Post entry

Sälj MTG-aktien

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Är tv-bolaget MTG:s aktie köpvärd eller ej?

Sveriges Television (SVT) är ju Sveriges "public service-tv-bolag", dvs förenklat uttryckt; "svenska statens" (dvs "svenska folkets") tv-bolag (även om SVT:s verksamhet finansieras via de tv-licensavgifter som svenskarna betalar och inte via statsbudgeten).

Man betalar alltså inte en abonnemangsavgift för att få se SVT (även om tv-licensavgiften kan tolkas som en "obligatorisk" (påtvingad) abonnemangsavgift för de som har tv).

Och Sveriges Television har främst sina tv-kanaler SVT1 och SVT2.

SVT som public service-bolag innebär ju då även att det inte visas någon tv-reklam i SVT:s tv-kanaler (även om sponsringsintäkter och sponsringsmeddelanden väl kan förekomma i samband med SVT:s tv-program).

MTG å sin sida är ju ett helt privatägt tv-bolag som bara får intäkter i form av kundernas välvilja;

...tv-reklamintäkter från tv-annonsörerna

...och abonnemangsintäkter från tv-tittarna (som vill abonnera på de MTG-tv-kanaler man måste abonnera på för att kunna se)

MTG:s tv-kanaler bla:

TV3

TV6

TV8

TV10

Viasat (i flera varianter)

Dvs även om SVT och MTG inte direkt konkurrerar om samma pengar, så konkurrerar de direkt om tv-tittarnas tid.

Dvs ju bättre tittarsiffror MTG:s tv-kanaler får, desto större intäkter (i form av tv-reklam och abonnemangsintäkter) får MTG.

(Och vice versa.)

Hur har då tittarsiffrorna utvecklats på sistone för SVT:s huvudkanaler SVT1 och SVT2 respektive MTG:s huvudkanal TV3?

Enl tex rapport från MMS/Nielsen för jan 2005:

I snitt tittade 6,7 miljoner st svenskar på tv under en dag i jan 2005.

De tittade i snitt knappt 3 timmar på tv per dag.

Och per tv-kanal fördelade sig svenskarnas tv-tittande enl följande:

1. SVT1: 46 min

  1. TV4: 38 min

3. SVT2: 29 min

4. TV3: 17 min

  1. Kanal 5: 14 min

övriga tv-kanaler: 30 min

http://www.mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/manad/2005/Månadsrapport_2005-01.pdf

I procent av tittad tid per dag innebär det följande:

1. SVT1: 26%

  1. TV4: 22%

3. SVT2: 17%

4. TV3: 10%

  1. Kanal 5: 8%

övriga tv-kanaler: 17%

...SVT är alltså ett public service-bolag och går ej att köpa aktier i.

...TV4 är ägt av familjen Bonnier och går ej att köpa aktier i (om man inte hör till familjen).

...TV3 går däremot att köpa aktier i eftersom den tv-kanalen ingår i börsnoterade tv-bolaget MTG (med familjen Stenbecks investmentbolag Kinnevik som huvudägare).

...Kanal 5 ingår i bolaget SBS Discovery som ingår i stora amerikanska bolaget Discovery Communications (som är börsnoterat på Nasdaq-börsen i USA).

I SBS Discovery ingår bla även Kanal 9/Kanal 11.

Men Discovery Communications är så stort att det inte direkt är relevant att köpa aktier i det bolaget om man tror på era lilla svenska tv-kanal Kanal 5.

Dvs från början fanns ju bara SVT som Sveriges enda tv-bolag (och SVT1 som Sveriges enda tv-kanal från sep 1956).

SVT2 kom igång i dec 1969.

SVT har alltså länge haft monopol bland Sveriges tv-kanaler och var de enda tv-kanaler svenskarna fick se på.

TV3 kom sedan igång i dec 1987.

Kanal 5 i mars 1989.

Och TV4 i sep 1990.

Genomsnittlig tittartid per svensk:

jan 2005: 173 min

Fördelning per kanal:

1. SVT1: 26%

  1. TV4: 22%

3. SVT2: 17%

4. TV3: 10%

  1. Kanal 5: 8%

övriga tv-kanaler: 17%

dec 2010: 191 min

SVT1: 25%

TV4: 21%

TV3: 8%

SVT2: 7%

Kanal 5: 7%

övriga: 33%


Summa 100%

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/manad/2010/Månadsrapport_2010-12.pdf

Dvs trender från jan 2005 till dec 2010:

...SVT2:s tittarandel har fallit kraftigt.

...Övriga småkanaler har ökat sin tittarandel kraftigt.

Och bland småkanalerna hade följande störst tittarandelar i dec 2010:

TV6 4,3%

TV4 Plus 3,5%

SVT B 3,4%

TV6 ingår ju i MTG (liksom TV3).

SVT B är en särskild barn-tv-kanal från Sveriges Television, som startades under år 2002.

Hur har utvecklingen sedan varit om man snabbspolar fram till dec 2012?

Genomsnittlig tittartid 190 min

Fördelning per tv-kanal:

SVT1: 27%

TV4: 19%

SVT2: 7%

Kanal 5: 6%

TV3: 5%

övriga: 36%

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/manad/2012/Månadsrapport_2012-12.pdf

Dvs ungefär samma total tittartid som i dec 2010.

SVT1 stärkt, men TV4, Kanal 5 och TV3 tappade.

Och återigen har småkanalerna stärkts.

Störst tittarandelar bland småkanalerna hade:

Sjuan: 4,4%

SVT B: 4,3%

TV6: 3,7%

TV8: 3,1%

Sjuan ingår i TV4.

TV8 ingår i MTG.

Och den senaste tv-tittarrapporten från MMS (feb 2015):

Genomsnittlig tittartid: 183 min.

Fördelning per tv-kanal:

SVT1: 32%

TV4: 17%

SVT2: 8%

TV3: 5%

Kanal 5: 5%

övriga 34%

http://mms.se/wp-content/uploads/_dokument/rapporter/tv-tittande/manad/2015/Månadsrapport%20-%20februari.pdf

Dvs kraftig ökning för SVT1 och viss tillbakagång för småkanalerna.

Störst bland småkanalerna var:

Sjuan: 4,2%

TV6: 3,3%

SVT B: 3,2%

TV8: 2,7%

Dvs utveckling genom åren:

Räckvidd (hur stor andel av svenska folket som faktiskt får in och kan se på tv-kanalerna?):

jan 2005: 77%

dec 2010: 76%

dec 2012: 77%

feb 2015: 71%

Faller.

Genomsnittlig tittartid:

jan 2005: 173 min

dec 2010: 191 min

dec 2012: 190 min

feb 2015: 183 min

Dvs verkade nå en peak kring 2010 men har sedan börjat dala.

SVT1:

jan 2005: 26%

dec 2010: 25%

dec 2012: 27%

feb 2015: 32%

Vinnare.

SVT2:

jan 2005: 17%

dec 2010: 7%

dec 2012: 7%

feb 2015: 8%

Förlorare.

TV4:

jan 2005: 22%

dec 2010: 21%

dec 2012: 19%

feb 2015: 17%

Förlorare.

TV3:

jan 2005: 10%

dec 2010: 8%

dec 2012: 5%

feb 2015: 5%

Förlorare.

Kanal 5:

jan 2005: 8%

dec 2010: 7%

dec 2012: 6%

feb 2015: 5%

Förlorare

Dvs

...det totala tv-tittandet är på nedgång

...och bland kanalerna är det bara SVT1 som håller uppe sin tittarandel, medan övriga visar fallande trend.

Även:

Övriga tv-kanaler ("småkanalerna"):

jan 2005: 17%

dec 2010: 33%

dec 2012: 36%

feb 2015: 34%

Vinnare.

Och bland småkanalerna bla:

Sjuan (ingår i TV4):

dec 2012: 4,4%

feb 2015: 4,2%

TV6 (ingår i MTG):

dec 2010: 4,3%

dec 2012: 3,7%

feb 2015: 3,3%

SVT B (ingår i SVT):

dec 2010: 3,4%

dec 2012: 4,3%

feb 2015: 3,2%

TV8 (ingår i MTG):

dec 2012: 3,1%

feb 2015: 2,7%

Dvs om TV3 (och TV6) är det egentliga enda alternativt för aktieinvesterare att investera i (genom att köpa MTG-aktier), är frågan om det är särskilt intressant mot bakgrund av följande utveckling för tittarsiffrorna:

TV3:

jan 2005: 10%

dec 2010: 8%

dec 2012: 5%

feb 2015: 5%

TV6 (ingår i MTG):

dec 2010: 4,3%

dec 2012: 3,7%

feb 2015: 3,3%

TV8 (ingår i MTG):

dec 2012: 3,1%

feb 2015: 2,7%

Dvs om man tar alla de största MTG-tv-kanalerna (summa TV3 + TV6 + TV8 enl siffrorna ovan, dvs inga värden de första åren för TV6 och TV8):

jan 2005: 10%

dec 2010: 12%

dec 2012: 12%

feb 2015: 11%

Dvs en totalt något ökande trend.

Då ser det i och för sig inte så tokigt ut även om TV3 för sig haft fallande tittarsiffror.

Och för SVT (summa SVT1, SVT2 och SVT B, varav siffror för SVT B ej inkluderats för jan 2005):

jan 2005: 43%

dec 2010: 35%

dec 2012: 38%

feb 2015: 43%

Dvs totalt ganska stabilt.

Slår för Bonnier ihop TV4 med TV4 Plus respektive Sjuan blir de totala tittarsiffrorna följande:

jan 2005: 22%

dec 2010: 24%

dec 2012: 24%

feb 2015: 21%

Dvs totalt fallande trend.

(TV4 Plus ingår då i dec 2010 medan Sjuan ingår i dec 2012 och feb 2015.)

Dvs

...Det totala tv-tittandet är på fall.

...Men MTG:s totala tittarsiffror verkar ha en något stigande trend.

...SVT:s totala tittarsiffror är klart större och verkar ligga ca oförändrade.

Som nämnt har SVT en särställning bland övriga svenska tv-kanaler, eftersom SVT är ett public service-bolag som finansieras med obligatoriska tv-licensavgifter.

Syftet med det upplägget är ju att SVT ska vara en garant för en opartiskhet, dvs att tex politiker inte ska kunna "köpa sig" till positiv publicitet utan få en oberoende och opartisk nyhetsbevakning etc.

I privata tv-bolag som TV4 och MTG kan det ju teoretiskt sett bli så att en viss politiker kan köpa sig positiv publicitet, eller helt enkelt att tv-bolagets ägare ger mer positivt utrymme åt en politiker som ägaren gillar osv.

Sådant ska alltså inte förekomma i SVT som ska ha en opartisk och oberoende hållning.

Dvs svenska folket ska kunna lita på vad SVT säger och att det är en saklig och opartisk information som kommer från SVT.

//Edit: Mer om opartiskheten i public service-bolag i tex debatt på journalisternas förening Publicistklubben i mars 2014 (ca 27 min 30 sek in i klippet): https://www.youtube.com/watch?v=6eYriCr9924

//

Och vad är det då som hänt på sistone?

Hösten 2010:

Det politiska partiet Sverigedemokraterna (som bla vill begränsa invandringen till Sverige) får 6% av rösterna i svenska parlamentsvalet (riksdagsvalet) och väljs därmed in i riksdagen för första gången.

I riksdagen får Sverigedemokraterna 6% av riksdagsplatserna (20 av 349 st).

Hösten 2014:

Sverigedemokraterna får 13% av rösterna i det svenska riksdagsvalet.

Det blir 49 av 349 platser i riksdagen för partiet (dvs 14% av platserna).

Dec 2015:

Sveriges statsminister (Stefan Löfven, partiledare i ett annat politiskt parti; Socialdemokraterna) är med i SVT1:s tv-program Skavlan och intervjuas där av dess programledare Fredrik Skavlan: https://www.youtube.com/watch?v=PoInvwEqJw0

En uppfattning är att Löfven i det programmet ges fritt utrymme att prata på om allt mellan himmel och jord, bla skarp kritik mot Sverigedemokraterna.

Mars 2015:

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är med i Skavlan och intervjuas där av Fredrik Skavlan: https://www.youtube.com/watch?v=Kn8CRDvasPo

En uppfattning är att Åkesson knappt får en syl i vädret i programmet, utan attackeras istället hela tiden av Skavlan som kommer med påståenden om olika Sverigedemokraters tidigare kontroversiella uttalanden med innebörden att det även gör Sverigedemokraterna kontroversiellt.

Vad var det egentligen för info Skavlan tog upp i Åkesson-intervjun?

Nedan tex enl Youtube-kanalen "Granskning Sverige" (i ett videoklipp upplagt i apr 2015): https://www.youtube.com/watch?v=fOO4w3TToek

...Skavlans uttalande nr 1:

Skavlan nämner någon Sverigedemokrat som år 2002 uttryckt önskemål i radio om att kasta ut en halv miljon av de mest uppenbara och värsta parasiterna (invandrarna) från Sverige.

Enl Granskning Sverige är denna info framgrävd av Socialdemokraternas skattefinansierade underrättelsetjänst Expo vars syfte är att jaga och smutskasta alla som är i opposition mot Socialdemokraterna.

...Skavlans uttalande nr 2:

Skavlan nämner en "EU-jurist" som Sverigedemokraterna har i EU-parlamentet, och som enl Skavlan kallat en känd svensk akademiker för "judesvin".

Enl Granskning Sverige var det kriminologi-professorn Jerzy Sarnecki som kallats för "krokig judegubbe" och inget annat.

...Skavlans uttalande nr 3:

Skavlan nämner även någon Sverigedemokrat (en kommunfullmäktige-kandidat i Vetlanda) som sagt att "de rumänska zigenarna är som Egyptens gräshoppor".

Granskning Sverige påpekar att trots Skavlan tagit hjälp av Expos omfattande information och dokumentation, har de endast lyckats vaska fram

...det gamla uttalandet enl nr 1 ovan från år 2002,

...ett påhittat uttalande enl nr 2 ovan,

...och till sist uttalande nr 3 ovan som inte ens var från en vald Sverigedemokrat utan bara en kandidat.

GS påpekar att Löfven för sin del fick en helt annan behandling av Skavlan, och att Löfven då får bre ut sig och skämta, och även prata på nästan oemotsagd med kritik mot Sverigedemokraterna.

Bla sa Löfven att när Åkesson gick med i Sverigedemokraterna så hade Sverigedemokraterna hakkors på sina möten.

Enl Löfven i Skavlan:

Vi ska vara tydliga med vad det här är för ett parti.

Deras rötter...

När den nuvarande partiledaren blev...

När han gick in i partiet, då var det här ett parti som hade hakkors på sina möten.

Deras ledare valde att dekorera rummet med hakkors.

Då förstår alla vilka rötter vi talar om.

Det här är ett parti som säger att det farligaste som har hänt sedan Adolf Hitler, det är muslimer.

Det här är ett parti vars företrädare går här på gatorna med järnrör och kallar unga kvinnor för "lilla hora".

Först då griper Skavlan in och konstaterar att Sverigedemokraterna inte var där då för att försvara sig.

Invändningar enl Granskning Sverige:

...Ingen ledare från Sverigedemokraterna har någonsin dekorerat något mötesrum med hakkors. GS anger det vara en lögn.

...Att muslimerna är det största hotet sedan Adolf Hitler är enl GS ett uttalande som tidningen Aftonbladet hittat på att Sverigedemokraterna sagt.

...Järnrörs-incidenten handlar om tidigare Sverigedemokraten Erik Almqvist som "uttryckte sig olämpligt en tidig morgon efter en blöt festnatt år 2009" och lyfte då i ett par sekunder upp ett aluminiumrör, men han är inte med i Sverigedemokraterna längre.

GS frågar sig istället varför Skavlan tex inte frågade Löfven om Socialdemokraternas i vissa fall tveksamma bakgrund:

1)

Om det inte fanns frågetecken kring att ge sydafrikanska frihetsorganisationen ANC och dess ledare Nelson Mandela vapen och pengar, trots att Mandela och hans kommunistvänner på en film från 1990-talet var körledare och sjöng där om att "döda alla vita människor".

Tidigare socialdemokratiska höjdaren Birgitta Dahl (som bla även varit svenska riksdagens talman) kommenterar det för GS med att även Sveriges nationalsång ("Du gamla, du fria") innehåller barbariska sekvenser som "Du tronar på minnen av fornstora da'r" vilket enl Dahl anspelar på den tid Sverige förde krig och mördade andra människor.

2)

GS tar även upp att samma år som Löfven gick med i Socialdemokraterna hyllades Kambodjas dåvarande brutale kommunistdiktator Pol Pot i radio av Birgitta Dahl.

3)

Sveriges utrikesminister (Socialdemokraten Margot Wallström) har "hånat svenska våldtäktsoffer" i ett inslag av GS.

Det verkar ha med detta videoklipp från mars 2014 att göra: https://www.youtube.com/watch?v=RBzHobI3iGc

Text om klippet:

Margot Wallström hånar svenska våldtäktsoffer - Trailer

Publicerades den 19 mars 2014

Lyssna när f. d. FN-ambassadören, toppsocialdemokraten och Postkodlotteriets direktör Margot Wallström, förnekar FN:s siffror om våldtäktsstatistik.

Hör hur Jerzy Sarnecki anser att det är kvinnornas eget fel att våldtäkterna ökat eftersom de "deltar i nöjelivet och inte håller sig lika mycket hemma som förr"

Hör när Brottsförebyggande rådet erkänner att spekulation om mörkertal bara är gissningar.

Något de vanligtvis inte nämner.

Granskning Sverige - söndag förmiddag.

4)

Om varför fd Expo-medarbetaren Anna-Lena Lodenius tagit avstånd från Socialdemokraterna för att hon från insidan påstås ha sett hur Expo och Expo-grundaren Stig Larsson haft kontakt med och hyllat "våldsamma kommunist-grupperingar som Revolutionära Fronten och AFA".

Det är alltså samma Expo som enl GS sponsras av Socialdemokraterna och tillhandahållit info till Skavlan inför intervjun med Åkesson.

Även anmärkningsvärt att GS (i ovannämnda videoklipp från apr 2015) inte kan få några vettiga kommentarer till ovanstående från SVT eller Skavlan: https://www.youtube.com/watch?v=fOO4w3TToek

Istället duckar alla berörda och hänvisar till varandra osv.

Dvs frågeställning (oavsett om man tycker att Sverigedemokraterna har rätt eller ej, och oavsett om man håller med Granskning Sveriges resonemang ovan eller ej):

Om det är så att svenska folkets förtroende för SVT håller på att erodera för att SVT inte har förmågan att upprätthålla sin opartiskhet och likabehandling av tex partiledare, är frågan om det ger utrymme för tex MTG som tv-bolag att istället ta rollen som det seriösa och trovärda tv-bolaget i Sverige.

Tex skulle de kunna komplettera med att starta en nyhets-tv-kanal som (ultrakonservativa?) Fox News i USA:

Fox News Channel:

Fox News Channel är en amerikansk kabel-TV-kanal som sänder nyheter dygnet runt.

Kanalen ingår i Fox Entertainment Group, som ägs av det Rupert Murdoch-kontrollerade bolaget News Corporation.

Kanalen är en av de mest sedda kabelkanalerna i USA och tillika ett av de ekonomiskt mest inkomstbringande TV-bolagen i landet.

Sedan hösten 2001 sker sändningarna inte bara till USA utan till abonnenter över hela världen.

Under 2008 fick man även sällskap av systerkanalen Fox Business som sänder ekonominyheter.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Fox_News_Channel

Mediamogulen Rupert Murdoch (ursprungligen australiensare) har ju blivit en av världens rikaste personer.

Enl amerikanska tidningen Forbes är Murdoch världens 77:e rikaste person med en förmögenhet på nästan 14 miljarder dollar: http://www.forbes.com/profile/rupert-murdoch/?list=billionaires

Det motsvarar nästan 120 miljarder kr (vid rådande dollarkurs 8,55 kr).

Annars har MTG-aktien fått rekommendationen "sälj" tidigare här i bloggen.

...Tex tidigare blogginlägg från maj 2014: http://www.redeye.se/aktiebloggen/mtg/mtg-enzymatica

Då låg MTG:s B-aktie i 286,90 kr.

Ligger nu alltså i 265,40 kr.

...Även om MTG i tidigare blogginlägg från dec 2014: http://www.redeye.se/aktiebloggen/lundin-petroleum/sa-gar-det-till-i-ryssland-del-2

Temat har bla varit följande:

1)

Den gamla tidens "linjära" tv-tablå-tittande håller på att försvinna.

Folk vill istället se vilka program de vill, när de vill ("on demand").

Dessutom vill man slippa vara beroende av en tv-kanal för att se detta.

Man vill istället kunna se det när man vill, hur man vill via internet.

Man vill slippa dyra abonnemangsavgifter för kabel-tv-abonnemang eller satellit-tv-abonnemang.

Grejen är att när teknikens utveckling nu gjort att man enkelt och smidigt kan se alla tv-program man vill via internet, finns det många fler konkurrenter om att sända tv via internet än det funnits hittills bland de traditionella tv-kanalerna.

Det gör att man kan ifrågasätta den ekonomiska bärkraften i att över huvud taget bedriva tv-bolag framöver, åtminstone om man gör det på samma sätt som förr.

//Edit: Om man inte har alltför höga krav på bildkvalitet etc går det nuförtiden att lagligt och gratis via datorn se på tex

...massor av filmer och tv-serier via hemsidan Swefilmer.com

...all möjlig sport (tex fotboll, tennis och formel 1) via hemsidan Fromhot.com

Dvs varför i så fall betala dyra tv-abonnemang för att se samma sak?

//

2)

En viktig konkurrensfaktor är vilket programinnehåll man har som tv-bolag i sina tv-kanaler.

Och det finns bara två alternativ:

...Ha egen tv-produktion som kan göra bra tv-program.

...Köpa in tv-program från andra tv-produktionsbolag (eller rätten att sända sportevenemang såsom fotboll, tennis, golf osv).

Och det är inte så troligt att man själv kan göra tv-program som blir tillräckligt populära.

Återstår då att köpa in dem utifrån, och det kan bli svindyrt i konkurrensen med alla andra tv-bolag som också vill köpa samma programinnehåll.

3)

MTG har försökt expandera utomlands i bla Ryssland via bolaget CTC Media.

Men det är beklämmande hur det går till i Ryssland och svårigheterna som finns där för utländska bolag.

Bla nu på sistone tal om ny lag som ska tvinga MTG att sälja sin ägarandel i CTC.

Mer om det i tidigare blogginlägg från dec 2014: http://www.redeye.se/aktiebloggen/lundin-petroleum/sa-gar-det-till-i-ryssland-del-2

Även blogginlägg från mars 2015 om hur det går till i Ryssland:

Del 1: http://www.redeye.se/aktiebloggen/del-1-skurkstaten-ryssland-och-nagra-svenska-ryssaktier

Del 2: http://www.redeye.se/aktiebloggen/black-earth-farming/del-2-skurkstaten-ryssland-och-nagra-svenska-ryssaktier

I och för sig har väl MTG med sina tv-kanaler på senare år haft något stigande andel av tittarsiffrorna i Sverige till drygt 10%.

Men ovannämnda faktorer gör ju tv-verksamhet knepigt.

Kan tex en ny, banbrytande nyhetskanal bli en räddning?

Bloggen är tveksam, och det finns inga tecken på att MTG har något sådant på gång.

MTG-aktien får därför ändå rekommendationen "sälj" vid börskurs 265,40 kr (B-aktiens slutkurs tors 2 apr 2015).

MTG:s ekonomiska utveckling de senaste åren:

Intäkter:

2012: 13 miljarder kr

2013: 14 miljarder kr (+6%)

2014: 16 miljarder kr (+12%)

Intäktsförändring exkl företagsköp och exkl valutaeffekter:

2012: +2%

2013: +5%

2014: +4%

Rörelsemarginal (exkl engångsposter och exkl intressebolags resultat)

2012: 13%

2013: 9%

2014: 8%

Resultat från intressebolag (där MTG har ägarandel under 50%):

2012: 429 miljoner kr

2013: 576 miljoner kr

2014: 558 miljoner kr

Engångsposter

2012:

2013: -147 miljoner kr

2014: -155 miljoner kr

Nettoresultat (resultat efter skatt):

2012: 1,6 miljarder kr

2013: 1,2 miljarder kr

2014: 1,2 miljarder kr

Nettoresultat per aktie:

2012: 22,93 kr

2013: 16,39 kr

2014: 17,10 kr

Dvs:

Viss intäktstillväxt men fallande rörelsemarginal.

Ganska skralt resultat de senaste åren.

Aktien värderas till ett p/e-tal på 15-16 beräknat som

...rådande börskurs 265,40 kr för MTG:s B-akie

delat med

...ett nettoresultat per aktie på 17,10 kr för 2014.

I och för sig är MTG finansiellt starkt med en nettoskuld (räntebärande lån minus kassa) på bara 300-400 miljoner kr per slutet av 2014.

Det är bara 2% av bolagets börsvärde på 17-18 miljarder kr vid börskurs 260-270 kr.

Men den starka finansiella ställningen behövs nu när MTG:s tv-verksamhet lär få tuffa tider de kommande åren.

Dock desto större risk att MTG har mycket ev "luft" i sin balansräkning i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar (ia-tillgångar) bokförda till drygt 4 miljarder kr per slutet av 2014.

Det motsvarade då:

...31% av MTG:s totala tillgångar

...74% av MTG:s egna kapital

Dvs om MTG börjar gå dåligt och ia-tillgångarnas bokförda värde måste nedjusteras till noll kr, ger det en resultateffekt på -4 miljarder kr vilket skulle utradera 70-80% av MTG:s egna kapital.

Risk för att MTG då måste be aktieägarna om stort kapitaltillskott för att säkra upp det egna kapitalet som buffert mot ev framtida förluster.

Om det egna kapitalet blir negativt innebär ju det att ett bolag är konkursmässigt (dvs har större skulder än tillgångar) och kan gå omkull helt så att MTG:s aktier blir värdelösa för all framtid (i värsta fall).

Dvs bolag med stora ia-tillgångar innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

CTC Media

MTG har en ägarandel på 38% av CTC.

CTC Media-aktien är börsnoterad på Nasdaq-börsen i USA, men har där haft en trist utveckling de senaste åren (främst pga den fallande ryska rubeln?).

...Hösten 2010 hade aktien en topp kring 25 dollar.

...Ligger nu i apr 2015 kring 4 dollar.

http://www.bloomberg.com/quote/CTCM:US/chart

Enl Bloomberg.com är CTC:s börsvärde drygt 600 miljoner dollar vid nuvarande börskurs kring 4 dollar: http://www.bloomberg.com/quote/CTCM:US

Vid dollarkurs 8,55 kr ger det ett börsvärde på drygt 5 miljarder kr.

MTG:s ägarandel på 38% är då värd ca 2 miljarder kr.

Det motsvarar drygt 10% av MTG:s börsvärde (på 17-18 miljarder kr).

Dvs

...av MTG-aktiens börskurs på 260-270 kr

...kan ca 30 kr sägas utgöras av MTG:s aktieinnehav i CTC.

Själva MTG-aktien har inte lyckats skapa särskilt mycket mervärde för aktieägarna i ett långsiktigt perspektiv (typ de senaste 10-12 åren).

Aktiekursen har varierat kraftigt upp och ned men som helhet legat i en ganska oförändrad trend.

...I början av 2005 låg aktien i ca 150-170 kr.

...Nådde topp på 400-500 kr i början av 2007.

...Ras ned till ca 110 kr som botten under våren 2009.

...Uppgång till nästan 540 kr hösten 2010.

...Därefter har aktien dunsat ner till 200 kr både hösten 2012 och hösten 2014.

www.avanza.se/aktier/om-aktien.html/5438/modern-times-group-b

Viss uppgång på sistone till nuvarande kurs 260-270 kr.

Men risk för att motståndet vid 200 kr kommer att brytas nedåt framöver?

Mer om MTG

MTG delar självt in sin verksamhet i följande delområden (enl q4/2014-resultatrapporten):

...Fri-tv Skandinavien

...Betal-tv Norden

...Fri-tv tillväxtmarknader

...Betal-tv tillväxtmarknader

...CTC Media (ägarandel 38%)

...övrigt (Nice Entertainment, MTGx, MTG Radio)

Om MTG i bolagets årsredovisning för 2013:

Verksamhet

Modern Times Group är en internationell underhållningskoncern med verksamheter som spänner över fyra kontinenter och inkluderar

fri-TV,

betal-TV,

digital underhållning,

radio

och innehållsproduktion.

MTGs Viasat Broadcasting är den största fri- och betal-TV-operatören

i

Skandinavien

och Baltikum,

och driver (även) TV-verksamhet i

Bulgarien,

Tjeckien,

Ungern,

Ryssland,

Ukraina,

Ghana,

Kenya,

Tanzania,

Nigeria,

Uganda

och Rwanda.

(Dvs utöver Skandinavien/Norden så är det i Östeuropa och Afrika.)

Viasats fri- och betal-TV-kanaler och betal-TV-plattformar visas i 37 länder.

Viasat Broadcasting är också en ledande nordisk operatör och distributör av direktsänt och streamat on-demand-innehåll av fri- och betal-TV och erbjuder

filmer,

direktsända sportevenemang,

TV-serier

och play-tjänster

över internet.

MTG är också den största aktieägaren i Rysslands ledande oberoende TV-bolag – CTC Media (Nasdaq: CTCM).

MTGs resultat rapporteras i sex segment.

Fem av dessa,

Fri-TV Skandinavien,

Betal-TV Norden,

Fri-TV Tillväxtmarknader,

Betal-TV Tillväxtmarknader

och CTC Media,

utgör Viasat Broadcasting.

Det sjätte segmentet omfattar huvudsakligen

MTG Studios,

MTGx

och Radio

samt fram till och med maj 2012 även Bet24.

MTG Studios omfattar koncernens produktion av innehåll inklusive TV-produktionsbolagen

Strix Television,

Paprika Latino Group (från och med september 2012),

DRG (från juni 2013)

och Nice Entertainment (från november 2013).

MTGx utvecklar digitala produkter för koncernen.

MTG Radio är den största kommersiella radiooperatören i Norden och Baltikum och koncernens radiostationer når över tre miljoner lyssnare dagligen.

MTG Radio äger

...ett av de största kommersiella radionätverken i Sverige

...och det största i Norge,

...liksom radiostationer och nätverk i Baltikum

...och har en intresseandel i ett av de största radionätverken i Finland.

http://www.mtg.com/sv/wp-content/uploads/sites/2/2015/01/MTG-Arsredovisning-2013.pdf

Fördelning av MTG:s intäkter under 2014:

Betal-tv Norden 6 miljarder kr

Fri-tv Skandinavien 4 miljarder kr

övrigt 3 miljarder kr

Fri-tv tillväxtmarknader 2 miljarder kr

Betal-tv tillväxtmarknader 1 miljard kr


Summa MTG 16 miljarder kr

Procentuell fördelning av MTG:s intäkter 2014:

Betal-tv Norden 35%

Fri-tv Skandinavien 25%

övrigt 17%

Fri-tv tillväxtmarknader 15%

Betal-tv tillväxtmarknader 8%


Summa 100% (16 miljarder kr)

Intäktsförändring per delområde under 2014 (exkl valutaeffekter):

övrigt +80%

Betal-tv tillväxtmarknader +14%

Betal-tv Norden +7%

Fri-tv Skandinavien -2%

Fri-tv tillväxtmarknader -3%


Summa MTG +11% exkl valutaeffekter

Summa MTG +4% exkl valutaeffekter och exkl företagsköp

Ökningen av delområde övrigt beror ju på köpet av tv-produktionsbolaget Nice Entertainment under hösten 2013 för nästan 800 miljoner kr: http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3768750.ece

I Nice Entertainment ingår bla dotterbolagen Titan och Baluba.

Lönsamhet per delområde:

Rörelsemarginal 2014 (2013):

...Fri-tv Skandinavien 15% (16%)

...Betal-tv Norden 12% (12%)

...Betal-tv tillväxtmarknader 9% (12%)

...Fri-tv Tillväxtmarknader 5% (9%)

...övrigt -1% (-3%)


Summa MTG 8% (9%) exkl engångsposter och exkl resultatandelar från intressebolag)

Dvs

...med "fri-tv" avses väl tv-kanaler (som TV3) som kan ingå i kabel-tv-abonnemang eller satellit-tv-abonnemang, utan att man behöver betala extra för det.

...Medan "betal-tv" avser väl extra tilläggskanaler som Viasat Golf som kostar extra att ha i abonnemanget.

Enl MTG:s årsredovisning för 2013:

...Fri-TV: TV-kanaler eller tjänster som sänds analogt eller digitalt vars huvudsakliga finansiering sker genom reklamintäkter.

...Betal-TV: TV-kanaler eller tjänster som sänder analogt eller digitalt vars huvudsakliga finansering sker genom abonnemangsavgifter.

http://www.mtg.com/sv/wp-content/uploads/sites/2/2015/01/MTG-Arsredovisning-2013.pdf

Och enl ovan är det alltså MTG:s

...betal-tv-kanaler som ger störst intäkter i Skandinavien/Norden.

...Men det är fri-tv-kanalerna som har bäst lönsamhet (rörelsemarginal), förmodligen pga dyra programrättighetsinköp för betal-tv-delen (avseende tex fotboll osv).

Om tex MTG:s delområde "Fri-tv Skandinavien" (ur MTG:s årsredovisning för 2013):

Fri-TV Skandinavien består av MTGs fri-TV-kanaler

TV3,

TV6,

TV8

och TV10

i Sverige,

TV3,

Viasat4

och TV6

i Norge

samt

TV3,

TV3+

och TV3 PULS

i Danmark.

http://www.mtg.com/sv/wp-content/uploads/sites/2/2015/01/MTG-Arsredovisning-2013.pdf

Och om "Fri-tv tillväxtmarknader" i MTG:s årsredovisning för 2013:

Koncernens fri-TV-verksamheter på tillväxtmarknaderna omfattar totalt 20 fri-TV-kanaler i

Baltikum,

Tjeckien,

Bulgarien,

Ungern,

Ghana

och Tanzania.

http://www.mtg.com/sv/wp-content/uploads/sites/2/2015/01/MTG-Arsredovisning-2013.pdf

Osv.

MTG:s ekonomiska utveckling de senaste kvartalen:

Intäkter:

q1/2013: 3,2 miljarder kr

q2/2013: 3,6 miljarder kr

q3/2013: 3,2 miljarder kr

q4/2013: 4,1 miljarder kr

q1/2014: 3,6 miljarder kr (+12%)

q2/2014: 4,1 miljarder kr (+14%)

q3/2014: 3,7 miljarder kr (+15%)

q4/2014: 4,4 miljarder kr (+7%)

Intäktsförändring exkl företagsköp och exkl valutaeffekter:

q1/2013: +2%

q2/2013: +6%

q3/2013: +5%

q4/2013: +6%

q1/2014: +5%

q2/2014: +3%

q3/2014: +5%

q4/2014: +2%

Rörelsemarginal (exkl engångsposter och exkl resultatandel från intressebolag):

q1/2013: 7%

q2/2013: 13%

q3/2013: 5%

q4/2013: 11%

q1/2014: 3%

q2/2014: 12%

q3/2014: 6%

q4/2014: 11%

Resultatandel från intressebolag:

q1/2013: 233 miljoner kr

q2/2013: 113 miljoner kr

q3/2013: 126 miljoner kr

q4/2013: 104 miljoner kr

q1/2014: 183 miljoner kr (-21%)

q2/2014: 117 miljoner kr (+4%)

q3/2014: 115 miljoner kr (-9%)

q4/2014: 143 miljoner kr (+38%)

Engångsposter:

q1/2013:

q2/2013:

q3/2013:

q4/2013: -147 miljoner kr

q1/2014:

q2/2014: -155 miljoner kr

q3/2014:

q4/2014:

Nettoresultat:

q1/2013: 334 miljoner kr

q2/2013: 376 miljoner kr

q3/2013: 196 miljoner kr

q4/2013: 261 miljoner kr

q1/2014: 159 miljoner kr (-52%)

q2/2014: 307 miljoner kr (-18%)

q3/2014: 236 miljoner kr (+20%)

q4/2014: 471 miljoner kr (+80%)

Nettoresultat per aktie:

q1/2013: 4,73 kr

q2/2013: 4,98 kr

q3/2013: 3,00 kr

q4/2013: 3,68 kr

q1/2014: 2,43 kr (-49%)

q2/2014: 4,21 kr (-15%)

q3/2014: 3,76 kr (+25%)

q4/2014: 6,70 kr (+82%)

Dvs i q4/2014 hade MTG

...skral rensad intäktstillväxt

...och oförändrad rörelsemarginal

...men stigande resultatandel från intressebolag.

Ganska goda nettoresultat-ökningar under andra halvåret 2014, efter ett dåligt första halvår 2014 då nettoresultatet minskade kraftigt.

//Edit: Hur kan det komma sig att resultatandel från intressebolag (CTC) steg under q4/2014 trots rubelkrisen?

Svaret verkar ligga i följande info på MTG:s hemsida:

Information angående andelar från intressebolaget CTC Media, Inc.

MTG redovisar sin intresseandel (uppgående till 37,9% den 30 september 2014) i CTC Medias resultat med ett kvartals fördröjning, på grund av att CTC Media redovisar sina kvartalsresultat efter MTG.

Koncernens andel i CTC Medias resultat, vilka redovisas i amerikanska dollar, omräknas till svenska kronor till den genomsnittliga växelkursen för MTGs aktuella rapportperiod.

...MTGs andel från CTC Medias resultat för det fjärde kvartalet

...kommer därför att redovisas i koncernens resultat för det första kvartalet och så vidare.

http://www.mtg.com/sv/vara-resultat/supplementary-financial-information/information-regarding-associated-company-income-from-ctc-media-inc/

Dvs det betyder alltså att

...den resultatandel från CTC som MTG redovisade under q4/2014 (och var +38% till 143 miljoner kr),

...avser egentligen q3/2014.

Först i MTG:s q1/2015-resultatrapport får man alltså se resultatandelen från CTC:s q4/2014 (vilket väl var då rubelkrisen tog fart osv).

//

Nästa hållpunkt är MTG:s q1/2015-resultatrapport som ska komma 22 apr 2015.

//Tillägg 10 apr 2015

Ur tidningen Dagens Medias hemsida idag:

Tv-marknaden slår omsättningsrekord – trots minskade reklamintäkter

"Tillväxten sker online".

Utländsk online-tv bidrar till ökningen.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3899478.ece

Och:

Tv-marknaden slår omsättningsrekord – trots minskade reklamintänkter

Publicerad 10 april 2015 11:23

Den sammantagna svenska tv-marknaden slog ett nytt omsättningsrekord under 2014, men det är inte de svenska tv-aktörerna som står för tillväxten.

Detta enligt en rapport från Mediavision.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3899478.ece

Enl artikeln bla:

Totalt omsattes drygt 21 miljarder kronor på den svenska tv-marknaden 2014, vilket är en ökning på fem procent jämfört med 2013.

Enligt Mediavisions branschrapport över den svenska tv-marknaden är det dock inte längre de svenska tv-aktörerna som ligger bakom tillväxten.

...Eftersom svenskarna har minskat sitt traditionella tv-tittande med fyra procent sedan 2013 har de svenska tv-kanalerna också tappat intäkter på reklammarknaden.

...Betal-tv-aktörerna visar en mycket svag tillväxt och tappar abonnenter för andra året i rad.

...Den stora omsättningen beror snarare på internetdistribuerad tv som enligt Mediavision har ökat i snabb takt.

http://www.dagensmedia.se/nyheter/tv/article3899478.ece

Artikeln verkar vara baserad på följande pressmeddelande från Mediavision 10 apr 2015:

Svensk TV-marknad:

Rekordomsättning 2014 – skifte från linjär-TV till online

2015-04-10

2014 innebar ett nytt omsättningsrekord för den sammantagna svenska TV-marknaden.

Detta innebär dock inte att allt är frid och fröjd.

Efter ett par år med tydlig tittarförflyttning från traditionell TV till online, syns för första gången också ett skifte i intäkter – och det är inte de svenska TV-aktörerna som leder utvecklingen.

http://www.mediavision.se/nyhet/svensk-tv-marknad-rekordomsattning-2014-skifte-fran-linjar-tv-till-online/

Mediavision verkar vara en konsultfirma för tv-bolag: http://www.mediavision.se/om-mediavision/

Bla säljer Mediavision sin kompletta rapport om den svenska tv-branschen för ca 14 000 kr plus moms: http://www.mediavision.se/publikationer/swedish-tv-market-2015-2016/

Om rapporten bla:

Swedish TV Market 2015/2016

TV befinner sig i kraftig omvandling – både vad det gäller konsumtion och affärsmodeller:

...Minskat traditionellt TV-tittande,

...På växande annonsmarknad tappar TV andelar (reklam),

...Kraftigt ökad webb-TV-konsumtion, idag massmarknad,

...SVOD visar kraftig tillväxt, vart fjärde hushåll betalar,

...Globala aktörer plockar betydande andelar.

Stora utmaningar för flertalet – hur balansera traditionell och ny affär?

...Unga tittare – förlorade för broadcast?

...Unga tittare – flytt från linjär-TV till nätet under 2015?

...Hur konkurrera med globala aktörer (med stora skalfördelar)?

...Teknik, tjänster och innehåll – vad passar allt mer kräsna konsumenter?

...Digitala intäkter – hur skapar aktörerna tillväxt?

http://www.mediavision.se/publikationer/swedish-tv-market-2015-2016/

//


Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:

• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).

• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.

• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).

• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.

• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.

• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.

Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").

Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.

Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra: http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella

Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.

"Käpphästar" i denna blogg bla:

1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys

På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.

Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.

Det har även visat sig i vetenskapliga studier.

Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.

Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.

Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.

2) Aktieutdelningar

Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.

Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).

Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.

Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.

Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.

Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.

Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.

Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.

Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.

3) Immateriella tillgångar

Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.

Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.

Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.

Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).

Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.

Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.

Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.

I detta blogginlägg blev alltså rekommendationen "sälj" för MTG-aktien vid börskurs 265,40 kr.

Det var slutkursen för MTG:s B-aktie på börsen tors 2 apr 2015.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?