Post entry

Mekonomen - bilprovning och tjugo nya länder

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Mekonomens försäljningsnät kompletteras med ett nytt koncept. Butik och verkstad kompletteras med bilprovning på 50 anläggningar. Samtidigt aviseras en etablering i 20 nya länder.

Mekonomen 167,50 kr

Kursen har gått upp kraftigt de senaste dagarna, och det finns fog. Jag kommer inte ifrån känslan av att här finns en långsiktig vinnare.

Det är möjligt att aktien gått upp väl kraftigt just nu i förhållande till vinsten, men samtidigt så ser framtiden ljus ut. Ett råd kan vara att vara beredd att köpa, om aktien oförmodat skulle droppa tillbaka, av något skäl. Resultatförbättringen ligger ännu i framtiden, och nu befinner sig Mekonomen i en investeringsfas.

Mekonomen kan inte sägas vara speciellt billig, P/E 20,3 om man utgår från att vinsten blir 8,23 kr.

Det är viktigt att förstå att expansionen ligger i framtiden och att den kommer att kosta pengar.

Mekonomen har för närvarande 220 butiker i Sverige, och omsatte för 3,2 miljoner kronor. Nu kompletteras försäljningsnätet med ett nytt koncept. 50 anläggningar bilprovning. Intill Mekonomens anläggningar med reservdelsförsäljning och verkstad byggs lokaler för bilprovning, som skall hyras ut och drivas av andra bolag.

I Sverige är det inte tillåtet för en försäljare av reservdelar att bedriva bilprovning. Mekonomen kommer därför att samarbeta med andra aktörer. Tanken är att kunden ska kunna få service direkt efter att ha varit på bilprovningen.

Det kommer att ta tre år innan de 50 största anläggningarna skall kunna erbjuda reservdelar, verksad och bilprovning. Anläggningarna kommer att ligga centralt och lättillgängligt.

Björn Davegårdh ser möjligheter i verkstädsnätet
Björn Davegårdh konstaterar att Mekonomens marknadsandel på verkstadssidan fortfarande är tillräckligt låg för att ge utrymme för tillväxt under många år framöver.

Fler verkstäder under Mekonomens varumärke innebär mer omsättning till koncernen. Det finns även tillväxtmöjligheter inom varje verkstad, eftersom Mekonomen utvecklar franchisetagarna.
Shop-in-shop är ett sådant koncept, som stärker verkstädernas erbjudande till kunderna och samtidigt ger Mekonomen ytterligare försäljningskanaler för sitt butikssortiment.

Björn Davegårdh hoppas även att bolaget ska gå in på en helt ny geografisk marknad med sitt franchisekoncept.

Detta bekräftas av ett pressmeddelande idag:

Mekonmens VD aviserade för några timmar sedan, att bolaget avser att inom tio år etablera sig i 20 nya länder. Fösta steget tas i Finland, där det finns goda förutsättningar att etablera en stark verkstadskedja.

Björn Davegårdh anser att Mekonomen är en aktie som ska finnas i alla portföljer.

Källor: Dagens Industri 7 juni 2010 och Privata Affärer - hemsidan.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?