En sak jag har funderat på är hur stort kapital man bör ha innan det är vettigt att börja investera.
Jag tänker mig en nybörjare som har noll kronor och börjar spara 1000 kr i månaden.
Nästa månad har han 2000 kr och därför har hans kapital ökat med 100%. Räknar man om det till procent per år så blir det ohyggliga 409500%. Fortsätter man med samma analys så visar det sig att när man har 126000 kr så motsvarar 1000 kr månadssparande 0.79% eller 9,95% omräknat till procent/år.
Det som är speciellt med detta helt vanliga sparande är att det i praktiken är 100% säkert och risken är 0%. Nästan 10% i årsränta utan risk, det verkar ju fantastiskt!
Nu kanske någon hävdar att så här kan man ju inte räkna. Eftersom jag inte räknar med någon bankränta, aktievärdeökning, inflation, etc så har ju detta sparande ingen avkastning alls eller till och med negativ.
Men det är som sagt ett helt säkert sätt att “investera” som jag tycker bör beaktas. Det är väl ointressant om värdeökningen på ens kapital kommer från ett rent sparande eller värdeökning pga placering i aktier eller fonder.
Sen när man har mer kapital så kan det ju börja bli svårt att få någon vettig avkastning och då är det helt klart dags att börja investera i aktier eller fonder. Men det är en helt annan historia…