Metro mot 2 kr
2010-11-26 14:05, Edited at: 2010-11-26 14:05Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
25 november, 2010
Metro siktar på storstäderna
Stockholm, Göteborg och Malmö är vad som gäller. Ett antal mindre orter får klara sig utan Metro.
Det kan låta drastiskt att avveckla distributionen till städer som Nässjö, Motala, Hammarö, Kil och Karlskoga men i många av dessa städer har Metro inte haft fler än 2-4 tidningsställ. Inte en enda annonsör har hört av sig när man avslutat distributionen i dessa städer men däremot många läsare. Men för att kunna ge lokaltidningarna en match på de lokala marknaderna krävs det en avsevärt större räckvidd. Det menar Metros vd Andreas Ohlson.
Gratistidningen fokuserar nu primärt på de tre storstadsregionerna. Målet är att nå en räckvidd på 40 procent i såväl Stockholm som Göteborg och Malmö. Enligt senaste Orvesto konsument ligger Metro på omkring 35 procents räckvidd i respektive A-region.
Fokuseringen på storstadsregionerna innebär bland annat att ett antal städer i västsverige kommer få Metro Göteborg istället för Metro Riks. Och det som bli kvar av den så kallade riksupplagan blir då Metro Mälardalen.
Att Metro lämnar ett antal orter ser inte vd Andreas Ohlson som något drastiskt.
– Ingen har någonsin valt att annonsera i Metro på grund av vår räckvidd utanför storstadsregionerna dessutom finns vi kvar i 9 av Sveriges 10 största städer.
Och för tidningens annonsörer är närvaron i storstäderna det som gäller.
– Därför är det logiskt att vi fokuserar på storstäderna, det har alltid varit kärnan i vårt erbjudande säger Andreas Ohlson.
Och vill en kund ha rikstäckning erbjuder man det med annonssamarbetet med Aftonbladet.
Metro har gått mycket bra 2010. Omsättningen har ökat med 16 procent och om tillväxten håller i sig under det sista kvartalet landar årets vinst över 100 miljoner kronor vilket ger en marginal på runt 18 procent.
Så det är kanske inte konstigt att Andreas Ohlson är lite kaxig när han summerar året:
– De mediaaktörer som inte når lönsamhet i den här annonskonjunkturen borde verkligen fundera över om de inte borde göra någonting annat.