Om man läser de PM om transporterna Naur släppt nämner det INGET om dispens för att köra 90 tons lastbilar. Trots att aktieägarna i Naur tror det. Ingen DISPENS finns och kommer inte ges förrän den fördjupade studien som trafikverket och Naurs logistikgrupp arbetar med är klar och områden som behöver förstärkas alt. byggas är klart.

En gemensam fördjupad studie betyder inte att dispens getts trots att flertalet nauraktieägare intalat sig det. De som hävdar att dispensen getts och att det är fritt fram att köra 90 ton flera gånger i timmen LJUGER uppenbarligen.

Innan dispensen ges ska utvärdering av projektet med testlastbilen. Bärighetsmätningar, uthållighetsmätningar i broar. Samt studier av svaga partier av vägar. Sedan kommer projektering och sedan vägbygge. Det tar minst flera år att göra detta. Så en dispens att köra 90 tons lastbilar är dröm.

Så aktieägare i Naur fortsätt intala er själva att dispensen kommit eller läs faktan som står!

"
Northland Resources planerar att starta sina transporter av järnmalmsprodukter från Pajala till Svappavaara med lastbil. Pågående utredningar ska belysa effekterna av olika transportsätt längs sträckan. En investering i en järnväg längs sträckan, även om den kommer först efter några år, skulle ha den omedelbara följden att Nortland:s fyndigheter
på finska sidan, Hannukainen, då får en logisk transportväg till djuphamn. En sådan satsning bör ha ytterligare synergieffekter med andra industrier eftersom den skulle förbinda norra Finland med den norska djuphamnen i Narvik. En annan positiv sidoeffekt skulle vara att det ger ekonomiska förutsättningar för fyndigheter i området, fyndigheter som med kortare lastbilstransporter skulle kunna komma ut på järnvägsnätet, t.ex. järnmalmsfyndigheter i Lannavaaraområdet"

_“Ett intensivt arbete pågår med att förbättra logistiken för de kommande malmtransporterna från Kaunisvaara till omlastningsstationen i Svappavaara. Trafikverket och Northland Resources fortsätter det gemensamma arbetet genom att genomföra fördjupade studier med fordonsvikter på upp till 90 ton.
Syftet är att studera hur logistikkedjan med transporttider med mera påverkas av olika lastvikter, men även hur den ökade lastvikten påverkar vägar och framförallt broar längs sträckan.
– Northland behöver en fungerande transportlösning och en av Trafikverkets uppgifter är att finna effektiva transportkedjor för näringslivet, säger Magnus Sundling, Projektledare på Trafikverket Region Nord.”

“Det gemensamma arbetet förväntas ge svar på ett antal faktorer som är viktiga för logistikkedjan. Det handlar till exempel om att identifiera och verifiera kör- och vilotider och omloppstider för olika bruttovikter men även att ge svar på frågor om bärighet, återhämtningstider mm.
– En av broarna, den över Tärendöälv, har visat sig tåla en belastning på maximalt 90 tons totalvikt. Vi vill komplettera beräkningarna med ordentliga mätningar, säger Magnus Sundling. Oavsett fordonens slutliga vikt kommer åtgärder att behöva genomföras på sträckan.
Nästa steg är att Northland lämnar in en dispensansökan med beskrivning av aktuella fordon såsom axellaster, totalvikt med mera, till Trafikverket. Resultatet från studien kommer sedan att kunna utgöra grund för den slutliga dispensen.”_

De som jobbar/jobbat med yrkestrafik, projektering, väg & vatten och asfaltsläggning. De vet att det kräver en hel del vägbyggnad innan det ska gå att överhuvudtaget transportera malmen 15 mil på redan nu dåliga vägar. Det kommer att ta både tid och kosta pengar. Detta är en faktor som den totala analysen av Northland helt missat. Samt var en av anledningarna varför LKAB övergav fyndigheterna utanför Pajala.