Post entry

Mortal Online 2 - en återupprepning av historien eller banbrytande spel?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Att spekulera i vilket spel som smäller näst är både intressant och riskfyllt. Gör man rätt kan det vara oerhört lukrativt. Nedan får du mitt perspektiv på en investering i Star Vault och deras kommande spel Mortal Online II.

Jag är och har alltid varit en gamer. Jag har lagt ned stor del av mitt liv i allt från Tibia, WoW, Runescape, Pubg, CS osv osv.

På senare dagar när man blivit äldre har det inte varit lika roligt. En kombination av brist på tid, att fantasin börjat tryta men också att spelen i mitt tycke blivit sämre. Under en period fick jag tillbaka den här känslan att ”jag vill hem och spela” när Pubg kom, men tyvärr dog intresset för Pubg ut p.g.a. horribelt fokus från utvecklarna. Oturligt nog, när jag spelade betan i Pubg, kunde man inte köpa aktier i indiebolaget Bluehole. Det hade varit en fin investering. Här har vi nu chansen att investera i Star Vault som är på gång med Sandbox MMORPG spel. Blir det flipp eller flopp?

Vad är det som blivit fel i spelutvecklandet på senare tid då? De flesta utvecklare siktar på att hålla spelaren i handen – nybörjarvänliga spel – med fokus på instant gratification. Detta leder såklart till störst marknad. Sedan bombas spelet med micro transcations för att få nya avatarer eller dylikt. Ibland är det rent ut sagt pay to win. De skiter fullständigt i feedback från spelare och försöker kräma ut så mycket pengar de kan innan spelarna går över till nästa hype. Speltillverkare har många gånger inget intresse av att spelet ska leva långvarigt utan de har redan börjat utveckla "Give me money 3" när de släppt "Give me money 2".

Star Vault gör helt tvärtom. De nischar in sig på en marknad de kan otroligt mycket om. En marknad där folk vill spela samma spel (under constant development) länge. Bli en del av spelet, ha sitt rykte i spelet. Denna mer hardcore marknad kommer inte generera Star Vault prenumeranter á la World of Warcrafts storhetstider – MEN det finns en stor andel gamers som saknar denna typ av spel och konkurrensen är… USEL. Dessutom SKRIKER spelmarknaden efter ett spelföretag där du som spelare känner dig hörd. Stor eloge till Henrik och hans streamande i det avseendet.

Men de har inte alltid gjort tvärtom. De har gjort ett par riktigt feta floppar i sina dagar de med, varför jag har varit otroligt skeptisk till Star Vault som investering. Mortal Online, hade ju uppenbarligen sin charm med deras APPROACH till ett sandbox MMORPG. Däremot var exekverandet helt och hållet katastrof. Allt från utvecklingen och serverunderhåll (det var faktiskt flertal tillfällen MO1 höll på att "smälla" men servrarna inte pallade trycket och alla nya spelare försvann). Beslut som påverkar communityn (efter att ha lyssnat på MO1 communityn) har också kraftigt kunnat ifrågasättas.

Men hade inte tanken bakom varit god hade inte så många spelat det som det faktiskt gjorde. Spelet hade flera tusentals (betalande) spelare för ett antal år sedan - trots att man får migränanfall bara av att titta på ett youtubeklipp om spelet. Det säger en del, och är varför jag faktiskt fortsatt att hålla koll på Star Vault trots flopparna. Att göra ett spel "spelbart" med fin grafik och så är en sak, men att göra ett bra, utmanande, fängslande spel är en helt annan.

Ett ungt utvecklargäng (jag tror VDn var runt 15 år när han började fila på MO1) som lyckats hitta investerare och ger sig på en idé som är på tok för komplex och på tok för tidig (teknologiskt). Jag menar, jag föredrar faktiskt 2D Tibia/Ultima Online/Runescape grafik före MO1s katastrofala 3D grafik. För att inte tala om hur mycket svårare det är och mängden buggar man utsätter sig för när man gör ett 3D spel istället för 2D spel. Att utveckla det här spelet, i dåvarande Unreal Engine 2,5 var bara gjort för failure.

Vad blir annorlunda nu då? Ingenting, trodde jag. Jag var lika skeptisk som varenda kotte som skriver på placera "hur kan de ha 250mkr börsvärde när det enda de har på gång är uppföljaren till ett spel som enbart hade ett par tusentals spelare"

Men jag bestämde mig ändå för att prova spelet. VILKET SPEL!!! Otroliga miljöer, rolig combat (Så trött på att spamma 1-2-3-4) Såklart, det behöver polishas osv. Men jag är som ett barn igen (fråga min flickvän, hon är inte glad). Det är ett oerhört fängslande spel. Detta trots att spelet i princip är tomt. Det är ju ett sandbox spel – så du hittar dina äventyr själv och har trevliga (eller otrevliga) samtal med främlingar, men lite mer content skadar inte. Framförallt mer mobs av olika slag. Och det är på gång. Så mycket som ska implementeras som inte gjorts än. Bygg ditt egna ”slott”, mer djur, mer PVE content, arena i Tindrem osv osv. Detta spel ska konstant utvecklas och är i dag i princip tomt (notera dock att det är allt annat än tomt på människor) jämfört med hur det kommer se ut om 6 månader – TROTS DET är det så vansinnigt roligt. Och då lockas jag sällan nuförtiden av MMORPG spel (senaste var 7-8 år sedan).

Uppenbarligen har de fått prova sina vingar. De har lärt sig otroligt mycket både i form av utveckling men också hur man hanterar ett community av spelare för ett sådant här spel. Återigen STOR ELOGE. I ca 15 år har de nu jobbat på sitt drömspel. De har gått från att vara ett bra gäng med ett driv och en idé till att faktiskt vara experter på MMORPG spel. Alltså den kompetensen som Star Vault besitter nu, wow! Det är inte många spelföretag som kan göra de missarna Star Vault gjort och ändå leva vidare. De har haft otrolig tur där, och de har uppenbarligen inte tagit den ynnesten turen för givet - de har jobbat hårt.

Att MO1 ändå haft en spelarbas på ett par tusen spelare – det säger mycket om hur bra deras koncept är. För det spelet var katastrof. Nu har de samlat på sig otrolig kompetens inom detta nischområdet och de har det absolut hetaste spelet i kategorin på gång. Att jämföra MO1 med MO2 är som att jämföra kattbajs med rysk kaviar.

Jag kommer definitivt köpa spelet men jag har resonerat som så att ”varför köpa det nu när jag ändå spelar gratis under stress testet”. Jag tror att många resonerar så. Ändå har sjukt många köpt det redan, så pass många att nycklarna är tillfälligt slut (såklart marknadsföringsknep). Det finns också självklart de som inte har detta alternativet, då de inte fick en stress-test nyckel, och är tvungna att köpa för att spela.

Igår var jag ute på upptäcktsfärd och stötte på en grabb jag började prata med. Trevlig kille! Jag frågade vad han tyckte om spelet, om han köpt det osv. Som jag frågat hundratals spelare nu. Han hade köpt 39 dollars betan – hans vän hade inte hunnit göra det och till hans stora fasa var det slut på 39 dollars nycklar. Han hade inte kunnat hålla sig och köpte det större paketet för 149 dollar istället.

Jag gissar, baserat på 2 veckors utforskande och ”market research” inuti spelet, att minst 10,000 köpt spelet än så länge. Break even på 4500 prenumeranter. Vi fick ett PM efter de första dagarna av stresstest att de sålt för 1.7mkr enbart under helgen vilket skulle motsvara ungefär 5000 köpare den helgen om alla köpt det billigare paketet. Och sedan hade väl ca 2000 köpt innan stress testet. Lägg på 2 veckors marknadsföring i form av LYCKAT stress test så känns 10,000 köpta spel som otroligt lite.

Alltså: Star Vault har gjort ett spel där tusentals människor vill köpa closed beta access. Utan något fokus på marknadsföring. Där vissa t.om. är villiga att betala närmare 1500 spänn för spelet. Tänk er vad som händer när de marknadsför spelet och det är klart!

Och så sitter folk och säger ”det kommer aldrig bli en hit, det finns ingen marknad, kolla bara MO1”. Ja. Kolla MO1. Sedan kolla MO2. Spela dem gärna.

Jag ska inte hålla på och killgissa med hur många prenumeranter spelet kan få och vilken värdering som ska gälla då. Min huvudsakliga poäng är: Döm inte ut Star Vault p.g.a. MO1. Gör din research, prova spelet. Jag var nära att döma ut SV p.g.a. historiken och då hade jag missat vad jag är övertygad om kommer bli en riktigt god investering.

Disclaimer: Äger aktier och detta är inget investeringstips, blabla. Gör din egna research. (SOM ALLTID)

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?