Mot år 2015
2008-12-15 01:37, Edited at: 2010-06-11 11:58Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Kalles Farsa har på ett fyndigt sätt beskrivit dagens konjunktur som Bungy Jump.
Det var ju mycket träffande! Världen har sedan juli 2007 gått mot allt sämre tider, men samtidigt har det funnits centralbanksfolk som ryckt upp den igen.
Det är fullständigt ofattbart hur mycket pengar som öst in i ekonomin för att få den på rätt köl igen.
Tomas Otterbeck har fört fram flera blockar av mig från december 2007 där jag förutspådde den kris som kom.
Hur kunde jag förutse den!
1) jag har ett chartsystem som här visade klart att nedgång var att vänta
2) många erfarna affärsmän i Sverige och utlandet varnade frekvent under sommaren 2007 och hela hösten om vad som komma skulle. Då var de ensamma och motarbetade, men tyngden i deras argumentation var förkrossande.
3) efter världens högsta högkonjunktur någonsin (2003 - 2007) borde det komma världens högstsa lågkonjunktur.
Det blev en lågkonjuntkur. Nu är frågan hur länge den skall vara.
Jag var på en tillställning i går och förde då fram att lågkonjukturen kommer att vara ända till året 2014 är slut.
Först 2015 skulle vi efter vändning 2014 gå med en högkonjunktur.
När jag sagt det hörde jag som jag tyckte:
- Håll käften!
Det här är ingalunda något konstigt att få höra det. Under våren försökte Tomas Otterbeck flera gånger föra upp min "pessimistiska " bloggar som "favoritblogg", men protesterna blev många.
Skall jag nu göra en programförklaring för de närmaste åren så blir jag inte populär.
1) Det blir minst fem års nedgång till. Den långsiktiga nedgången kommer att brytas flera gånger av så kallade "bear rallies". Men de långa linjerna blir nedgång under många år framåt.
2) Anledningen till denna profetia är att jag inte kan se någonting som skulle få börsen att stiga långsikt.
Inte en enda siffra pekar uppåt. Det kommer lite uppgångar i anslutning till att regeringarna och centralbankerna "gasar"".
Men så ekonomin stimuleras. Det är fullständigt ofattbart. Detta har ägt rum sedan i augusti 2007.
Frågan man ställer sig är då:
Men det här har väl gett enorma resultat. Pengarna var väl värda att kastas in?
Svaret blir ju att de inte gjort någon som helst nytta.
Men de har väl hindrat en nedgång och fullständig sammaklappning i ekonomin?
Är detta med sanningen överenstämmande?
Svaret är nej! ! All statlig ekonomisk stimulans har varit helt bortkast