En nyligen gjord undersökning avslöjar att de allra flesta väljer fonder, på grundval av bankmannens försäljningsprat. Ett trevligt charmigt framställningssätt, övertygar mera än rationellt resonemang.
Bankerna säljer fonder, som aldrig förr, och mer än hälften av de som köper sådana, förklarar att det viktigaste är ett bra bemötande. Man värdesätter således trevlighet högre än värdeutveckling. Enligt undersökningen anser de allra flesta att en proffsig framtioning är viktigare än erfarenhet och kompetens!
Det är helt klart, åtminstone i mina ögon, att banker och fondbolag här utnyttjar vår tillit. Vi är snälla och artiga, och köper gärna produkter som just lanserats och som behöver kapital. Vanligen är det banktjänstemannen som styr, och vägleder.
Det finns fonder som gått upp med över hundra procent på tio år, och det finns andra som gett en förskräckligt dålig avkastning. Givetvis vet ingen på förhand hur fonden kommer att utveckla sig, men det finns några tumregler, som kan vara värda att ha i bakhuvudet när man står inför att välja fond.
1. Mindre fondbolag har vanligen en bättre avkastning, än större.
2. Fonder, där förvaltaren själv är delägare, går vanligen bättre än de fonder där förvaltaren enbart är anställd.
3. Våga ställa några utmanande frågor när du nästa gång sitter framför en trevlig bankman, som vill sälja produkter till dig.
4. En sådan fråga kan vara: Varför är den här fonden bra?
5. En annan: Hur ser den här fonden ut i jämförelse med liknande fonder i andra bolag?
6. Hur har avkastningen varit?
7. Vilken erfarenhet och kompetens har förvaltaren? Har han haft ansvar för fonden länge?
8. Hur stor är avgiften?
Köp ingenting direkt, utan tag ett faktablad och gå hem och fundera på om du fick svar på de frågor du ställde.
Speciellt upplysningen om huruvida förvaltaren själv placerar pengar i fonden, och den om utvecklingen relativt andra liknande fonder bör gå att besvara, om försäljaren är seriös.
Om du vill att dina placeringar skall överträffa genomsnittet, så måste du sluta välja fonder enbart därför att bankmannen var trevlig, charmig och bemötte dig proffesionellt.
…