caterpillar är ett väldigt starkt varumärke, inte minst i USA och MCH är inkopplat i CAT:s globala servicenätverk.
Produkt:
Det MCH gör är att de beställer basmaskineriet från Caterpillar, ca 60 procent av materialet och konstruerar sedan resterande 40 procent själva. Det kan vara allt från armstöd till hyttlösningar och olika tilläggsfunktioner. Just nu så har man ett utbud på 5 maskiner i olika storlekar och med olika funktioner. Maskinerna säljs för mellan 5-12 MSEK, beroende på vilken modell det är.
När olika aktörer ska frakta en betydande mängd varor mellan olika länder över hav så finns det bara ett alternativ, det sker med stora fartyg via hamnar. För att hantera materialet effektivt så krävs enorma maskiner som är effektiva i hanteringen och erbjuder smarta lösningar. En stor materialhanteringsmaskin kan ersätta ett tiotal mindre maskiner och samtidigt bibehålla effektivitetsgraden av de mindre. Att använda hydrauliska maskiner med avancerade verktyg har på allvar funnits i två decennier, och startade i Skandinavien. Eftersom marknaden för de största maskinerna är rätt ny så gör det att konkurrensen inom marknaden är låg. Det finns två huvudkonkurrenter, men de är främst inriktade på den europeiska marknaden och enligt VD så blir konkurrensen mindre ju större maskiner man säljer.
Marknader och allmänt:
MCH har redan idag en bred täckning globalt och kommer att anta olika strategier för att bredda sig i olika områden. VD Percy ser USA som en viktig målmarknad, inte minst då Caterpillar har sin bas där. Både i USA och i världen är effektiviteten fortfarande relativt låg inom hamnindustrin och längst vattenvägarna finns stora behov för mer effektiva lösningar. Två andra marknader som är lika intressanta för företaget är Brasilien och Europa.
Eftersom Caterpillar är en gigant inom industrimarknaden så väger samarbetet med Caterpillar tungt för MCH som ständigt söker att maximera fördelarna med att vara co-brandade med det världsledande företaget. Målsättningen är att ytterligare kunna använda Caterpillars leverantörer för att sänka kostnader för tillverkning, och här finns stora besparingar att göra. I takt med att volymerna ökar kan MCH få större rabatter på inköp från Caterpillar, något som man hittills endast fått del av i begränsad omfattning.
MultiDocker använder sig av Caterpillar som leverantör av reparations- och underhållstjänster och tar även del av Caterpillars världsomspännande återförsäljarnätverk. Ett bra exempel på detta är den tyska återförsäljaren Zeppelin Baumaschinen GmbH. Genom ett nära samarbete med Zeppelin har MultiDocker nått framgångar trots att den tyska marknaden har den tuffaste konkurrensen i världen inom branschområdet. Övriga återförsäljare som MultiDocker samarbetar med är Finning (UK/IRL), PON (NL), BM (BE), PESA (Brasilien), Finanzauto (Spanien och Portual), Amur och Sakhalin (Ryssland och Fjärran östern). I Kina representeras MultiDocker av en kinesisk agent. Förhandlingar pågår med Trakindo för den Indonesiska markanden, med BM för Frankrike, med Finning för Kanada och med Process (oberoende från Caterpillar) för USA. Den amerikanska marknaden är dock så stor att egen representation kommer att krävas för full marknadspenetration, vilket är någon man tittar på just nu.
Som känt så är ett av Donald Trumps viktigaste sysselsättningsrelaterade vallöften att få igång industrin i USA genom att öka kolbrytningen och tillåta fracking av olja. För att frakta kol och olja krävs fartyg och för att hantera dessa råvaror i stora mängder vid hamnarna krävs logistiska maskiner. På grund av detta så är industrimarknaden (maskiner, fartyg, verktyg) en av de allra hetaste branscherna och den marknad som väntas gynnas mest under år 2017 (källa: SEB). Jag väljer dessutom att tro att hamnarna och lastterminalerna styrs av individer som är förutseende och anpassar sin verksamhet utifrån framtidsutsikter. Stämmer detta antagande så kan det vara så att aktörerna kommer att anpassa sin kapacitet inför den ökande efterfrågan genom att lägga orders på maskiner i förväg. Detta gör att det inte går att utesluta att MCH får stora orders inom den nära framtiden.
Under 2017 kommer MCH att etablera en egen representation i USA mot bakgrund av marknadsutvecklingen där. Bolaget kommer också att vidareutveckla ett erbjudande om ”port solutions” (logistiktjänster) och därmed nå en större potentiell marknad. Under 2017 kommer också utveckling av arbetsmodellen som engagerar återförsäljare fördjupas i syfte att öka omsättning via denna kanal.
MultiDocker kan hantera mycket stora kunder. Ett exempel på det är det brasilianska företaget Fibria som är världens största pappersmassaproducent med en årsomsättning på tre miljarder USD. MultiDocker har sålt fyra maskiner till dem under 2015 och sju maskiner under 2016.
Brasilien är den målmarknad som man har fullt fokus på att expandera i förutom USA. Brasiliens skogsindustri står inför en rejäl expansion vilket skapat incitament för MCH att bredda sig i landet. Caterpillar har fabriker och kontor i Sao Paolo vilket innebär att kostnaderna för frakt kan hållas nere för MCH.
Indonesien ses som en intressant marknad eftersom det finns behov av effektiviseringar av materialhanteringen vid hamnar även där. Lasthamnen Futong Port i Indonesien som ligger bredvid världens största pappersmassafabrik köpte förra året 3 st Multidockers av MCH, som då ersatte deras 30 ursprungliga materialhanteringsmaskiner. Detta är ett bra exempel på vad man menas när man förknippar MCH:s Multidocker-maskiner med effektivisering.
På tisdagen (den 10/1) två dagar innan MCH noterades så erhöll företaget en tillläggsorder från USA, till en tidigare köporder. Företaget som står bakom ordern är den amerikanska partnern process INC. Den första ordern var värd ca 35 MSEK och den utökades nu med 20 MSEK. Det totala värdet av ordern idag är alltså 55 MSEK.
Som att det inte räckte så erhöll företaget även en order i Sverige samma dag till ett värde av 11,5 MSEK. Kunden är enligt pressmeddelandet en svensk virkeshanteringsentreprenör.
Ledning:
Styrelsen är erfaren och kompetent. Styrelseordförande Lars Sjödahl har tidigare varit VD för Toyota Material Handling, BT international och Vice VD för ABB Stål. Styrelseledamoten Ola Johansson har tidigare varit vice VD för Siemens Energy.
VD Percy Österström är en intressant figur och han har en över 35 år lång erfarenhet av arbete inom hamnbranschen. Han grundade och var största ägare i Österströms shipping, ett företag som år 2008 omsatte ca 1 miljard SEK och som hade 650 anställda över hela världen. Företaget köptes upp av TransAtlantic År 2011 och TransAtlantic bestod då av två delar: Offshore/Icebreaking och Industrial shipping. Båda delarna omsatte 2,5 miljarder kronor vardera. När Percy Österström sålt sin shippingverksamhet så blev han förfrågad att bli ny VD för TransAtlantics Industri Shipping del vilket innebar att han blev chef för den samlade verksamheten inom affärsområdet Industrial Shipping.
Ägarstruktur (efter nyemission):
Skärgårdshavet ägs av VD:n Percy vilket innebär att VD:n äger 50 procent av MCH. Spelföretagaren Lars Wingefors, grundaren och ägaren av nyligen noterade THQ Nordic äger aktier i MCH motsvarande 3,9 procent av börsvärdet. Värt att notera är att han erhållit väldigt mycket kapital sedan THQ Nordic noterades och vid goda framtidsprospekt så kan han komma att köpa mer via sitt investmentbolag.
Framtidsutsikter och målsättningar:
För 2016 förväntar man sig att omsättningen kommer att landa på 100 MSEK, men eftersom man nu erhållit en tilläggsorder från USA samt en order i Sverige så misstänker jag att omsättningen för 2016 kan landa på en högre summa, beroende på hur man gör bokföringen. Under 2017 planerar man att expandera i de utvalda strategiska marknaderna, Brasilien och USA och företaget förväntar sig att uppnå en omsättning på 250 MSEK under hela 2017.
VD har uttalat sig om att han väntar sig att företaget kommer operera med en vinstmarginal på 8-9% (har inte uttalat sig när), men jag tror att det ligger mer än ett år fram i tiden.
(Tabell: tagna orders under Q3, inte uppdaterad)
Värdering:
Aktien är väldigt lågt värderad, både ur en börspsykologisk synvinkel (1 krona) men även ur ett värderingsperspektiv. Den främsta anledningen till detta är osäkerhet, vilken rotar sig i att det är svårt att uppskatta värdet på unga tillväxtaktier. Detta beror huvudsakligen på att de oftast inte generar några positiva flöden och eftersom det är svårt att bedöma de olika marginalerna. En sak jag dock lagt märke till är att aktörer på banker såsom Carnegie, Swedbank och Nordea gjort stora nettoinköp under de första introduktionsdagarna. Vanligtvis så brukar bankerna inte köpa nynoterade aktier så tätt intill noteringsdatumet, det brukar främst vara småsparare som gör det. Fördelen med att iaktta bankerna och investerarna på bankerna är att de oftast har bättre koll på och gör mer noggranna analyser av värderingen, den underliggande marknaden och den framtida potentialen.
Kursdrivande moment och triggers:
Jag tror att sannolikheten är stor att nyheter släpps inom den nära framtiden. Det kan vara allt nyheter om nya orders och kontrakt till makronyheter om råvaror såsom kol och olja. Enligt min bedömning så kan dessa nyheter stimulera kursen betydligt. Något annat som är viktigt att uppmärksamma är att Caterpillar är ett företag som regelbundet genomför förvärv i syfte att växa. Eftersom MCH och CAT har ett nära samarbete och MCH erbjuder maskindelar och lösningar som CAT inte har tillgång till så är det inte helt osannolikt att MCH kan komma att förvärvas i framtiden.
Rekommendation:
Jag rekommenderar starkt köp, på både kort och lång sikt.
Motivationen till rådet är följande:
· Mycket lågt börsvärde givet framtidsutsikterna (116 MSEK).
· Företaget erhåller stora orders och står inför en expansionsfas. (orders på över 30 MSEK hittills under januari månad)
· Samarbete och co-branding med Caterpillar
· Industri och råvarumarknaden väntas växa i USA och globalt, på grund av olika inrikespolitiska anledning och på grund av Trumps politik.
· Marknaden för MCH:s produkter väntas växa.
· Företaget säljer till kapitalstarka aktörer som är i behov av att expandera och effektivisera.
· Aktien omsätter mycket, är likvid och lätt att köpa/sälja.
Eftersom jag tror att företaget har en intressant tid framför sig så kommer jag att återkomma när fler nyheter dyker upp.
Tidigare köprekommendationer och utveckling:
Källor:
Memorandum: http://www.nyemissioner.se/files/rights-issues/2690/prospekt.pdf
Pressmeddelande: Avanza, order USA (10/1) https://www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2017/01/10/multidocker-multidocker-vinner-utokad-stororder-i-usa-multidocker-receives-an-expanded-order-for-the-us-market.html
Pressmeddelande: Avanza, order Sverige (10/1)
Artikel: Verkstad och råvaror väntas gå upp på grund av Trump
http://www.di.se/nyheter/seb-tror-pa-en-borsuppgang-pa-10-procent
Artikel: Order på 4 maskiner av världens största skogsbolag.
http://www.nt.se/nyheter/foretaget-vaxer-sa-det-knakar-om4165022.aspx
Artikel: försäljning av Österströms http://www.vt.se/nyheter/osterstroms-shipping-saljs-till-rederiab-transatlantic-5944304.aspx