Något jag har funderat på det senaste är den stora hajpen på olja på världsmarknaden. Vi gör allt för att undvika detta svarta klet i form av massa dumma lösningar med att göra etanol av regnskog osv.
Dock så är vi beroende av oljan när vi kör våra bilar, värmer våra hus eller tar flyget till thailand. Detta är dock bara bråkdelen av råoljan som används till bensin och diesel, utan en stor del blir plaster, asvalt eller HFO (Heavy fuel oil).
Just HFO är något som jag är extra bekant med då det är det vanligaste bränslet på fartyg och för att göra det enkelt består det av skiten som blir kvar när man raffinerar råolja. Nackdelen med HFO är att den innehåller höga halter med svavel (och massa annan skit) vilket gör att den inte är bra för miljön.
Detta har IMO (International Maritime Organization) tagit fasta på och 2015 sänks kravet på utsläpp av svavel inom sjöfarten i norra Europa och USA till 0,1 %. Detta kommer resultera i att mängder med fartyg kommer gå över till dieseldrift när de är i dessa vatten (leder till brist på diesel). Det andra alternativet är att bygga om fartygen till gasdrift (LNG) något som kostar pengar fast kommer att förekomma. Däremot så ökar ständigt nybyggandet av fartyg som drivs på naturgas och 2020 räknar IMO med att hälften av alla fartyg som byggs i världen drivs med hjälp av naturgas.
Naturgasens fördelar är då att den inte innehåller svavel eller partiklar och vid förbränning bildas knappt något NOx alls. Nackdelen då är att det måste vara nedkylt för att gå att förvara på fartyg.
Naturgasen är i dagsläget billig och det är billigare att driva ett gaskraftverk än ett kärnkraftverk då ett gaskraftverk kan nå en verkningsgrad på upp till 94% (RYA-gasverk i Göteborg). Naturgas används dessutom i stora delar av Europa och USA/Kanada som brännoljan används i Sverige med att man värmer upp hushållen med hjälp av den.
En annan fördel är att naturgasen är effektivare än diesel som divmedel till havs (uppgift ifrån Wärtsilä) och medan man räknar med att oljan är slut om ca 40 år så väntas naturgasen inte ta slut fören om 140 år (får tas med en nya salt, fast det kan iaf tolkas som naturgas kommer bli vanligare i framtiden).
Vad har detta med aktiemarknaden att göra?
Ingenting egentligen, jag tänkte bara delge information om ett ämne som inte många har insyn i, då en jättemarknad kommer gå över mer och mer till naturgas är det bara att vänta att någonting kommer att hända inom de närmste ären inom denna delen av energibranschen. Och med tanke på att gas-aktier har nämnts på denna sidan (både positivt och negativt) tänkte jag att en intresse skulle finnas,
Mvh