Läser just en bok som heter “Konsten att hantera superjobbiga människor” och tanken slog mig att man kan överföra hanteringstekniken på aktier.
Nr. 52 Gnällspikar
Vi har att göra med en gnällspik till aktie som sprider dåliga nyheter och stjäl tid och kraft från sin omgivning.
Det här är en typ som är inne i negativ spiral som ser sina problem som tillgångar och dina försök att lösa dom gör dig bara sömnlös. Ju fler argument du kommer med, desto fler får du tillbaka. Att gnälla ut dåliga nyheter är ett heltidsjobb, ja kanske till och med en livsuppgift som den aldrig låter dig ta ifrån den.
Strunta i den fungerar inte heller eftersom kursen är så låg att det här kan vända till en mångdubblare när som helst, däremot att äga den är skit för just när du trodde kursen var som lägst så går den ner ännu mer.
Att sitta still i båten och försöka hoppas på en förbättring är bekvämt men fungerar inte eftersom ju mer problem desto mindre benägenhet till åtgårder från den inkompetenta styrelsen.
Men eftersom inget riktigt funkar så tar du fram den här verkygslådan istället
Du lyssnar på dövörat och låter inte problemen gå dig på nerverna.
Övertyga dig själv att om gnället inte upphör snart kan du sälja av och låta någon annan stackare lida av alla dåliga nyheter.
Om inget annat hjälper
Be aktien att sluta komma med sina negativa nyheter. Konfrontationen kan göra att förändringen kommer direkt. Mycket av vår dagliga kommunikation handlar om att berätta för andra om hur eländigt saker är. Det kan vara så att Gnällbolaget AB bara gör som alla andra på ren rutin.
Begränsa din kommunikation till att läsa rubrikerna. Och se till att vara distraherad av annat när du märker vad som är på gång.
Ett hemligt trick som löser de flesta gnällaktiers gnällande
När klagovisan ylar på som bäst kan du efter uppmärksamt informationsinhämtande replikera:
“Otroligt, det där låter ju hemskt, jag visste inte att bolaget hade så många problem. Nu åker jag på semester och när jag kommer tillbaka så är dom säkert lösta.”
Detta fungerar för det handlar mest om att visa förståelse och sympati för vad styrelsen upplever som en jobbig situation. När du plockar fram stora artilleriet och verkligen sympatiserar så löser sig alla bekymmer -även för Gnällbolaget AB.