MenuCard - snitttillväxt på 28% per månad de senaste rapporterade månaderna !
2018-05-28 16:09Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
MenuCard borde vara med på Redeye Growth Day nästa vecka men det får bli nästa år då man visat stark tillväxt och därtill lönsamhet. Det är sällan man får möjlighet att investera i ett case när tillväxten är extremt stark - Menu Card just nu kan vara ett sådant tillfälle.
Skrev i januari här på Redeye Arena att en kraftig omvärdering ligger i korten. Vid det tillfället var market cap 23 msek. Det har blivit värre sedan dess - bolaget värderas till endast 16 msek trots att man är en 'digital marknadsplats som inom relativt kort period kommer vara lönsam i Danmark, den enda marknad man hittills etablerat sig i. De absoluta talen är just nu relativt små men utvecklingen under hösten/vintern har varit mycket positiv. Det som oroat marknaden var det förhållandevis snabba utflödet av cash under q4. Oron för en ny nyemission har pressat kursen ordentligt. En riktad emission av aktier och konvertibler på sammanlagt 6.6 msek offentliggjordes i april men trots kassaförstärkningen har kursen fastnat kring 1,50 kr - köpsidan är tunn. Förståelsen för extremt snabb tillväxt finns på vissa håll men inte hos alla i marknaden.
Fredag den 25 maj kom Q1-rapporten. Den månatliga tillväxttakten i restaurangomsättningen är mycket hög; under Februari 24% !! och under mars 32% !!! vilket visar att det laserfokus management haft på att stimulera ökad användning av appen verkligen biter - användning ökar radikalt. Samtidigt tillkommer kontinuerligt ytterligare aktörer på respektive sida av marknadsplatsen, dvs nya större företag och nya kvalitetsrestauranger. Både antalet anslutna företag och restauranger är nu mycket imponerande och intresset från bägge sidor "to join the club" tycks öka.
Låt dig inte luras av att MenuCard är tvungna, p g a affärsmodellen, med mycket låg löpande risk, att nettoredovisa. Omsättningssiffrorna blir inte så höga eftersom de motsvarar bruttomarginalen hos andra aktörer. En del marknadsplatser som har en högre inneboende löpande risk, kan bruttoredovisa (högre omsättningstal) men nettot, dvs skillnaden mellan omsättning och inköpta tjänster, blir detsamma, dvs bruttomarginalen.
Nedanstående bild illustrerar tillväxttakten för närvarande:
Följande slutsatser kan dras;
- Imponerande tillväxt från låga absoluta tal
- Viss, men relativt liten, positiv effekt av valutaförändringar i senaste kvartalet
- Provisionssatsen är ökande, nu ca 4% i snitt (normalt 3-5%)
- MenuCard har etablerat en mycket stark position i Danmark
- Modellen är internationellt skalbar och globalt är MenuCard den aktör som kommit längst digitalt - när mobilbetalningar börjar bli vanliga i andra länder utanför Norden om något/några år kommer Menu Card finnas där.
Vilken fortsatt månatlig tillväxt behövs för att nå lönsamhet?
Bolagets kostnadsnivå bedöms som ett snitt av q3-17 och q1-18 eftersom q4 hade flera extra kostnader. Säg att de ligger på 900 tsek i månaden och av dessa ca 100 tsek varje månad är kostnader som inte hör specifikt till danska marknaden utan mer av centrala kostnader. Frågan är alltså - när genererar danska rörelsen mer än 800 tsek i månaden?
Med en fortsatt hög månadsvis tillväxttakt (snitt feb-mars-2018 28%/månad) och ca 4% i provision är svaret följande:
20%/månad - lönsamhet nås i februari 2019 - dvs om 9 månader
25%/månad - lönsamhet nås i december 2018 - dvs om 7 månader
30%/månad - lönsamhet nås i redan oktober 2018 - dvs om 5 månader
Notera att med fortsatt stark tillväxt därefter -2019 och framåt - är rörelsen snabbt oerhört lönsam. Eftersom provisionssnittet också är i stigande kan det därmed gå fortare än ovan att nå lönsamhet!
Styrelsen har uttryckt att man ser att break-even nås under Q4-2018. Detta uttalande och ovanstående siffror pekar på lönsamhet inom 5-9 månader från idag
Räcker kassan då?
Ja - man hade 1,4 msek sista mars och får netto in ca 6 msek i den riktade emissionen. Med alla kostnader (även centrala), högre rörelsekapital än nu och vissa mindre investeringar i någon ny marknad (Sverige eller Norge?) gäller följande:
20% per månad - behövs ett mindre banklån i december 18 och lönsamhet nås i februari 19 - med samma tillväxt under H1-2019 har danska rörelsen en lönsamhet (EBIT) på nästan 1 msek/månad i juni-2019
25% per månad - 1 msek i kassan sista december 18 och är lönsamt - med samma tillväxt under H1-2019 har danska rörelsen en lönsamhet (EBIT) på drygt 2 msek /månad i juni-2019
30% - 2 msek i kassan sista dec18 och är lönsamt - med samma tillväxt under H1-2019 har danska rörelsen en lönsamhet (EBIT) på nästan 5 msek/månad i Juni -2019
SLUTSATS - Fortsätter den starka tillväxten - bl a baserat på sk "nätverkseffekter" som man talar om inom digitala marknadsplatser som MenuCard - så är danska rörelsen lönsam inom 5-9 månader.
Att bolaget nu/framöver inte skall värderas på helt orimliga 16 msek är solklart. Onoterade bolag som bara har en vision och påbörjat en marknadslansering av olika digitala marknadsplatser värderas till upp till flera hundra miljoner. Vad är det egentligen som aktiemarknaden inte fattar...... men som venture capitalister i dess onoterade bolag fattar? Troligen är det den sk "nätverkseffekten".
En solklar vinnare framöver är danska Kraks Fonder som tog hela den riktade emissionen och som till en billig penning erhåller nästan 30% av bolaget. Man kan undra varför de existerande större ägarna inte agerat annorlunda. Ordförande i Kraks Fonder är Michael Kjaer, som också är ordförande i MenuCard!
Om tillväxten fortsätter som ovan, samt med den potential MenuCard har att ta konceptet internationellt - i första hand till Norden och vidare ut i norra Europa och sedan globalt på egen hand, eller via franchise, så kommer uppvärderingen - var så säker! - så snart marknaden fattar att lönsamheten finns runt hörnet. Man kan säga att en uppvärdering av bolaget till 50-100 msek inte alls är omöjlig - det är snarare låg värdering jämfört med flera onoterade marknadsplatser. Detta innebär att dagens kurs på ca 1,47 kr, fullt utspädd med de nya aktierna/konvertiblerna skulle öka till ca 3,20 - 6,40 kr. Kortsiktig avkastningspotential ligger således på kring 2-4 ggr pengarna. Om man dessutom lägger ett P/E på 20 på den danska rörelsen i t ex 20% alternativet ovan, och årsvinstnivån 2019/20 ligger på ca 10 msek efter skatt (1msek/månad*12-skatt) skulle det motivera ett värde på 200 msek för bara danska rörelsen. Värdet per aktie är då ca 12-13 kr/aktie (utan att värdera internationella möjligheter) mot 1,47 idag - här pratar vi om en avkastningspotential på nästan 10 gånger pengarna på 12-18 månaders sikt.
Med kommande uppvärdering kan bolaget väsentligt enklare skaffa pengar för den internationella expansionen. Bolagets affärsmodell bygger ju på att investera i land-infrastruktur (appen finns redan - bara nytt språk behövs - liksom vissa internationella företagskunder och restauranger finns redan) - lokala företag och restauranger måste dock byggas upp, liksom viss lokal anpassning i varje land - sedan, med relativt låga fasta kostnader, byggs rörliga intäkter upp till break-even för att sedan snurra på med god lönsamhet i många år. Därutöver tycks bolaget fundera i termer av att ytterligare bredda användningen av appen för andra digitala företagstjänster/restaurangtjänster. För att använda ett slitet uttryck - det här tåget lämnar snart perrongen...........