Intäktsprognosen för Lucara släpptes alltså i går och kan läsas bl.a. här: http://lucaradiamond.mwnewsroom.com/press-releases/lucara-provides-operating-outlook-for-2016-and-progressive-dividend-policy-tsx-luc-201512021035435001

Kort sammanfattning dock:

- Förväntad omsättning kring 200-220M USD, exkl. de stora stenarna, specifikt 1111:an och 813. Dessa två kommer med all sannolikhet att inbringa MINST 100M till om de säljs nästa år.

- Ny utdelningspolicy där man höjer utdelningen för 2016 med ca 50% till 0,06CAD/aktie, vilket motsvarar ca 0,39kr/aktie.

- Nya investeringar för att än mer fokusera på att hitta större stenar, men även på organisk tillväxt.

Min egen kommentar är att prognosen är väldigt konservativ och bolaget verkar inte vilja höja marknadens förhoppningar alltför mycket, men samtidigt kvarstår det faktum att bolaget kommer att ligga på samma vinstnivå som i år dvs runt 1,6-1,7kr/aktie och detta utan att ta hänsyn till de två stora stenarna.

Utdelningen tycker jag också är väldigt försiktig, särskilt med den kassan man har. För att även om man delar ut 40 öre har man ju 1,2-1,3kr/aktie i ren vinst som bara ökar kassan ännu mer. Plus att får man in en halv miljard till efter försäljning av de stora kommer ju kassan att nästan svämma över??? Samtidigt kanske aktieägarna faktiskt får en extrautdelning efter just försäljning av de stora, men det återstår att se.

Bolagsvärderingen då? Ja, jag tycker fortfarande att marknaden värderar Lucara väldigt lågt. Jag menar en vinst på 1,6-1,7kr/aktie borde väl åtminstone kunna motivera en kurs på 16-17kr utan att man tar hänsyn till framtiden över huvud taget. För att tro att Lucara kommer att stå och stampa på samma nivå gällande omsättning är att missta sig, de kommer garanterat att se till att tillväxten tar fart och att kassan på ett eller annat sätt kommer till bra användning.

Kursen är för tillfället ner 3,31% vilket visar att många kanske förväntade sig lite mer, eller helt enkelt hoppades lite på spekulationsrally. Nu kanske de får ställa in sig på en längre investeringsperspektiv eller bara sälja av, för att bolaget själv kommer inte stödja några glädjekalkyker utan jobbar metodiskt och håller en mer försiktig och konservativ linje.

Min rekommendation är dock fortfarande lika mycket köp nu som det var INNAN bolaget hade hittat de stora stenarna och med en riktkurs på 20kr till att börja med.