Post entry

Micro Cap-dag 8 Juni hos Remium - Kortkommentarer

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Micro Cap-dag uppe hos Remium igår och en spännade sammansättning av bolag presenterade sig och jag var självklart på plats. Riktigt bra och trivsamt evenemang och ett utmärkt sätt att bygga sin egen kunskapsbank. Personligen skulle jag vilja se längre frågestunder då presentationen i sig ofta är väldigt standard. Här följer mina kortkommentarer om hur jag uppfattar bolagen och dess framtid. Mina högst personliga åsikter skall tilläggas.

Greater Than

Bolaget presenterades av styrelseledamot Sten Forseke. Bra presentation av Sten som är oerhört rak i sin kommunikation vilket jag gillar, bra energi dessutom.

Tyvärr gillar jag Sten mer än jag gillar bolaget.

På pappret en oerhört spännande affärside. Bolaget planerar att fullständigt stöpa om marknaden för bilförsäkringar. Tanken är att varje kund kommer att debiteras individuellt efter hur mycket och hur riskfyllt man kör. Detta uppdateras i realtid i din egen bil och faktureras kund månadsvis. Sverige och UK är dom marknader som initialt kommer vara i fokus.

För att överhuvudtaget kunna dra igång tjänsten så behöver Greater Than hitta en samarbetspartner i form av ett försäkringsbolag, alternativt starta ett eget. Enligt Sten pågår förhandlingar med två nordiska försäkringsbolag. Sten säger att förhandlingarna går segt och att det är svårare än man trott. Stens förhoppning var att kunna presentera ett avtal med någon av dessa sen höst men jag är oerhört tveksam. Antal potentiella samarbetspartner för Greater Than i försäkringsbranschen är begränsad då det förutsätter att man inte "reppar" bilförsäkring idag. Ett eventuellt avtal kommer troligtvis vara med en mindre för oss relativt okänd nischspelare inom försäkring.

Jag ser väldigt stora risker.

  1. Försäkring är oerhört traditionell business. Kunderna är enormt trögrörliga. Greater Thans bilförsäkring kommer att vara cirka 20% billigare än traditionell. Detta är enligt mig alldeles för lite för att kunden skall orka göra sig besväret att byta. Vi ska heller inte glömma att dom flesta har samtliga försäkringar hos ett och samma försäkringsbolag och att rycka ur en av dessa från paketet är krångligt och tidskrävande och riskerar kundens "paketrabatt"

  2. Mycket möjligt att försäkringen aldrig går live överhuvudtaget. Jag tror Greater Than kommer att få stora svårigheter att få till ett avtal med försäkringsbolag. Om man lyckas är risken stor att man tvingas göra en dålig deal och acceptera kick-back på en orimligt låg nivå.

Till denna värdering skulle jag aldrig investera i Greater Than. Risken är skyhög och risk/reward-ration usel enligt mitt sätt att se på saken.

Sälj.

MyFC

Bolaget presenterades av VD Björn Westerholm

Jag är oerhört skeptiskt till detta bolag. Att MyFC idag värderas till 515 miljoner kr är för mig inget annat än ett stort skämt och visar på hur mycket "dumma pengar" det finns på börsen idag.

Bolagets affärside känns föråldrad och bygger på folks desperation att 24/7 kunna ladda sin mobiltelefon med deras portabla laddare.

En laddning skulle kosta 15 kr och kräver dessutom en massa distribution. Att tro att den nya "app-generationen" som är vana vid att allt är gratis skulle betala 15 kr per laddning av sin mobiltelefon visar att bolaget saknar verklighetsförankring. Folk är redan idag ganska bra på att se till att batteriet fylls på och denna produkt är helt onödig.

Kolla på laddningstationerna som kom för X antal år sedan. Finns inga som använder dom idag och det är ett stort fiasko. Jag köpte en ny Nexus smartphone för ett par dagar sedan. Jag laddar 80% av mitt batteri på sex minuter. Varför skulle jag behöva gå runt med MyFCs dyra laddningar i väskan?

Dessutom tycker jag VD Björn Westerholm var arrogant och slängde sig med floskel efter floskel. Han fick flera intressanta frågor efter presentationen men han vart nästan rabiat då en tjej ville veta mer om problemen med att distribuera MyFCs laddare. Jag har väldigt svårt för ledningar som är insnöade i sitt eget tänk och inte är mottagliga för argument.

Varför detta luftslott värderas till drygt 500 miljoner är fullständigt ofattbart. Vad fan pysslar folk med? Omedelbar nedsida på 80% när folk hittar tillbaks till verkligheten.

Ta pengarna och spring!

Brighter

Presenterades av VD Truls Sjöstedt. Jag hade lite förväntningar på Brighters presentation men blev väldigt besviken. Energilös VD och affären känns svag.

Återigen på pappret en bra affärside men jag är skeptisk. Har oerhört svårt att se detta bolag leverera i nivå med förväntningarna.

Sälj.

Orasolv

Presenterades av VD Maria Johansson och Ekonomidirektör Birgitta Lundberg. Gedigen presentation av denna mycket charmiga duo. Känns väldigt seriöst, stabilt och ledningen är troligtvis rätt så kompetent.

Orasolv köper upp mindre välskötta tandvårdskliniker med fokus på Stockholm, Göteborg, Malmö. Märklig affärside enligt mig då det finns väldigt små synergieffeker i att köpa välskött för dyra pengar (4x ebitda). Stor affärsrisk i att köpa "relationsdrivna" (man följer sin tandläkare) småföretag. Tandläkarna man förvärvar jobbar kvar i bolaget och förbinder sig att inte starta konkurrerande verksamhet inom 2-3 år. Dock oklart om avtalen gäller från det att köpet genomförs eller då tandläkaren slutar. Lite luddigt svar från VD där vad som gäller.

Känns som ett välskött bolag och ska man sitta fem år på kåken så är nog pengarna rätt säkra här. Vi som skall sitta kortare tid tittar vidare efter andra bolag.

Motion Display

Presenterades av VD Anna Engholm. Bra drag på Anna och hon verkade sprudla av energi och självförtroende. Bolaget levererade sitt första vinstkvartal Q1 så inte undra på.

Fokus på USA där man har avtal med Walmart och man har bland annat Pepsico som kund.

Jag kan förstå att en del gillar detta men jag har svårt att tända till. Motion Display har jobbat med flera kunder inne hos Walmart och deras försäljning skall enligt Anna ha ökat.

Vad som oroar mig är det att om försäljningen verkligen boostar med Motion Display marknadsföring direkt vid hylla så borde detta spridas som en löpeld bland leverantörerna till Walmart vilket inte verkar skett. Antalet nya kunder skrämmer. Dessutom kräver varje skylt manuell montering och att inte skylten inte är "kommunicerbar" är en väldigt stor brist i ett uppkopplat samhälle. Jag har dessutom investerat i ett amerikanskt startup bolag som utvecklar en IOT-lösning som gör hyllorna "kommunicerbara och smarta" på ett sätt som kommer att förändra en hel industri om det lyckas.

Gamla trötta papperskyltar vs kommunicerbar mjukvara?

Sälj alternativt känna tomhet.

Kontigo Care

Presenterades av VD Henrik Nordlindh och försäljningschef Stefan Helander. Bolaget har utveckat mjukvara och produkt(TripleA)som skall användas som stöd för folk som kämpar mot alkolism. Bolaget har haft vissa försäljningsframgångar i den privata vårdsektorn (15 kunder) då bland annat Feelgood är kund. Mer intressant är då troligtvis Sveriges 290 kommuner. Kontigo har nu börjat sälja på denna marknad och ett stort antal offerter ligger ute. Fram till idag har man sålt till 4 kommuner och ingen kommun har ännu tackat nej. Här kan det bli ringar på vattnet då nöjda kommuner goes mouth to mouth.

Plattformen Kontigo byggt är applicerbar på andra missbruk än alkohol. Exempelvis för man samtal med Uppsala Spelberoendecenter. Marknaden för spelmissbruk är gigantisk och effektiv vård saknas world wide. Här finns möjligheten för Kontigo att bli en stor spelare. I takt med att allt fler länder inför spellicenser (Sverige 2018) så kommer kraven vara hårda på spelbolagen att kunna erbjuda effektiv missbrukshantering för spelberoende. Om Kontigo tar steget in på spelberoendemarknaden kan man komma att hamna attraktivt till i värdekedjan då man kan jobba både med kommun och direkt med spelbolagen.

Marknaden för Kontigo är enorm och här ser jag vissa möjlighter till succé. Bolaget genomför just nu en företrädesemmision 1/3 till 3 kr. Dryga 18 mille skall plockas in.

Detta bolaget triggar igång mig och jag kommer göra rejält med research innan jag eventuellt köper. Kontigo kan visa sig vara en bortglömd diamant och sånt gillar Tändstickskungen. Jag planerar att träffa ledningen inom kort och som vanligt lär jag återkomma i ärendet.

Med vänlig hälsning

Tändstickskungen

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?