Motorstopp för regeringen i USA-racet
I min blogg här på Redeye under rubriken ”Tre gånger Kina - en Volvo” konstaterade jag :”Det är ägaren Ford som är avtalspart och som förhandlar fram köpeskilling och avtalsvillkor .Den svenska regeringen har givetvis satt sig i en svår sits. För det första har man öppet talat om att den svenska staten inte är någon lämplig ägare. Att köpa och sälja hade inte varit fel”.
Som möjlig ägare hade man kunnat förhandla om både villkor och eventuellt pris . Nu har man ensidigt utlovat ett stöd, som också borde ha varit en förhandlingsfråga liksom ägarbilden i fortsättningen, om svenska staten inte skulle vilja gå in som ägare. Det här gäller ju både Volvo personvagnar och Saab automobile. Svenska staten har i stort sett redan innan förhandlingarna ordnat fram två rejäla motorstopp i bilracet med USA som hemmabana.
Av DN:s huvudledare 2009-01-14 framskymtar en total avkörning. Varför förhandlar man först om Saab, som enligt de flesta bedömare har sämst framtidsmöjligheter och är totalt invävd i GM:s leverantörssystem? Volvo har enligt min bedömning mycket större möjligheter att möta framtidens krav att ersätta bensin och dieseldrivna personbilar med det billigare och miljövänligare alternativet hybriden och sedan elbilen. Prislappen 50 miljarder kronor är inte oöverkomlig.
Att ge löften utan att ställa krav är en dålig strategi - lika dålig som att spela poker och visa korten innan någon begärt syn. Om Volvo är esset spara det, men släng lankorna. Är det ingen bra hand så syna inte! Jag anser att Volvo är ett ess i rätt ägares hand kombinerad med några nya kort i form av regeringens satsning på lånemöjligheter och ytterligare satsning på det projekt om elbilsprototyp som redan finns för Volvo och som skall vara klar om ett år.
Mina tidigare bloggar om bilkrisen och Volvo/Saab inklusive ”Tre gånger Kina – en Volvo” finns här på redeye.se.
Göran Tivesjö