Post entry

Tiotaggare 2009

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vi är nog många som skulle vilja ha en liten spåkula för att titta in i i dessa dagar då det är ett nytt år med nya möjligheter. Tänk om man kunde hitta denna där som varje år kommer och som alla letar efter med ljus och lykta. Den aktien som bara klättrar och klättrar och där det inte verkar vara några stopp.

Personligen harjag haft förmånen att får vara med om några sådana resor i Björn Borg och i Guideline oil. Mycket är ren tur, men jag hoppas även på att det beror på lite tajming och skicklighet med (åtminstone intalar jag mig själv det).

Vilka aktier är det som då har förutsättningarna för att lyckas med detta år 2009 då. Jag har själv funderat en del och har kommit fram till några som har lite förutsättningar för att lyckas med minst 100% uppgång under 2009. Som vanligt gäller det att leta runt på dom mindre listorna där möjligheterna är större, men samtidigt självklart risken också. Bakslag kommer och dom kan komma när som helst, framörallt utvecklings- och forskningsbolag har en tendens att sväva mellan hinnel och helvete emellanåt.

Först vill jag lyfta fram en hel bransch som är "het" för tillfället och där jag tror vi har störst chans att hitta denna tiotaggaren. Det är bland dom svenska biotekbolagen. Det finns flera bolag med uttalade partner- och samarbetsavtal på gång som kan ge klirr i kassan. Mina egna personliga favoriter är Karo Bio, Medivir, Orexo, Bioinvent och Epicept. Men som dom flesta är medvetna om så är också riskerna stora och bakslagen kommer. Titta på dagens besked med Epicept. Inte direkt trevligt för aktieägarna att bolaget inte har ekonomi att fortsätta sin utveckling.

Ett mer specifikt bolag jag har stor tro på under 2009 är Starbreeze. Aktien har tidigare varit uppe på öven den dubbla kursen mot vad den är noterat till idag och möjligheterna till minst en dubbling under 2009 tror jag är stora. Med mer och mer publicitet till Riddick spelet och även release under våren 2009 samt heta rykten om vilket/vilka storspel som bolaget har under utveckling tror jag kan bidra till ett större lyft under året. I Strabreeze fall tror jag samtidigt att intresset återigen kommer svalna och aktiekursen därmed falla igen också.

Bland övriga mindre bolag som kan överraska 2009 hittar jag bland annat Biosensor, PVE (som har stigit rejält sedan början av året och kanske har gjort sitt för 2009), Eurocine, Pearl, Malka Oil, Vostok Nafta (ett av få större bolag som kan göra en riktig "turnaround" 2009), WSIB och Glycorex.

Jag önskar Er alla lycka till med Ert letande och meddela mig gärna om Ni hittar DEN aktien som blir 2009's tiotaggare. För den finns, det gäller bara att hitta den.

Trevlig måndag!

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?