Är elbilen så bra nu en? Läser i grönytekontakt att diesel ersätter eldrift i miljökommunen växjö. I likhet med flera andra brukare av lätta transportfordon i landet har kommunen börjat blanda upp sin arsenal av elfordon till förmån för dieseldrivna. Dom kör på svensktillverkad miljödiesel, som är så ren att den godkäns för inom husbruk. Personalen är nöjd på elbilarna har vi haft ständiga klagomål. Elbilarna är mindre ekonomiskt försvarbar i dagens läge. Elbilarna är tunga och långsama. Dyra i både drift och inköp har urselt andrahandsvärde. Vår erfarenhet är att batterierna håller högst 2.5år och räckviden är begränsad. Hastigheten är låg ca. 20 km i tim. i uppförsbackarna ännu lägre. Speciellt när batterierna börjar tröttna på eftermiddagen. De nya dieselbilarna nu inskaffat har ett betydligt lägre inköpspris och klarar dubbla transporthastigheten utan begränsning än bränslepåfyllning. På reparationsverkstaden på parksidan bekräftar dom utalandena. Vi har elbilar av flera märken. Samtliga har visat sig dyrare än beräknat i drift på grund av många reparationer och täta batteribyten. Hittills inte ett enda fel på dieseldrivna fordonen. Mina egna kommentarer vet själv av erfarenhet att dieselfordon är åttroligt mycket driftsäkrare än bensin och mycket mindre reparetioner mycket mindre förbrukning synerhet när det är mycket stopp och körning på korta sträckor. Pluss motorn brukar nästan hålla dubbelt så länge. Men utveckligen går framåt. Vad finns det för batterier? Blybatterier ligger på 1000-2000 sek/kWh. Räckvid 30-50 km per ladning. Blybatteriet har nominelt ca. 40-50 Wh/kg men dessa värden baseras på urladning på under lång tid oftas 3-5 timmar. Vid kortare urladningstider sjunker värdet. Åker man 30-50 km vilket svarar mot en urladningstid på mindre än timme. Effekten vid acceration reduserar körsträckan yttligare. Specifika energin baseras på fullständig urladdning något som tillverkarna inte rekommenderar att man gör regelbundet. Slutligen måste föraren ha en viss marginal som reservtank vilket gör att batteriets praktiska värde för specifik energi faller under 20 Wh/kg i kyla ännu mindre. Andra saker med blybatterier livslängden är kort och nyckfull. Känsligt för störningar dvs tillstånd utanför det normala. I laboraimiljö har man komit upp i livs längd på 1000 cykler i reell användning inte mer än 100 cykler. Dom räknar med en mil kostnad på 50kr eller högre till största delen beroende på avskrivningar och servicebehov. Miljöaspekter blybatterier anses öka spridningen av tungmetaller i naturen. Nickel/Kadium-batterier (Ni/Cd) Ni/Cd batterier har tekniskt visat sig läpliga för elbilsdrift. Batterierna är robusta, klarar av både el och hybridbilsdrift. Ger nästan dubbla körsträckan mot blybatterier och klarar snabbladdning på ett bra sätt. Till svagheterna hör att kadkadmium används som elekrodmatrial. Att specifika energien inte riktigt uppfyller de krav som ställs och att priset är högt. Ni/Cd batteriet har en energi på ca. 50 Wh/kg. Kapacieten påverkars inte i någon högre grad av urladdningsprofilen varför även det praktiska värdet ligger på denna nivå. Ni/Cd batterier fungerar ochså tillfredställande i kyla. Batterit har ochså mycket bra förmåga att leverera hög effekt. Effektförågan är i prencip relaterad till elektrodtjockleken och i viss mån till elektrodtyp. Ju tunnare elektroder ju högre effekt. Laddningsmotttagligheten hos Ni/Cd av elbilsutförande är mycket god. I de flesta fall begrensar laddaren eller elnätet laddningstiden mer än batterit. Laddningsverkningsgraden är inte lika hög som blybatterier. 70-80% är ett rimligt värde att räkna med Speciellt sjunker verkningsgraden vid förhöjd temperatur under laddning. Tillverkarna rekomenderar inte högre laddningstemperatur än 40 grader vilket är en av de största begränsningarna för Ni/Cd batterit. Livsländen är god bara batteriet underhålls på tillfredställande sätt. Det är relativt okänsligt för ovarsam behandling och tål både överladdning och överurladdning. Det kan ochså stå långa tider utan bli förstört. Kostnaden är berende på nickelpriset ligger på beroende på det mellan 10000-3000 sek/kWh. Det värsta med deta batteri är för miljön det inhåller kadmium. I labratorimiljö get 1500 cykler ger i tiorin ca 7000km/kWh i verligheten troligen sämre. Måste ut i det vakra vädret åtekommer senare med Ni/MH, Li-jon, Li-polymer och Na/NICl2 batterier.
Lite elbils fakta och om batterier.
PLEASE NOTE: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.