Metro
2010-11-16 21:49, Edited at: 2010-11-16 21:49Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
2010-11-16
Medieinvesteringarna via Sveriges Mediebyråers medlemmar låg i oktober 26 procent högre än motsvarande månad förra året. Totalt förmedlades 1,3 miljarder kronor under månaden.
Det framgår av ett pressmeddelande från Sveriges Mediebyråer.
Årets ackumulerade investeringar, för perioden januari till och med oktober, låg 18 procent högre än för samma period 2009.
Sverige Mediebyråer konstaterar att den positiva utvecklingen för tv fortsätter med en ökning om 44 procent, jämfört med samma period förra året.
"Oktober månads positiva utveckling för mediekategorin tv kan delvis förklaras av en periodiseringseffekt eftersom september visade jämförelsevis låga resultat", säger Staffan Slörner, vd för Sveriges Mediebyråer i pressmeddelandet.
Den ackumulerade uppgången för tv under 2010 ligger nu på 23,5 procent fram till oktober.
Noterbart är att internet ökade 13 procent i oktober, kategorin sök steg 12 procent medan storstadspress noterades för en uppgång om 16 procent.
Mediebarometern är en sammanställning över hur mycket pengar som investerats i media via medlemmarna i föreningen Sveriges Mediebyråer. Mediebyråerna hanterar i stort sett alla Sveriges stora annonsörer. Beroende på när stora kampanjer periodiseras kan stora variationer mellan månadssiffrorna förekomma i statistiken.
Skulle inte förvåna mig om bankerna nu kommer höja sina prognoser än mer.