Konkurrenshot för Insplanet?
2011-11-12 20:18, Edited at: 2011-11-13 15:08Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Försäkringsmäklaren måste tampas med aggressiva konkurrenter som Suredo. Hur allvarligt är det? Gör det Insplanet-aktien ointressant?
Kollade på ett klipp på Aftonbladet-tv, och då var det först reklam för bolaget Suredo där man som jag förstod det kan jämföra och välja bilförsäkring: http://www.suredo.se/
Det är väl bla samma affärsidé som börsnoterade bolaget Insplanet?
Vem ligger bakom Suredo? Enl Suredos hemsida visar det sig vara norska mediajätten Schibsted (som bla äger Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Blocket.se och Hitta.se): https://www.suredo.se/om-suredo
Det är alltså en tung aktör. Schibsted är värt 15-16 miljarder norska kronor på Oslobörsen och har stora resurser. Ska man tolka det som ett hot mot Insplanet att det plötsligt dyker upp konkurrenter som Suredo?
På Insplanet verkar de inte oroas. Så här skriver bolaget i sin q3-rapport som kom i veckan (tors 10 nov 2011):
_"Trots att konkurrensen ökat ser vi sammantaget en positiv effekt på tillväxten kopplat till att koncentrationen av aktörer bidrar till att göra företeelsen av att jämföra och köpa privatekonomiska tjänster via nätet vanligare.
Vår bedömning är att marknaden för jämförelser och köp av denna typ av tjänster via nätet kommer att växa betydligt de kommande åren."_
_"Under årets inledning kunde vi konstatera att Insplanets konkurrenskraft inom försäkring stärktes till följd av bättre erbjudanden från de försäkringsbolag vars produkter Insplanet.com distribuerar.
Givet marknadens förutsättningar och Insplanets position ser vi positivt på framtiden och vår möjlighet att fortsätta leda utvecklingen i vår bransch.
Bolaget har som målsättning att uppvisa en god tillväxt under 2011."_
http://www.insplanet.com/om-foretaget/Insplanet2011_Q3.pdf
Bara positiva tongångar således.
Och Insplanets ekonomiska utveckling ser mycket bra ut under q3 enligt q3-rapporten:
• Intäkter: 23 miljoner kr (+20% jämfört med q3/2010)
• Rörelsemarginal: 26% (25%).
• Vinst per aktie: 0,40 kr (0,31 kr)
Insplanet har en stark finansiell ställning med 35 miljoner kr i kassan och inga räntebärande skulder (per 30 sept 2011).
Bolaget är noterat på Stockholmsbörsens småbolagslista First North. En nackdel är att det verkar vara väldigt liten handel i Insplanet-aktien (som tex ej tycks ha handlats alls i fredags 11 nov 2011; ingen vill sälja?).
Köp- och säljkurserna slutade i fredags på 11,30-12,80 kr, dvs ingen rolig spread. (Köper man till säljkursen 12,80 kr och säljer kort därefter till köpkursen 11,30 kr blir det en värdeminskning på 12% bara där.)
Senast verkar aktien ha handlats för 12,90 kr häromdagen. Med den kursen är hela bolaget är värt ca 150 miljoner kr på börsen.
En vinst per aktie på 0,40 kr under q3 => förenklat 1,60 kr i årstakt => aktien värderas till ett p/e-tal på 8 vid börskurs 12,90 kr.
Det verkar billigt för ett bolag med en intäktstillväxt på 20%/år i årstakt?
Intäkter historiskt:
• 2010: 82 miljoner kr (+4% jämfört med 2009)
• q1/2011: 21 miljoner kr (+4% jämfört med q1/2010)
• q2/2011: 24 miljoner kr (+12% jämfört med q2/2010)
• q3/2011: 23 miljoner kr (+20% jämfört med q3/2010)
Dvs frågan är om q3:s intäktstillväxttakt på 20% är uthållig, eftersom takten tidigare har legat på en lägre nivå.
Historisk vpa:
• 2009: 1,35 kr
• 2010: 1,08 kr
• q1/2011: 0,29 kr
• q2/2011: 0,37 kr
• q3/2011: 0,40 kr
Dvs vpa minskade 2010, men verkar alltså öka kraftigt i år.
Insplanet-aktiens kursutveckling:
• början av 2007: topp på 24-25 kr
• hösten 2008: botten 5-6 kr
• början av 2010: topp över 20 kr
• början av 2011: botten ca 9 kr
• idag: ca 13 kr
Det har alltså varit kraftiga svängningar upp och ned.
Utöver att hjälpa kunderna jämföra försäkringar, så har Insplanet även jämförelser av lån och elavtal. Så här beskriver sig bolaget i q3-rapporten:
_"Insplanet är Sveriges ledande förmedlare av försäkringar, lån och elavtal till konsumenter och driver en av Sveriges största jämförelsetjänster inom privatekonomi genom Insplanet.se. http://www.insplanet.se/
Bolagets affärsidé är att erbjuda privatpersoner jämförelser, rådgivning och köp av produkter och tjänster inom privatekonomi.
Insplanets aktie är noterad på NASDAQ OMX First North. Remium är Insplanets certified advisor."_
Jämförelser av pensionsförsäkringar och fondsparande skulle kunna bli ytterligare kategorier för Insplanet att erbjuda. (De erbjuder redan jämförelser av tex livförsäkringar och sparräntor.)
Här är Insplanets långsiktiga operativa mål (enl årsredovisningen för 2010, daterad i april 2011):
• Insplanet ska uppvisa årlig resultat- och intäktstillväxt.
• Intäkterna per anställd medarbetare ska öka årligen.
• Insplanet ska nå 1 miljon jämförelser via Internet och telefon 2012.
• Insplanet ska befästa positionen som Sveriges ledande aktör inom jämförelser, rådgivning och köp av privatekonomiska produkter och tjänster, primärt inom försäkring, el och lån.
https://www.insplanet.com/om-foretaget/InsplanetRedovisning2010.pdf
Insplanets ägarförteckning (från årsskiftet 2010/2011) på bolagets hemsida ser bla ut så här:
• Största ägare: Daniel Soussan (ägarandel 30%)
• Näst största ägare: "Draknästet-draken" Richard Båge (19%).
• Längre ner på ägarlistan: tex finansmannen Sven Hagströmer (4%).
http://www.insplanet.se/om-foretaget/agarforteckning.aspx
Richard Båge är känd som hårdför affärsman från tv-serien Draknästet. Här sågar han en mobil flört-app i ett av tv-programmen:http://www.youtube.com/watch?v=y79l17VgDaQ&feature=related.
Båges stående replik i tv-serien blev "Jag avstår!" (från att investera i respektive projekt som presenterades). Men i och med att han är storägare i Insplanet måste han tycka det är ett jättebra bolag.
Namnet Insplanet verkar vara en förkortning av "Insurance Planet", och Richard Båge har för övrigt varit med och grundat bolaget Mediaplanet som verkar vara framgångsrikt:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mediaplanet
Båge var även med och grundade Insplanet och har vunnit flera företagarpriser: http://sv.wikipedia.org/wiki/Richard_Båge
Sven Hagströmer var också Draknästet-drake, men var snällare än Båge i tv-serien och gick med på att investera i fler projekt än vad Båge gjorde.
Dock lär Hagströmer vara rikare än Båge. Bara Hagströmers ägarandel i investmentbolaget Öresund är värd ca 850 miljoner kr. Samtidigt är Hagströmer några år äldre än Båge (68 år i år mot Båges 40) så Hagströmer har därmed hunnit med mer.
Hagströmers närvaro i Insplanets ägarlista är intressant. Han är storägare i investmentbolaget Öresund som är storägare i aktiemäklarfirman Avanza.
Frågan är om det skulle finnas intresse för Avanza att köpa Insplanet som ett sätt att få in fler kunder till Avanza? Insplanet hanterar stora kundvolymer. Och med ett börsvärde på 150 miljoner kr skulle Insplanet vara en enkel munsbit för Avanza (som är värt 5 miljarder kr på börsen).
Värderingen av Insplanet kommer inte till sin rätt på börsen, eftersom Insplanet är så litet och att det är svårt för aktieinvesterare att handla i bolagets aktie med den låga volymen omsatta aktier och stora spreaden mellan köp- och säljkurs.
Den låga värderingen gör att Avanza kan köpa Insplanet billigt, samtidigt som Insplanets huvudägare (Soussan och Båge) givetvis vill ha bra betalt. Ett upplägg är att Avanza lägger bud på Insplanet med betalning i Avanza-aktier (med en viss premie över Insplanet-kursen). Insplanet-ägarna kan därmed vara med på den fortsatta kursutvecklingen i Avanza.
Soussan och Båge lär säga att de vill vänta några år då Insplanet ska:
• fortsätta utvecklas på egna ben
• fortsätta fokusera på att förmedla försäkringar, lån och elavtal till konsumenter i Sverige
• växa till sig
• få en mer rättvis värdering
Avanza (med nytillträdda vd:n Martin Tiveus från Microsoft) kan peka på att det är nu som ett köp av Insplanet är intressant, och vid behov sockra budet något.
JP Bank (köpt numera i slutändan av Ålandsbanken) hade väl åtminstone förut en försäkringsmäkleri-verksamhet (JP Försäkring) liknande Insplanet? Det var väl på 90-talet före internet, och baserat på att man kunde ringa in och jämföra försäkringar (eller så blev man uppringd).
Att JP hade en sådan verksamhet visar att det kan finnas en strategisk passform mellan Insplanet och Avanza. Dessutom har väl Avanza höga ambitioner att bli en stor (större) helhetsleverantör av privatekonomiska tjänster åt privatpersoner, som utmanar (och på sikt kanske blir större än) storbankerna?
Börjar Insplanet med jämförelser av tex pensionsförsäkringar och fondsparande, skulle det bli väldigt närliggande och välkompletterande till Avanzas kärnverksamhet och kundmålgrupp.
Som förmedlare av sådana sparprodukter skulle Insplanets verksamhet även tangera inriktningen hos norska bolaget Acta. Norrmannen Alfred Ydstebö (styrelseordförande och största ägare, 42 år i år) har sedan 90-talet varit med och byggt upp Acta till en stor aktör i Norden på sparförmedling (avseende ett antal olika typer av sparformer: https://www.acta.se/Investeringsprodukter/).
Bolaget åkte på en stor smäll under finanskrisen efter att ha sålt på sina kunder Lehmanobligationer som blev värdelösa. Actas aktiekurs var uppe i över 30 norska kr under 2007, men har sedan krisen ännu inte återhämtat sig utan aktien ligger fortfarande under 2 norska kr.
Förhoppningsvis har Actas verksamhet i alla fall stabiliserat sig efter krisen, och bolaget är i dagsläget värt 400-500 miljoner norska kr på Oslobörsen och har en stark finansiell ställning med 250 miljoner norska kr i kassan enligt Actas q3-rapport. http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/17/15/64/wkr0005.pdf Bolaget har 260-270 anställda och har en förmedlad sparvolym på motsvarande totalt 50-60 miljarder norska kr åt sina kunder.
Skulle Acta se fördelar med att gå ihop med Insplanet genom att köpa Insplanet? Skulle Insplanet på det sättet kunna vävas ihop med Acta och bidra till att Acta får in fler kunder till sin kärnverksamhet? Kan Insplanet då även agera Acta-säljare?
Acta finns i dagsläget i Norge och Sverige och är mindre i Sverige än i Norge, medan Insplanet finns i Sverige. (För övrigt finns en potential för Insplanet i sig, att etablera sig i andra länder - i första hand i Norden?)
Vad gäller JP Försäkring så såldes den verksamheten av JP Bank till aktiemäklarfirman Teletrade år 2000 enligt ett gammalt pressmeddelande: http://www.cisionwire.se/teletrade/r/teletrade-koper-sveriges-storsta-forsakringsmaklare-for-privatpersoner---jp-forsakring-ab--och-startar-forsakringsmaklar,e18170
År 2001 gick sedan Teletrade samman med aktiemäklarfirman Nordnet som i dagsläget är Avanzas ärkekonkurrent (värd drygt 3 miljarder kr på börsen och med familjen Dinkelspiel som huvudägare).
Nuförtiden är det dock svårt att hitta något om JP Försäkring eller motsvarande verksamhet på Nordnets hemsida eller i Nordnets resultatrapporter.
Ett spår är att det i årsredovisningen 2010 under posten "Koncernens provisionsnetto" finns raden "Försäkringsförmedling, sakförsäkring" med ett belopp på ca 3 miljoner kr (0,4 miljoner 2009).
Dvs har Nordnet sålt eller lagt ned JP Försäkrings verksamhet? JP Försäkring hade 40 anställda vid försäljningen till Teletrade år 2000. Som jämförelse har Insplanet i dagsläget 110 anställda (medeltal årsanställda enl q3-rapporten).
Av Nordnets gamla årsredovisningar är intrycket att JP Försäkring blev ett fiasko, och att verksamheten efter namnändringar och omstruktureringar numera i princip är nedlagd.
Orsaken verkar ha varit att försäkringsbolagen ogillade verksamheten och drog sig ur samarbetet. Men så länge JP Försäkring var en del av JP Bank invände inte försäkringsbolagen. Då blomstrade JP Försäkring. Och Insplanet verkar försäkringsbolagen inte ha något emot.
Skulle försäkringsbolagen ha något emot att Insplanet blev en del av Avanza? Spontant är det svårt att komma på varför.
Eller skulle Nordnet vara på humör att göra ett nytt försök inom försäkringsförmedling, och sluka Insplanet som ett sätt att få in nya kunder till Nordnet? Det känns som att Nordnet valt att hellre fokusera på sin direkta kärnverksamhet, plus att det är med Avanza-företrädaren Hagströmer som Insplanet har en relation.
Ur Nordnets årsredovisning 2008: "Nordnet SAK AB:s (namnändrat från Nordnet Försäkringsförmedling AB) tillstånd att såsom ombud förmedla sakförsäkringar har under året på bolagets egen begäran återkallats."
Ur Nordnets årsredovisning 2007: "Nordnets övriga verksamheter är [bla] Nordnet Försäkringsförmedling AB, i vilket förmedling av sakförsäkringar bedrivs". "Nordnet Försäkringsförmedling AB bedriver verksamhet bestående av att såsom ombud förmedla sakförsäkringar."
Ur Nordnets årsredovisning 2006:
"Nordnet Försäkringsförmedling förmedlar sakförsäkringar till
privatpersoner. Verksamheten inriktas i första hand på försäkringar under
eget namn i samarbete med en extern försäkringsgivare. Försäkringarna
är framtagna speciellt för Nordnets depåkunder och har mycket konkurrenskraftiga villkor.
Försäljningen under året låg kvar på ungefär samma nivå som
föregående år och verksamheten gav ett litet överskott. Möjligheterna
till merförsäljning av sparprodukter till kunderna bedöms
som goda."
Ur Nordnets årsredovisning 2005: "Nordnet Försäkringsförmedling AB (tidigare Nordnet Försäkringsmäklare AB) har på egen begäran avregistrerats som försäkringsmäklare. Numera består verksamheten av att såsom ombud förmedla försäkringar."
"Föregående år [2004] identifierades ett nedskrivningsbehov i Nordnet Försäkringsförmedling AB om -7,1 MSEK."
Ur Nordnets årsredovisning 2004:
"Nordnet Försäkringsmäklare
Nordnet Försäkringsmäklare mäklar och förmedlar sakförsäkringar
till privatpersoner. Nordnet är den enda försäkringsmäklaren inom
denna nisch i Sverige.
Marknaden präglades av att försäkringsbolagens intresse för att
samarbeta med försäkringsmäklare minskade. Flera bolag har helt
upphört med sådant samarbete och sagt upp provisionsavtalen med
Nordnet.
Under året lanserade Nordnet därför en egen villa/hemförsäkring i
samarbete med ett försäkringsbolag som försäkringsgivare, framtagen
speciellt för behoven hos Nordnets depåkunder. Försäkringen
erbjuds endast till kunder hos Nordnet och började säljas under
första kvartalet 2004.
Antalet anställda minskade under året till 2 personer (6). Minskningen
var en följd dels av uppsagda samarbets- och provisionsavtal
med försäkringsbolagen och dels av en ökad administrativ
automatisering.
Trots de svårigheter som följer av försäkringsbolagens inställning
bedöms verksamheten under 2005 kunna fortsätta att vara lönsam,
om än på lägre nivåer. Den försäkringskompetens som finns hos de
kvarvarande anställda kommer att vara värdefull för koncernens
framtida pensionsförsäkringstjänster."
Ur Nordnets årsredovisning 2002: "I februari 2000 förvärvades nuvarande försäkringsmäklaren Nordnet Försäkringsmäklare vars verksamhet omstrukturerades per oktober 2001 till att endast bedriva privat sakförsäkrings-förmedling." "Februari 2000 - Försäkringsmäklaren JP
Försäkring förvärvades, numera Nordnet Försäkringsmäklare, vars verksamhet nu omstrukturerats."
Själv gick jag in på Insplanets hemsida för att kolla billigaste trafikförsäkringen för min egen bil. Men efter att ha fyllt i bilens registreringsnummer etc gick det inte att få fram mer information om jag inte först fyllde i mitt personnummer och telefonnummer och skickade iväg det till Insplanet.
"Uppgifter saknas. Fyll i personnummer. Fyll i telefonnummer", stod det bara annars i ett felmeddelande med ilsken röd text.
Där tappade de mig som kund, för jag vill inte bli uppringd av någon jobbig Insplanet-säljare som frågar "Ska du inte köpa det och det också?" etc.
Det hade varit bättre om de istället hade upplägget att man direkt kunde få fram all information på hemsidan, och sedan direkt via hemsidan kunna byta till det billigare försäkringsbolaget om så önskas.
Därutöver skulle det kunna stå tex "Kryssa i den här rutan om du vill bli uppringd av en Insplanet-rådgivare", så kan de som vill kryssa i den och bli uppringda och även fråga om utökad bilförsäkring, lån och elavtal osv.
Men Insplanet kanske har märkt att de tjänar mer på om kunderna tvingas bli uppringda av Insplanetsäljare, även om en del kunder ogillar det upplägget.
(Till Insplanets "försvar" kan nämnas att Suredo har ett liknande upplägg att man måste fylla i personnummer, telefonnummer - och dessutom mejladress. Och även där röd text om de ej fylls i...)
Fotnot: Medan Suredo kör en annonskampanj på Aftonbladets hemsida (som nämnt ovan), såg jag nu dagen efter (sön 13 nov 2011) att Insplanet har en ganska stor annons i högerspalten, längst upp, på sportsektionen av Expressens hemsida. Ska man tolka det som att det pågår en medveten krigföring mellan de båda konkurrenterna genom annonser i resp kvällstidning? (Eller är det bara en slump?)