Börsdagarna (Biotechspecial)
2010-05-20 13:18, Edited at: 2010-06-11 12:59Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Accelerator
VD, Andreas Bunge talar sig varm om bolagets MRI projekt, Spago. Man tar upp ett skruvteknik som skall fungera hjälpmedel för människoben. Man talar även om deras PredPharma bolag som har två fas II projekt. Ett vad gäller cancerforskning och ett som verkar handla om hjärtinfarkter.
Syntetic MR har börjat säljas på marknaden. Hur går det?
Piloterna är nöjda och man tror sig kunna spara upp till 50%.
Hur ser konkurrenssituationen ut?
Det är inte många som kan konkurrera, då detta är en relativt ny teknik. Det finns många intresserade partners bland annat storheterna Philips, GE, Siemens.
Hur stor kan marknaden tänkas vara för Syntetic MR?
Det vill inte VD svara på. Men den är stor.
Hur ser det ut med avtalet för er skruvteknik?
Vi är i partnerdiskussioner med ett antal aktörer.
Strategier runt ditt favoritprojekt Spago (nanoteknik)?
Huvudspåret är ett få en partner när man går in i klinisk fas.
Ni har flera bolag. Har ni något med vinst.
Ett har genererat vinst. Men andra är i en tidig fas. Syntetic MR kan dock tänkas ge vinst inom en någorlunda nära framtid. Så vi kan få våra kassaflöden att gå i en trevligare riktning.
Artimplant
VD, Hans Rosén drar fram ett antal otrevliga bilder på opererade hälsenor... Artelon skall hjälpa kroppen att läka själv. istället för andra ej självläkande implantat. (13 000 patienter och 12 års erfarenhet)
Bolagets marknadsstrategi är att bygga egna varumärken som skall gå att sälja på marknaden. Fokus ligger på marknaden i USA.
Man talar om produkten MTP Spacer och stela stortår. Produkten har varit godkänd för försäljning i tre år och man jobbar på att få fram bra studier. Produkten CMC Spacer (för handen) har fått en del negativ publicitet nämner VD. Detta är den produkt som finns etablerad på marknaden.
2009 fördubblade man försäljningen och femdubblade egenförsäljningen (från en låg nivå).
Försäljningstillväxten skall göras i egen regi i USA.
Varför bara fokus på USA och inte även i väst-europa?
Snabbare penetration i andra marknader om man har en fungerande marknad i USA. Bra priser och acceptansnivå i USA, homogen marknad.
Diamyd Medical
VD, Elisabeth Lidner talar om vilket "medical-breakthrough" som bolagets produkt Diamyd (mitten av fas III) står inför. Vd går igenom de tre olika produkterna (behöver nog inte gå in så mycket på detta här...) Man tittar på ytterligare produkter för att bredda portföljen.
Vd går igenom vikten med Insulin och hur man hjälper barn att leva ett bättre liv. Man skall minska komplikationerna för diabetes. Man har fått ett godkännande att testa produkten på småbarn med att hjälpa mot diabets i ett förebyggande syfte, vilket betyder att man har en bra och riskfri produkt. Produkten kan även leda till väldiga kostnadsbesparingar för samhället.
Marknad på en miljard USD per år.
Partnerförhandlingarna?
Strategin står fast. Vi har ett förhandlingsteam på 3-4 pers som skall få in ett avtal så fort som möjligt. Det skall slutas under innevarande år är målet.
Det har funnits uppgifter om att avtalet skulle komma tidigare (första halvåret 2010)? Är det problem i förhandlingarna?
Det är inga problem alls i förhandlingarna och uppgifterna i media är felaktiga angående tidpunkten för ett avtal. Det enda bolaget sagt är att det skulle komma nya uppgifter under det första halvåret 2010.
Creative Antibiotics
Börsvärde cirka 90 miljoner.
Mission: att minska det globala hotet från antibiotikaresistenta bakterier.
Vision: Utveckla målsökande behandling för infektionssjukdomar orsakade av Gram-negativa bakterier med en nyligen upptäckt sjukdomsalstrande verkningsmekanism.
Strategi: Visa generell Proof of Concept hos patienter...
Man ligger bra till i fronten med sin forskning, Teknologin angriper endast det sjudomsalstarnde bakterierna och man har samma receptor som detta görs.
VD, Ulf Boberg går igenom de olika projekten. Man jobbar mycket med affärsutveckling med potentiella parters. Man vill öka aktieägarvärdet.
Om två år kan man göra tester i människa är målet.
Varför skall man investera?
Vi har en spännande teknologi. Marknaden går vår väg. Royalties ligger inte 15 år framåt.
Hansa Medical
VD Emanuel Björne berättar om det Lundabaserade bolaget som han jobbat i under tre år. Bolaget utvecklar proteinläkemedel och diagnostiska metoder. Bo Hålkansson är största aktieägaren (dryga 30%) följt av Michael Lönn (cirka 16%).
Hansa kan jämföras med Karolinska Development skillnaden är att Karolinska driver bolag och Hansa driver projekt.
Investering för IdeS till fas II (20 milj) 2010
Produkt till marknad (registerering) ca 30 miljoner, detta är möjligt 2014. Bolaget vill bli en framgångsrikt försäljningsbolag på sikt. En investering på totalt 50 milj är "kaffepengar" i sammanhanget.
Behövs fler RA-läkemedel? Marknad 1010: 100 miljarder SEK för biologiska RA-läkemedel.
IdeS , tidpunkter?
Mitten på nästa år fas I, 2012 för fas II
Medivir
Skall fokucera mer på Hepatit C framöver. Det finns många dåliga läkemedel på marknaden med biverkningar. (Det går mot antivirala-substanser). Det är långa behandlingsperioder. Medivir har ett samarbete med Tibotec och Johnson & Johnson. TMC435 inom detta område är en potentiell blockbuster får VD oss att förstå.
Deras andra projekt inom Hepatit C , med namnet HCV-POL är även det en tablett som dock är i ett tidigt skede.
Projekt inom Alzeimer gås även igenom. Här skall man skapa en liten molekyl som skall hjälpa i processen mot sjukdomen. Detta är det mest riskfyllda projektet som ligger tidigast i fas.
VD Ron Long gör en mycket stabil och förtroendegivande presentation. Jag får ursäkta för den dåliga dokumentationen, jag har nämligen på några timmar förlorat några månadslöner på börsen såg jag precis, vilket fick mig att tappa koncentrationen. Snart kommer videoinspelningen publiceras... på Medivirs presentation alltså...