Post entry

SEB: "Sälj Millicom"

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Banken SEB varnar för aktien i telekombolaget Millicom pga höjd beskattning i de länder där bolaget finns.

Hugo Stenbeck (1890-1977) http://sv.wikipedia.org/wiki/Hugo_Stenbeck var advokat åt bla affärsmannen Ivar Kreuger. Det finns konspirationsteorier om att Hugo Stenbeck tillsammans med familjen Wallenberg låg bakom en plundring av Kreuger-imperiet i samband med Kreugers död på 30-talet:

http://www.dsm.nu/komplott.html

http://www.bankrattsforeningen.org.se/Ledaren4/ledaren655.html

http://www.bankrattsforeningen.org.se/tidning45.html

Alla utpekade förnekar givetvis all inblandning i ev oegentligheter.

Senare på 30-talet var Hugo Stenbeck advokat åt greve Wilhelm Klingspor och Robert von Horn. Klingspor och von Horn hade bildat bolaget Kinnevik för att förvalta sina förmögenheter, och Stenbeck (i sin framträdande roll som rådgivare) fick köpa in sig i Kinnevik. Tack vare att Stenbeck belånat sin ägarandel, blev han snart rikare än Klingspor och von Horn själva. http://sv.wikipedia.org/wiki/Investment_AB_Kinnevik

På 70-talet dog Hugo Stenbeck, och det blev senare bråk mellan hans barn Jan Stenbeck, Margaretha (gift af Ugglas, bla utrikesminister 1991-1994) och Elisabeth om vad som skulle hända med Kinnevik och familjens ägande där. Det beskrivs bla här: http://svtplay.se/v/2361239/oppet_arkiv/jan_stenbeck_och_lars_engqvist?sb,k103213,1,f,117108

Systrarna ville bla sälja ut familjens ägarandel i Kinnevik, medan Jan ville att den skulle behållas och förespråkade en total omdaning av Kinnevik med stora investeringar i nya branscher.

Genom en kupp på en extra bolagsstämma i Kinnevik hösten 1983, lyckades Jan Stenbeck (då 40 år) få ägarkontrollen över Kinnevik, och inledde den planerade omdaningen.

Nu (snart 30 år senare) finns facit, och då går det inte att säga annat än att Jan Stenbecks strategi blivit en jätteframgång. Genom sina förutseende satsningar startades flera helt nya bolag, som idag blivit riktigt stora med Kinnevik som huvudägare:

• Millicom (erbjuder mobiltelefoni i utvecklingsländer): nu värt nästan 70 miljarder kr på börsen
• Tele2 (erbjuder framför allt mobiltelefoni i Norden och Ryssland): värt nästan 60 miljarder kr på börsen
• MTG (erbjuder framför allt tv-kanaler i Norden, men även Ryssland, Östeuropa och Afrika i viss mån): värt över 20 miljarder kr på börsen

Med sina ägarandelar i framför allt de tre ovannämnda bolagen, är Kinnevik i dagsläget värt nästan 40 miljarder kr på börsen. (Kinnevik har en ägarandel på 37% av Millicom, så den ägarandelen är värd 25-26 miljarder kr. Enl Kinneviks resultatrapport för q3/2011 svarade Millicom-ägarandelen för 45% av Kinneviks substansvärde 30 sept 2011: http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/Reports/sv/Kinnevik_Q3_2011_S.pdf)

År 2002 dog Jan Stenbeck (då 59 år) i hjärtattack efter att han föråtit sig, och hans dotter Cristina (då bara 24 år, idag 34 år) tog över ledarrollen som huvudägare och numera även styrelseordförande i Kinnevik.

Sedan Cristina tog över har väl Kinneviks utveckling varit fortsatt god, i takt med att utvecklingen av Jan Stenbeck-bolagen Millicom, Tele2 och MTG tuffat på.

Dock finns det nu en del orosmoln på Kinneviks-himlen, vilket bla berörts i tidigare blogginlägg:

• Problem i Ryssland för Tele2 och MTG: http://www.redeye.se/aktiebloggen/tele2-mtg-problem-i-ryssland
• Lågt kundtillskott för Tele2 i Ryssland: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1871908
• Över 3 miljarder kr i engångskostnad för MTG pga dyrt köp av tv-bolag i Bulgarien som inte gått så bra: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1874503
• MTG:s huvudkanal TV3 tappar tittar andelar: http://www.avanza.se/aza/press/press.jsp
• Tv som vi känner det idag kan komma att försvinna inom fem år, vilket i så fall är ett hot för MTG. Dagens unga vill inte ha dyra tv-abonnemang. http://www.e24.se/business/it-och-telekom/tvn-pa-vag-bort_3219286.e24#xtor=AD-500-%5Be24%5D-%5B3219286%5D-%5Bbox%5D-%5Baftonbladet%5D-%5B%5D-%5B%5D
• Tv-tittande i Sverige (MTG:s hemmamarknad) sjönk under 2011, vilket är ett trendbrott: http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1877266
• Dålig utveckling för Kinneviks nya satsningar: http://www.redeye.se/aktiebloggen/kinnevik/kinneviks-floppar

Som synes rör ovannämnda punkter främst Tele2 och MTG, medan Millicom (Jan Stenbecks och Kinneviks största succé genom tiderna) i stort sett klarat sig undan dåliga nyheter och hotbilder på senare tid - fram tills nu.

Det som har hänt nu är att banken SEB varnar för Millicom-aktien. Och SEB är inte vilken bank som helst i sammanhanget:

• SEB svarar för 10% av handeln med aktier etc på Stockholmsbörsen, vilket är klart mer än någon annan aktör.
• Och SEB har klart störst aktieanalysavdelning i Norden (med typ 100 aktieanalytiker?).

Så när SEB talar kan det alltså finnas skäl att lyssna. Det är Esbjörn Lundevall (aktiestrateg på SEB Private Banking, dvs SEB:s avdelning för rika privatpersoner) som i Di-tv:s "Börsrådet" sa följande om Millicom tors 26 jan 2012:

"För Kinneviks största innehav (Millicom); där ser det rätt så trist ut för marginalutvecklingen under de kommande året. En rad länder där Millicom är verksamt, höjer och ändrar beskattningen mm, vilket kommer att pressa marginalerna under det kommande året. Och det är inte bra."

http://di.se/DiTV/2012/1/27/Borsradet-Uppgangar-vantar/

Lundevall sa det när han i Börsrådet skulle välja bort en av CMC Markets-analytikern Maria Malmqvists köprekommendationer som hon gav i Börsrådet. Hennes köprekommendationer var Betsson, Kinnevik och Intrum Justitia, och utifrån ovanstående resonemang tyckte Lundevall att Kinnevik-aktien var "den minst lockande" av de tre ovannämnda aktier som Malmqvist gav köprekommendation för.

Finns det skäl att komma fram till en annan slutsats om Millicom-aktien än Lundevall?

Millicom i siffror etc

Som nämnt är Millicom värt stora pengar på börsen. Vid nuvarande börskurs 682 kr är hela Millicom värt 69 miljarder kr.

Så här har Millicoms utveckling sett ut på sistone (omräknat från dollar med nuvarande dollarkurs 6,7429 kr):

Totalt antal kunder i bolag som är hel- eller delägda av Millicom:
2010: 38,6 miljoner (+14%)
q1/2011: 39,8 miljoner (+13%)
q2/2011: 41,3 miljoner (+12%)
q3/2011: 42,2 miljoner (+13%)

Total marknadsandel (på de marknader där Millicom har verksamhet):
q4/2010: 29,8%
q1/2011: 29,9%
q2/2011: 30,5%
q3/2011: 30,4%

Intäkter:
2010: 26,4 miljarder kr (+16%)
q1/2011: 7,3 miljarder kr (+13%)
q2/2011: 7,6 miljarder kr (+15%)
q3/2011: 7,8 miljarder kr (+13%)

Intäktsförändring exkl valutaeffekter och exkl företagsköp/-avyttringar:
2010: +11%
q1/2011: +13%
q2/2011: +10%
q3/2011: +9%

Ebitda-marginal:
2010: 47%
q1/2011: 47%
q2/2011: 46%
q3/2011: 46%

Resultat per aktie (exkl engångsposter):
2010: 37,83 kr (+15%)
q1/2011: 12,88 kr (+34%)
q2/2011: 11,67 kr (+41%)
q3/2011: 11,73 kr (+30%)

Dvs sammantaget har Millicom en väldigt fin utveckling med hög intäktstillväxt, hög och stabil ebitda-marginal, och stor ökning av resultatet per aktie de senaste kvartalen. Möjligen kan man säga att intäktstillväxten och ebitda-marginalen försvagats något de senaste två kvartalen.

För senast rapporterade 12-månadersperiod (okt 2010-sept 2011) har Millicom genererat ett resultat per aktie på 47 kr, vilket ger ett p/e-tal på 14-15 vid nuvarande börskurs 682 kr. Millicom-aktien är alltså ganska högt värderad, men samtidigt är en hög värdering motiverad med tanke på bolagets fina tillväxt i intäkter och resultat. Och värderingen är inte heller avskräckande hög. Millicom har en minst lika god (om inte bättre) tillväxt i intäkter och resultat än klädkedjan H&M som värderas till p/e-talet 20 räknat på förväntat resultat per aktie 2012. I det perspektivet är Millicom-aktien alltså klart lägre värderad än H&M-aktien, trots att det kanske inte är motiverat.

Skuldsättningen i Millicom är relativt låg med en nettoskuld (skulder minus kassa) på knappt 8 miljarder kr, jämfört med att hela bolaget är värt knappt 70 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs.

Geografisk utveckling

Geografiskt finns Millicom i tre regioner:

• Centralamerika (40% av Millicoms totala intäkter i q3/2011)
• Sydamerika (39%)
• Afrika (21%)

Utveckling per region:

Marknadsandel, Centralamerika (på de marknader där Millicom har verksamhet):
q4/2010: 53,8%
q1/2011: 54,4%
q2/2011: 54,4%
q3/2011: 54,3%

Intäkter Centralamerika (exkl valutaeffekter):
q1/2011: 3,1 miljarder kr (+5%)
q2/2011: 3,0 miljarder kr (+2%)
q3/2011: 3,1 miljarder kr (+5%)

Marknadsandel, Sydamerika (på de marknader där Millicom har verksamhet):
q4/2010: 18,1%
q1/2011: 18,2%
q2/2011: 18,6%
q3/2011: 18,7%

Intäkter Sydamerika (exkl valutaeffekter):
q1/2011: 2,6 miljarder kr (+15%)
q2/2011: 2,9 miljarder kr (+20%)
q3/2011: 3,0 miljarder kr (+20%)

Marknadsandel, Afrika (på de marknader där Millicom har verksamhet):
q4/2010: 31,1%
q1/2011: 30,8%
q2/2011: 31,7%
q3/2011: 31,3%

Intäkter Afrika (förändring exkl valutaeffekter):
q1/2011: 1,6 miljarder kr (+15%)
q2/2011: 1,7 miljarder kr (+12%)
q3/2011: 1,7 miljarder kr (+8%)

Dvs marknadsandelarna pekar i någorlunda rätt riktning i alla regioner. Klart högst intäktstillväxt i Sydamerika, lägst i Centralamerika (där marknadsandelen är störst).

Millicom finns i totalt 13 länder:

• Centralamerika:
El Salvador
Guatemala (ägarandel 55%)
Honduras (66,7%)

• Sydamerika:
Bolivia
Paraguay
Colombia (drygt 50%)

• Afrika:
Tschad
Kongo
Ghana
Mauritius (50%)
Rwanda (87,5%)
Senegal
Tanzania

Ägarandel 100% om inte annat anges. Millicom är störst i alla länder utom:

Bolivia (tvåa)
Colombia (trea)
Ghana (tvåa)
Mauritius (tvåa)
Rwanda (tvåa)
Senegal (tvåa)
Tanzania (tvåa)

Länder med flest invånare (av de 13 länder Millicom finns i):
Kongo 71 miljoner invånare
Colombia 44 miljoner invånare
Tanzania 42 miljoner invånare
Ghana 24 miljoner invånare

Dvs gott om tillväxtpotential om Millicom med sin mobiltelefoni-expertis kan fortsätta växa successivt och stabilt i respektive land:

• I de 13 länder där Millicom finns, finns det totalt 260 miljoner invånare.
• Millicoms bolag hade 42 miljoner kunder 30 sept 2011, motsvarande en marknadsandel på 30%.
• Det kan förenklat tolkas som att det totalt finns 139 miljoner mobiltelefoni-kunder i de 13 länder där Millicom-finns, dvs en mobiltelefoni-penetration på bara 53% (dvs lite mer än varannan person i dessa länder har mobiltelefon).

Det kan jämföras med tex Sverige där det nu finns över 13 miljoner mobiltelefoni-abonnemang, fast det bara finns 9,4 miljoner invånare i Sverige (dvs penetrationen här ligger på 139%): http://www.teliasonera.com/sv/om-oss/marknader-och-varumarken/sverige/

Dessutom är säkert genomsnittsintäkten per mobiltelefoni-abonnent (ARPU: Average Revenue Per User) ännu så länge mycket lägre i Millicoms länder än i tex Sverige. ARPU i Millicom-länderna lär kanske aldrig komma upp till Sveriges nivå pga lägre ekonomiskt välstånd, men säkert kan det på sikt öka en bra bit från dagens nivå.

Positivt att Millicom börjat med kompletterande tjänster (utöver standardtjänsterna röst och sms), dvs 3G (mobilt bredband), bank på telefon och "underhållning" (tv, ringsignaler etc). De kompletterande tjänsterna svarar för en allt större del av Millicoms intäkter, särskilt i Central- och Sydamerika.

Millicoms vd sedan våren 2009 är Mikael Grahne som tidigare bla har jobbat i bryggeribranschen (Seagram och Pepsi) i bla Latinamerika. http://www.millicom.com/about/management.cfm

Nyhetsbyrån Bloombergs senaste nyheter om Millicom:

• 13 dec 2011: Tanzania (42 miljoner invånare)

Mobiltelefoni-operatörer i landet (antal kunder 30 jun 2011):

1) Vodacom (Vodacom Tanzania) 9,2 miljoner kunder
2) Bharti Airtel 6,4 miljoner kunder
3) Millicom (Tigo Tanzania) 5,0 miljoner kunder
4) Emirates Telecommunications (Zantel) 1,3 miljoner kunder
5) Tanzania Telecommunications 0,2 miljoner kunder

Obs att Millicom på sin hemsida säger sig vara näst största mobiloperatör i Tanzania: http://www.millicom.com/operations/operations.cfm Vodacom räknar med att ha ökat till 11 miljoner kunder i slutet av 2011.

Afrikanska mobitelefoni-bolaget Vodacom (ägt av brittiska Vodafone till 65%) är en av Millicoms konkurrenter i Tanzania, och Vodacom förhandlar med staten i Tanzania om att få betala sina statliga avgifter i landets valuta shilling istället för USA-dollar. Vodacom får sina intäkter i shilling men har hittills betalat de statliga avgifterna i dollar, vilket orsakat problem eftersom shillingen fluktuerat så kraftigt i värde mot dollarn. Det har gjort att Vodacom övervägt att minska ner på sina investeringar i Tanzania, men om avgifterna kan betalas i shilling blir problemet löst. Vodacom är på väg att investera över 400 miljoner kr i Tanzania de kommande 12-18 månaderna.

En annan diskussion i Tanzania är införandet av nummerportabilitet, dvs att abonnenterna ska kunna behålla sitt gamla mobiltelefonnummer även om man byter till en konkurrerande operatör. Det verkar vara på gång nu, men en fråga som diskuteras är tex vem som ska betala den investering som krävs för att nummerportabiliteten ska fungera.

Allt fler av Vodacoms kunder använder mobiltelefonen även för pengaöverföringar, vilket Vodacoms delägda bolag Safaricom erbjuder mjukvara för. Vodacom har 11 miljoner mobiltelefoni-abonnenter i Tanzania, varav 3 miljoner har pengaöverförings-konton via mobiltelefonen.

Vodacom låter sedan tidigare Nokia-Siemens ha hand om den löpande tekniska skötseln av sitt mobiltelefoninät i Tanzania, och överväger nu även att låta Nokia-Siemens sköta Vodacoms mobiltelefoni-master i landet.

http://www.bloomberg.com/news/2011-12-13/vodacom-tanzania-says-fee-currency-switch-will-ensure-investment.html

• 1 dec 2011: El Salvador (6 miljoner invånare)

I slutet av 2010 fanns det nästan 8 miljoner mobiltelefoni-abonnenter i El Salvador.

Mobiltelefoni-operatörer i landet (marknadsandelar 31 dec 2010):

1) Millicom (36%)
Digicel och America Movil är mindre var för sig, men skulle tillsammans få en marknadsandel på 48%.

Källa: Pyramid Research.

Mobiloperatören America Movil (kontrollerat av världens rikaste person; mexikanaren Carlos Slim http://www.forbes.com/profile/carlos-slim-helu/) vill köpa mobiloperatören Digicels verksamhet i El Salvador. Men det har blivit problem med att få myndighetstillstånd för affären. För att affären ska bli av har myndigheterna ställt krav såsom att Digicel då måste dela med sig av sitt radiofrekvensutrymme till en konkurrent, och att Digicels affärsplan måste förbli oförändrad i fem års tid. Myndighetskraven har nu lett till att America Movil säger sig överväga alternativ till att köpa Digicel.

America Movil som är baserat i Mexiko, försöker stärka sin position i Centralamerika för att utmana konkurrenten Millicom. America Movil har även köpt Digicels verksamhet i Honduras, och har sålt sin egen verksamhet på Jamaica till Digicel.

America Movil är börsnoterat i Mexico. Digicel är baserat på Jamaica och är privatägt.

http://www.bloomberg.com/news/2011-12-01/america-movil-weighing-options-for-digicel-el-salvador-deal-1-.html

• 20 okt 2011: Kongo (71 miljoner invånare)

Kongo har över 65 miljoner invånare enl Bloomberg. Det är ett av Afrikas största och fattigaste länder. Antalet mobiltelefon-abonnenter uppgår endast till 17% av det totala antalet invånare.

Mobiltelefoni-operatörer i landet bla följande (ej nödvändigtvis rätt storleksordning):

Vodacom Congo
Millicom (säger sig vara störst i Kinshasa/Bas Kongo-området)
Congo-China Telecom

Franrikes fd helstatliga telekom-monopol France Telecom är nu på väg att köpa Congo-China Telecom (Kongos fjärde största telekomoperatör). France Telecom har tidigare kommit överens om att köpa en ägarandel på 49% av Congo-China Telecom av staten Kongo för 526 miljoner kr, och nu har France Telecom fått statens godkännande för att köpa resterande 51% av kinesiska Ericsson-konkurrenten ZTE som bla tillverkar utrustning för mobiltelefoni-nät.

MTN (Sydafrikas största mobiloperatör) har lagt bud på Vodacom Congo som är konkurrent till Congo-China Telecom i Kongo.

France Telecom har stagnerande intäkter på hemmaplan, och är ett av flera telekombolag som satsar på expansion i Afrika eftersom intäktstillväxten dämpas i andra utvecklingsländer där mobiltelefoni-penetrationen redan blivit ganska hög. France Telecoms mål är att dubbla intäkterna i utvecklingsländer från ca 30 miljarder kr 2009 till och med 2015. France Telecom har satt upp sina verksamheter i mogna länder som Schweiz, Österrike och Portugal på säljlistan.

France Telecom har sedan tidigare mobiltelefoni-verksamhet i afrikanska länder som Kenya och Kamerun, och har det senaste året bla etablerat sig i nya länder som Marocko och Irak, samt tittar på etableringar i länder som Etiopien (med 80 miljoner invånare) och Algeriet. Bla håller egyptiska miljardären Naguib Sawiris telekombolag Orascom på att lämna Algeriet pga en skattetvist.

Listan på potentiella högtillväxtmarknader i Afrika är stor. Vodafone, indiska Bharti Airtel, och Millicom hör till de bolag som konkurrerar i Afrika med lokala mobiloperatörer i respektive land.

http://www.bloomberg.com/news/2011-10-19/france-telecom-said-to-reach-deal-to-buy-congo-china-telecom.html

Sammantagen reflektion

Det är lätt att gilla Millicoms affärsidé. Mobiltelefoni i utvecklingsländer har en stor tillväxtpotential, även om utvecklingen redan kommit ganska långt på vissa håll.

Sedan ligger det i sakens natur att man med verksamhet i utvecklingsländer alltid är utsatt för en viss politisk risk etc. Det har inte märkts av särskilt mycket i Millicom, men det kanske är i det perspektivet man kan betrakta SEB:s oro för Millicoms skattehöjningar framöver.

Långsiktigt verkar Millicom-aktien fortsatt mycket intressant, men det är möjligt att man pga SEB:s varning i ett mer kortsiktigt perspektiv bör ligga lågt med aktien i tex något år framöver för att se hur allvarligt ev skattehöjningar påverkar Millicoms resultat.

På ett sätt verkar det märkligt att flera av de 13 delvis väldigt olika länder som Millicom finns i, plötsligt skulle ha bestämt sig för kraftiga skattehöjningar. Men det kanske är så som SEB säger.

Nästa hållpunkt är Millicoms resultatrapport för q4/2011 som ska presenteras ons 8 feb (dvs inte kommande vecka, utan ons i veckan därpå räknat från idag, sön 29 jan 2012).

- - -

Tillägg 30 jan 2012:

• Nordea sänker sin riktkurs för Millicom-aktien från 700 kr till 675 kr, med bibehållen rekommendation "sälj" för aktien. http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1883355&source= (Millicoms börskurs i skrivande stund 678 kr, mån 30 jan 2012 ca kl 13.40.)

• Millicoms verksamhet i Ghana har tappat marknadsandel. 30 sept 2011 hade verksamheten 4,0 miljoner abonnenter, vilket 31 dec 2011 hade minskat till 3,9 miljoner abonnenter. Minskningen innebär att Millicoms marknadsposition i Ghana halkade ner från en andraplats till en tredjeplats, medan Vodafone tog över andraplatsen.

Ghana (21 miljoner invånare) har följande mobiltelefoni-operatörer:

1) MTN Ghana 10,2 miljoner abonnenter (31 dec 2011)
2) Vodafone 4,3 miljoner abonnenter
3) Millicom 3,9 miljoner abonnenter

Källa: National Communication Authority i Ghana enl nyhetsbrevet Telegeography enl nyhetsbyrån Direkt.

Millicoms verksamhet i Ghana heter Tigo.

http://www.avanza.se/aza/press/news.jsp?newsArticleId=N1883362&source=

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?