Post entry

MenuCard - Kraftigt förändrad värdering ligger i korten

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

MenuCard (Aktietorget) kan enklast beskrivas som en digital marknadsplats för företag och restauranger där bolaget erhåller en provision på det som konsumeras på restaurangen. Idag är man etablerad i Danmark med ambitioner att växa internationellt. Under 2018 avser man att visa att man kan nå lönsamhet eller åtminstone break-even i den danska verksamheten. Förutsättningarna ser goda ut för närvarande och givet att det kommer bevisas över det kommande året står bolaget sannolikt inför en radikal omvärdering. Marknadsvärdet på endast ca 23 msek kan då flerfaldigas baserat på begynnande ”proof of business” samt förväntningar om en internationell utrullning av konceptet.

MenuCard digitaliserar förhållandet mellan företag och restauranger genom att erbjuda ett unikt program med kvalitetsrestauranger till företag som en Software-as-a-Service (SaaS) tjänst. Tjänsten skapar ett ”win-win förhållande” mellan företag - som erhåller attraktiva rabatter och restauranger - som erhåller attraktiva kunder.

Företagen erbjuds tjänsten på två olika sätt: 

1) för sin representation och som en förmån för sina anställda, eller

2) som ett erbjudande till medlemmarna ett företags kund/lojalitetsklubb (I Sverige skulle det kunna vara t ex ICA’s kundklubb med 2.2 milj medlemmar eller IKEA Family med 2,8 miljoner medlemmar)

Kärnan i tjänsten är en plattform av B2B/B2B2C appar som hanterar allt från inspiration och bokning till betalning samt rabattavtal som företag ofta har för representation. Tjänsten fungerar på ett sätt som förenklar administrationen hos alla parter, tex förenklas restaurangers och företags hantering av en mångfald individuella rabattavtal genom att dessa ersätts med ett enda avtal med MenuCard. Företagens ekonomihantering av representation kan också förenklas. Betalning via appen är mycket smidig för gästen, godkänd av danska Finansinspektionen och betalningen går till MenuCard för vidarebefordran till restaurangen. Bolagets affärsmodell bygger huvudsakligen på en provision som uppgår till cirka 3-5 procent av på restaurangen konsumerat belopp. De anslutna restaurangerna står för provisionen till MenuCard liksom rabatten till företagen. Genom att knyta avtal med attraktiva restauranger som medverkar i appen kan MenuCard locka till sig attraktiva företag och därigenom bygga upp ett stort kundunderlag (nedladdade appar) och genom olika åtgärder stimulera användning av appen, det senare, användningen, är en förutsättning för att erhålla provisionen. Sammantaget kan MenuCard beskrivas som en unik digital marknadsplats mellan företag (deras anställda eller kundklubbsmedlemmar) och restauranger.

 

Kritisk massa

MenuCard är nu etablerat på den danska marknaden och har ett stort försprång i form av ett omfattande kundunderlag - den kritiska massa som är en förutsättning för att skapa en bra verksamhet – och som är svår för konkurrenter att hämta in. Bolaget har tagit ett antal strategiskt viktiga steg under andra halvåret 2017 vilket borgar för en stark tillväxt under 2018 och framåt. I början på 2018 finns omkring 550 danska restauranger anslutna till systemet på olika sätt samt ca 200 stora/medelstora företag med nästan 0.5 miljon anställda och 1.7 miljoner klubbmedlemmar i en större dansk kosmetikkedja (Matas). Bolagets utmaning för 2018 är att väsentligt öka trafiken på marknadsplatsen, dvs användningen av appen – förutsättningarna att göra det finns nu på plats. Lönsamhet följer av detta, vilket i sin tur ger förutsättningar att påbörja en internationell replikering av framgången i Danmark där bl a Sverige står på tur. MenuCards anslutna restauranger inkluderar många av Danmarks ledande restauranger. På företagssidan har MenuCard avtal med ett flertal stora danska företag såsom t ex Danske Bank, Nordea och Lundbeck. Härutöver tillkommer de strategiska partnerskap som MenuCard har ingått under andra halvåret 2017 med Takeout (leverans av mat), Club Matas (kundmedlemsklubb) och GoGift (presentkort), vilka alla tre är marknadsledande på sina respektive områden.

 

Tillväxt kvartal fyra 2017 – rapporteras 22 feb 2018

MenuCards intäkter är ännu i sin linda men tillväxten på olika KPI:er var mycket hög första halvåret 2017. Tillväxten avtog dock under tredje kvartalet 2017 pga av dels det tidiga skedet, kapitalresning redan under Q3 pga av relativt låg teckning i IPOn 2016/17, mycket arbete med ännu ej påbörjade partneravtal samt semesterperioden. Utgångpunkten för stark tillväxt i Q4 (rapporteras 22 feb -18) torde dock vara synnerligen gott. Bolagets kommunikation avseende oktober-november indikerar detta. Det som sannolikt haft störst betydelse fjärde kvartalet är dels att konceptet börjar bli känt (appen används i ökande omfattning) och dels det senaste halvårets starka ökning av antalet nya företag och restauranger. Antalet restaurangbesök via appen satte rekord i oktober och återigen i november. Med hög sannolikhet har nytt rekord slagits i december då MenuCard använts för julluncher/-middagar för anställda och kunder. En återgång till den mycket starka tillväxttakten under första halvåret ligger därför i korten. Först under slutet av kvartalet har partneravtalen med Takeout och Matas kundklubb med 1.7 miljoner medlemmar tagits i drift så effekter av dessa uppkommer från 2018 och framåt.

 

Tillväxt 2018 och framöver

Förutsättningar verkar goda för stark expansion 2018. Antalet nedladdningar av appen har sedan sista dagarna i november 2017 till mitten på januari 2018 ökat med 25%, en ansenlig tillväxt på under 50 dagar. Genom aviserade kampanjer för de i slutet på 2017 startade samarbetena med Takeout och Matas avtalet torde ökningen av nedladdning/användande av appen öka rejält under 2018.

För att verkligen slå mynt av tidigare investeringar i plattformen/den digitala marknadsplatsen, dvs alla nu anslutna restauranger och företag och de nystartade partneravtalen ovan, samt ett partneravtal med Nordens största presentkortsleverantör GoGift som inleds under 2018, avser MenuCard framöver ha laserfokus på marknadsföring genom aktiviteter avseende företagen, deras anställda och medlemmarna i kundklubbar. Marknadsaktiviteter som kampanjer inom företag/kundklubbar och i sociala medier tillhör nyckelstrategierna. Därutöver kan t ex ett kommande införande av ett bonussystem initieras för att öka nedladdning men framförallt ökande användning av appen.

Målsättningen för 2019 avseende Danmark är ytterligare en kraftig omsättningsökning som en följd av att kritisk massa är uppnådd, konceptet har etablerats och medvetenheten är välspridd – goda förutsättningar finns, tack vare stark marknadsposition, för att etablera ett slags ”perpetum mobile”. Samtidigt har, enligt målsättningarna för 2019, ett antal egna internationella etableringar startas med erfarenheten från Danmark samt eventuellt även en franchise modell lanserats. Stockholm liksom Oslo/Helsingfors lär vara intressanta mål för bolaget. Många av företagen som är anslutna i Danmark har också stor verksamhet i Nordens andra huvudstäder och önskar att MenuCard inför samma koncept där. Detsamma gäller partners som GoGift och i viss mån Takeout.

 

Finanser

·      MC har nyligen (november-17) fyllt på kassan genom en företrädesemission på netto 7 msek. Kassan bör ta bolaget fram till break even/positivt kassaflöde på den danska marknaden under andra halvåret 2018 samt ge visst utrymme för att förbereda den internationella expansionen

·      Den internationella expansionen kommer sannolikt kräva ytterligare kapitaltillskott som torde kunna uppnås genom att bolaget under 2017/18 fortsätter visa stark tillväxt i Danmark. Det bör finnas goda möjligheter att attrahera sådant tillväxtkapital under 2018.

 

 

Kraftigt förändrad värdering ligger i korten

Före Q3 rapporten värderades MenuCard till endast ca 25-30 msek trots den dominerande position i Köpenhamn. På grund av den svaga tillväxten i Q3 och trots att bolaget nyligen genomfört en nyemission och är stadd vid kassa, värderas bolaget i mitten på januari 2018 till bara 23 msek. Q4 rapporten i februari kan ge en skjuts uppåt. Som beskrivits ovan ser förutsättningarna mycket goda ut i nuläget och givet att det kommer bevisas över 2018 står bolaget sannolikt inför en radikal omvärdering. Marknadsvärdet kan då flerfaldigas baserat på begynnande ”proof of business” samt förväntningar om internationell utrullning av konceptet.

 

Undertecknad innehar aktier i bolaget (som huvudsakligen förvärvats under andra halvåret 2017) och ser fram emot en spännande resa.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?