Micronic och 2011
2011-01-11 21:03, Edited at: 2011-01-11 21:03Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
2011 har förutsättningar att bli mitt bästa börsår hittills. Jag har en portfölj med bolag som jag är väl påläst om som jag ser en stor potential i för 2011 och framåt.
Jag har gärna aktier i några år. Det beror såklart på hur världssituationen ser ut och efterfrågan på diverse bolags produkter osv osv.
En aktie som jag rekommenderade i höstas, Micronic Mydata, har gått väldigt stabilt hela hösten och vintern. Från mitt snitt på 12kr har den tagit steget till 15 kr, stabiliserats, för att sedan gå vidare till 18kr där den har legat nu ett tag. Köprekommendationer har "haglat" in under den här tiden och Swedbank Markets höjde till och med sin riktkurs i slutet på december till 22 kr. En viktig nyhet som publicerades i december:
STOCKHOLM (Direkt) Micronic Mydata justerar tidigare lämnad helårsprognos och bedömer nu att försäljningen för helåret 2010 kommer att uppgå till cirka 1,2 miljarder kronor.
Tidigare prognos var att försäljningen skulle "något" överstiga 2009 års proforma-siffror om drygt 1 miljard kronor.
Bakgrunden till den här nyheten var att den dubbelorder Micronic kammade hem tidigare under hösten skulle levereras tidigare än planerat.
De levererade också det första LDI-systemet till INTEL i december. Det är meningen att detta system ska utvärderas för framtida produktion. LDI kommer tillsammans med 3D vara bra områden för micronic.. ju mer efterfrågan på dessa desto mer gynnas Micronic.
Sammanslagningen med Mydata 2010 börjar också bära frukt. Det var meningen att det skulle tillföra en bättre stabilitet med en jämnare intäktsström. Micronics servicedel tillsammans med Mydatas försäljning medför att intäkterna per kvartal ligger på minst 150 - 250 miljoner kronor istället för 50 - 70 miljoner kronor. Detta har börjat synas och bolaget går nu nästan runt enbart på dessa intäkter. Ovanpå detta kommer försäljning av laserbaserade mönsterritare för framställning av fotomasker på ca 20 - 125 miljoner kronor styck.
Peter Uddfors är en mycket skarp VD, mycket kunnig i området.
Bolaget går in i 2011 med en stark kassa, en marknad på uppgång och en samarbetspartner i INTEL. Aktien ser enligt DI.se tekniska analys väldigt stark ut och resan mot till att börja med 22 kr har börjat. Jag personligen tror på kurser mellan 30-40 kronor inom 2 år om allt går enligt plan.
Jag hoppas fler har fått upp ögonen för det här bolaget. Än är det inte försent att göra sig en fin peng.
Ha en fortsatt trevlig vecka!
Mvh Paavo