Post entry

Meda - lansering av egna produkter

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

MEDA 61 kr

Meda är inne i en fas av förändring. Från att ha varit ett bolag som växt snabbt genom förvärv, har de nu skiftat fokus till lansering av egna nya produkter. Ett exempel är den storsäljaren Astepro, som följer upp framgången med Astelin. Båda behandlar hösnuva, och sommaren är som bekant högsäsong.

Astepro var dock lite av en besvikelse, då ökningen från förra kvartalet endast var fem procent. Från 25 procent till 30 procent. Meda anstränger sig för att behålla sina marknadsandelar på allergisidan.

Rörelsemarginalen ligger på goda 35,8 procent. Och den som tänkte sig att rörelsekostnaderna skulle öka hade fel. Lanseringskostnaden för Astrepro visade sig redan tagna under första kvartalet, och därför sjönk rörelsekostnaderna med fyra procent.

Även kassaflödet fortsätter att vara bättre än väntat. Nettoskulden kan därmed betalas av, och nettoskuldsättningsgraden ligger nu på 1,1. Det ger ett visst utrymme för expansion. De senaste åren har skuldsättningsgraden legat på mellan 3 och 5.

Tredje kvartalet kommer dock att bli svårare. Meda planerar ytterligare lanseringar, och hösten innebär en sämre säsong för de nuvarande läkemedlen. Just nu pågår etableringen av sömnmedlet Edular, som inlicenserats från Orexo. I september väntas ett svar från FDA angående engångsbehandling av nässprejet Astepro.

Under fjärde kvartalet kommer Onsolis att sättas på marknaden. Det är ett preparat mot genomgbrottssmärta hos canserpatienter. Amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA godkände medlet i juli 2009.

Den organiska tillväxten ser ut att dröja. Omsättningen ökade med 34 procent, men hälften av den kommer av valutaeffekter och hälften av förvärv.

Stockpicker formulerar sig fyndigt:

Tvekar man kring konjunkturens snara död eller uppståndelse kan man alltid övervintra i specialläkemedelföretag. Medas halvårsrapport på tisdagsmorgonen överraskade på den positiva sidan. Intäkterna var i stort i linje med marknadens förväntningar medan kostnaderna däremot minskade 4 procent under kvartalet. En delförklaring till de lägre kostnaderna var ett lägre tempo i marknadsföringen, med andra ord en inte helt självklar besparing i ett längre perspektiv. Bolaget fortsätter att använda kassaflödet till amorteringar med en lägre skuldsättning som följd. Aktien förbättrades 3,4 procent till 61 kronor. Meda är ett innehav i Stockpickers Referensportfölj.

...

Det som får marknaden att tveka är att nuvarande aktievärdering redan räknar med ett visst försäljningstillskott av nya produkter under hösten, och hoppas på ännu mycket mera nästa år. Om det skulle dra ut på tiden så kan aktien få en trög kursutveckling.

Möjligheten till förvärv anses av de flesta bedömare som begränsad. Endast mindre bolag kan köpas på grund av Medas skuldsättning. Även en viss kostnadsupptrappning kan hota aktiekursen.

Meda har hitills främst blivit större genom en rad uppköp. Nu måste läkemedelsbolaget visa att det kan klara tillväxten på egen hand, genom lansering av en rad produkter ur den egna portföljer. Detta omvandlingsmoment riskerar pressa lönsamheten initialt, på grund av högre marknadsföringskostnader.

Jag tänker mig att Meda är ungefär rätt värderad i nuläget, kring 60 kronor, men att det finns mer att hämta på sikt. Aktien handlas till historiskt låga nivåer, oavsett värderingsmått.

Den som köper för att behålla Meda i fem år eller mera kan utifrån lågt hållna antaganden betala upp till 100 kronor. Det visar på den långsiktiga potentialen.

....

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?