Här kommer fortsättningen batterier (Ni/MH) nickel/metalhydrid. Ni/MH batterier har i det korta perspektivet rönt det största intreset som strömkälla i el och hybridfordon. Flera elbilar drivs av Ni/MH batterier men en hög prisnivå förhindrar kommisel marknadsindruduktion. I hybridfordon används ofta Ni/MH batterier. Dessa batterier är till energiinehållet mycket mindre än de rena elbils batterier. Specificka energin är ca. 70 Wh/kg. Ni/MH batteret till hör klassen alkaliska laddningsbara batterier. Det har i många avseenden egenskaper som liknar Ni/Cd batterierna. Batteriet är mycket robust och klarar misskötsel utanför det normala utan allvaliga konsekvenser. Batterit har ochså bra pretanda vid låg tempratur. Klarar i labratorimiljö 1000 cykler. Tyvärr har den en livs längd på ca 1-2 år vare sig batteriet används eller ej. Detta gäller specellt vid låga tempraturer 0 grader och kallare. Många mobiltelefonanvändare har fått erfara det. Kostnad ca. 2500-3000 sek/kWh. Ni/MH batteriet har inte förutsättningar att bli ett billigt system. Detta beronde på att matrialkostnaderna är höga. Speciellt gäller det katoden som kuvudsakligen innehåller nickel. Natrium/nickelklorid batterier (Na/NiCl2) Detta batteri typiska egenskaper är. Natrium/nickelklorid cellen är basserad på natrium som negativ elektrod (anod) och nickel/klorid som positiv elektrod (katod). Cell reaktionen 2 Na+NiCl2 blir Na + 2NaCl. Är en mycket enkel och helt reversibel. Inga sidoreaktioner inträffar i normalfallet. Vilket är ett nödvändigt villkor för ett långt funtionsliv med stabil kapaciet. Detta är ett hög tempratur batteri det arbetar vid 270-300 grader celius som norminell arbetstempratur. Man har testat det vid tempraturer på 20-300 grader och vid omgivningstempratur på -40 till 70 pluss grader utan prestandan eller livslängden påverkas. För några årsen låg specifik energi på 80-150 Wh/kg. Batterit har ingen elektronisk självurladdning. Vilket gör att verkningsgraden (Ah) är i princip är 100%. Batterit är helt underhållsfritt under hela livslängden. Råvarurna är koksalt, nickel, stål och keram går att få låga tillverkningskostnader i storskalig produktion? Kostnand har bara gamla uppgifter då snackades det om 150-300 usd /kWh. Litiumbatterier Laddningsbara litiumbatterier tilldrar sig ett mycket stort intresse för många tillämpningar både civila och militära. Utan tekan är de satsningar som görs på laddningsbara litiumbatterier de största i världen på något enskilt batterisystem. Inom det amrikanska elbilspogramet utgör litiumbatterier den viktigaste kandidaten. Främst satsar dom påpolymera litiumbatterier som använder en polymer film som elktrolyt och separator. Litiumbatterier tillhör en egen klass av batterier som består av många olika lösningar vid val av ingående komponenterna. Det gemensamma är att man abvänder litium som negativ elektrod matrial. Men för övrigt finns många olika utvecklingslinger och produktklasser. Ytterligare en likhet är att alla praktiska litiumbatterier har en vattenfri eletrolyt. Detta är en stor fördel men ochså en stor nackdel. Fördelen är att cellspäningen inte är begrensas av vattensöderdelningen. Nackdelen är att ledningsförmågan för de organiska eller polymer elektroyter som används i litiumbatterier är väsentligt lägre än för de vattenbaserade batterityperna. För att komensera den sämre ledningsförmågan för de vattenbaserade batterityperna måste elektroderna göras tunnare och med större yta vilket minskar den tekniska tillförlitligheten och höjer produktionskostnaden. Specika energi ligger på ca. 100 Wh/kg. Effekt förmågan är ochså tempraturberoende beroende på typ. LI-jonbatterier fungerar ned till -10-20 minus celsius. Men sämre vid hög temratur. Använder man Li-jonbatterier fungerar dom dåligt vid tempraturer under noll grader men bättre vid höga max 60-80 grader celsius. Livs längd ca.500-1000 cykler. Tyvärr finns det inga tillförlitliga pris uppgifter (förtagshemligheter efter som marknaden är så stor och många håller på) Men när nissan betalade sony för första elbilen kostade batterit 100000 usd en obekreftade uppgifter till den bilen. Låter troligt batterier är dyra. Litiumbatterier är inte säkra som lösa celler utan måste skyddas på flera nivåer för att hållas i ett säkert arbetsområde. FN har utarbetat stränga bestämmelser för transporter av litiumbatterier. Redan mycket små batterier krävs ett omfattande provningsprogram som grund för att kvalifcera batterierna. Det kommer krävas ytterligare godkännanden för att till låta användning av batterier av elbilsstorlek. Nickel/Zink batterier (Ni/Zn) Ni/Zn batterier tillhör gruppen allkaliska laddningsbara batterier och är därför nära besläktat med Ni/Cd och Ni/MH batterier i egenskaperna. Ni/Zn batterierna har dom senaste 25 åren varit en potentiell kandidat men aldrig vunnit acceptans. En huvudorsak är att livs längden har varit alltför kort och att batterit därför haft lägre tillförlitlighet. Ni/Zn batterit har högre späning än Ni/Cd batterit eller 1.65 V per cell. Specifika energin är ca. 50 Wh/kg. Effektförmågan är bra 280 W/kg med hybridbilsdesin 500W/kg. Tyvärr är dom mycket känsliga för överladdning. En begränsning är att laddningen inte får börjas om tempraturen är över 35 grader celius. Livslängden i bästa fall 500 cykler. Liten sammanfattning blybatterier används för fordonstart, industritrukar med mera. Ni/Cd används i flygplan för stationär reservkraft med mera. Ni/MH används i konsumtionselektronik främst mobiltelefoner. Li-jon och Li-polymerbatterier används främst i datorer bärbara. När det gäller elbilar Na/NiCl2, Zink/luftbatterier, Li- fastpolymerbatterier och Ni/Zn batterier. Under utveckling Natrium/savelbatterier, Litium/järnsulfidbatterier, Nickel/järnbatterier, Järn/luftbatterier och Zink/brombatterier. Har inte gått i genom alla batterityper för jag kan inte alla och en del vill ju dom inte släppa matrial om för många är ju på forsknings stadiumet. Men ett stort problem talar politikerna tyst om vad ska vi göra med ALLT avfall från batterierna och räker jorden råvaror till det. Och kommer folket ha råd att köpa nya batterier för ovasätt typ är livslängden inget att hura för.