M-real B nu upp +437%/12 mån! Metsäliittos C-andelsserie bekymrar.
2010-02-24 12:02, Edited at: 2010-06-11 12:47Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Så har då äntligen S&P sett någon typ av ljus i tunneln för hackkycklingen. De har uppgraderat bolaget till "stable" som då torde betyda att man i alla fall inte mera dömt bolaget till undergång. Nu rasar då avkastningsprocenterna upp i höjden - sett till kursstegringen - för varje dag. Jag satsade mina första slantar i B-aktien denna dag för ett år sedan - något som jag förstås inte ångrar. Det jag ångrar att jag inte köpte 10 gånger mera - men korparna kraxade i stora flockar över mig då...
Vad skall vi då tro om framtioden? Huvudägaren - det skogsägarägda Metsäliitto har även stora finansiella problem, när andelsägarna under de senaste två åren i snabb takt tagit ut sina andelar. Dock måste de vänta upp till 18 mån. att få pengarna på kontot... I alla fall så emitterar M-liitto en ny C-andelsserie (pris 1,00 € mot 6 gamla andelar i serierna A och B), vars avkastning är kopplad till M-real B:s kurs i februari 2013. Om M-real B är över 2,50 € ger Metsäliitto en tilläggsavkastning per andel som är lika mycket som kursen överstiger denna kurs, dock högst 1,00 € (kurs 3,50 € för M-real)! Man emitterar minst 30 milj. och binder således minst 180 milj gamla andelar... Kusen 3,50 € skulle betyda att man betalar ut lika mycket i ränta som man fått in vid emitteringstillfället!!!
Jag vet inte hur jag skall tackla detta. Är det panik i Metsäliitto när man är beredd att betala så otroliga tilläggsräntor tre år fram i tiden? Jag förstår väl lite för litet av deras policy, men jag är nog bekymrad över Metsäliittos drag. Kanske man räknar med att M-real B:s tak ligger runt 2,50 - 2,70 € under denna tid, eller kanske man tror att den kommer att ligga under 2,50 € i februari 2013? Då skulle det inte bli någon tilläggsränta, och vinsten skulkle vara i att andelsägarna inte säljer sian A och B-andelar. Smart eller...?