Den 8:e februari skrev jag en analys om företaget Micropos Medical. Jag har nu följt upp analysen med både mailkonversation och telefonkontakt med bolagets VD, Tomas Gusafsson och ger er här en lite djupare bild av företaget och deras produkt Raypilot. VD-kommentarer i kursiv stil.

Micropos har utvecklat ett nytt system att bota prostatacancer som i framtiden även är tänkt att kunna användas vid behandling av bröst- och coloncancer. Produkten som heter Raypilot bygger på att man realtidspositionerar tumören/tumörerna och gör strålningen effektivare. Studier visar på att produkten ger mycket bättre resultat, den halverar dagens behandlingstid och ökar antalet botande behandlingar.

Micropos produkt är CE kvalificerad i Europa och kommer att börja säljas under 2010, under året väntas även FDA godkännande i USA. Micropos har redan skrivit intentionsavtal med en tysk och en fransk distributör. Det bör sägas att en medicinteknisk produkt av det här slaget tar ganska lång tid att kommersialisera. Det är inte som att sälja in en ny mobilmodell utan det är ytterst viktigt att noggranna tester och utvärderingar gjorts. Även om Micropos vet att produkten håller högsta klass och även fungerar på andra cancertyper så måste vidare studier bekräfta detta. Studier av prostatacancerfunktionen, som ligger närmast till hands, vill företaget hållla så hemliga som möjligt eftersom sjukhusen som testar produkten annars blir nedringda av intresserade som vill använda behandlingsmetoden, enligt VD Tomas**.** Här har företaget gått ut med att Sahlgrenska och Karolinska kommer att testa produkten i år. Jag tror att det kommer nyheter om detta under H1, eller kanske redan nu på fredag den 26:e då bokslutet presenteras. Den norska studie som presenterades nyligen och som jämförde användandet av enbart Elektas produkt och Elektas produkt tillsammans med Raypilot visade högre precision varje gång med Raypilot som tilläggsprodukt. (se länk 1). Raypilot kompletterar inte bara Elektas produkt utan även värdsledande företag som Varian och Siemens.

Konkurrensen på markanden är väldigt liten då det enbart finns ett enda företag i världen som har en kommersialiserad produkt, nämligen amerikanska Calupso Medical. VD Tomas anser att det är bra att Calypso finns då tillvägagångssättet att behandla prostatacancer är så pass nytt. Calypso breder väg för Micropos och vice versa genom att informera om proceduren vilket gör att den får mer och mer acceptans inom läkarkåren. Calypso säljer sin produkt i USA och har planer på att börja sälja i Europa. Micropos och Calypso har en bra relation säger Tomas vidare. Calypo presenterade förra veckan en mycket positiv studie som bekräftar potentialen för tillvägagångssättet och som även gynnar Micropos (se länk 2).

Målsättningen för Micropos är att nå positivt kassaflöde under 2011 och potentialen för företagets produkt är enorm. Den totala värdsmarkanden för Raypilot uppgår till över 10 miljarder sek.Bolaget värderas idag till ca 100 Msek, som en jämförelse så har den amerikanska konkurrenten Calypso Medical som inte är noterad finansierats med 175 MUSD från starten 1999.

Riskerna med företaget bör ses som relativt höga då Raypilot fortfarande är i testfasen. Micropos kan behöva ta in mer kapital innan produkten generera tillräckliga intäkter. Jag hoppas och tror att Micropos får sitt genombrott i år. Om företagets produkt får acceptans på marknaden kommer många cancersjuka att få en bättre livstillvaro och företagets värdering kommer att öka markant. Läs gärna igenom memorandumet som finns på hemsidan om ni vill veta mer (länk 3).

Länk 1: http://aktietorget.se/NewsItem.aspx?ID=53772&Language=2

Länk 2: http://www.calypsomedical.com/press-release/urology-study-shows-reduced-side-effects-radiation-prostate-cancer-calypso-medical’s-t

Länk 3: http://www.micropos.se/index.php/investors