Kinnevik-bubblan
2015-02-16 14:16, Edited at: 2015-02-20 13:51Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Kommer det att bli något av investmentbolaget Kinneviks stora satsningar på e-handel?
Vad är e-handel?
Att köpa grejer via internet.
Dvs istället för att gå och köpa grejer i fysiska butiker, så beställer man grejerna via datorn.
Och sedan levereras grejerna hem.
E-handelsföretag är följdaktligen företag som säljer grejer via internet.
1)
E-handel är inget nytt.
Det är ju i princip detsamma som postorder vilket funnits hur länge som helst (även om man vid postorder fick hem en papperskatalog, valde produkt att köpa, beställde den via telefon eller post, och fick sedan produkten hemskickad).
Enda skillnaden med e-handel är ju att man istället kan se papperskatalogen via datorn vilket gör e-handelsföretagens produktsortiment mera lättillgängligt.
Och ev sker betalningen enklare via datorn.
2)
Låga inträdesbarriärer.
En av Harvardprofessorn Michael Porters käpphästar är ju att det är knepigt med branscher som har låga inträdesbarriärer, dvs där det är enkelt för nya konkurrenter att tillkomma och inleda verksamhet och börja konkurrera.
Det leder ofta till priskonkurrens och dålig lönsamhet för alla konkurrenter.
E-handelsföretag är ingen rocket science, dvs det är inte en särskilt avancerad verksamhet.
I princip kan vem som helst starta ett och börja konkurrera inom något visst produktområde i ett visst land.
Det gör att e-handelsföretag som regel inte har något unikt för kunden.
Istället kan man ofta köpa samma produkter från ett antal olika e-handelsföretag.
E-handelsbranschen kan alltså sägas ha låga inträdesbarriärer vilket ger hård konkurrens och svåra förutsättningar att nå god lönsamhet.
3)
Dyr marknadsföring
Hur ska man då agera som e-handelsföretag om man trots ovannämnda förutsättningar känner att man måste hålla på med sådan verksamhet?
Om man har stora resurser är en strategi att satsa mycket pengar på marknadsföring (annonser etc) för att få folk att känna till ett visst e-handelsföretag, så att om man behöver köpa en viss produkt (inom ett produktområde som e-handelsföretaget säljer) så ska det e-handelsföretaget vara det som man först kommer att tänka på att köpa grejen ifrån (även om det finns många andra e-handelsföretag och riktiga butikskedjor som också säljer samma produkter).
Dvs ju mer folk känner till ett visst e-handelsföretag, desto troligare är det att folk köper produkter inom den produktkategorin från just det företaget.
Men det lär vara dyrt att spendera så mycket pengar på marknadsföring att kännedomen om ett visst e-handelsföretag blir tillräckligt stor för att företaget ska få upp tillräckligt med intäkter för att täcka kostnaderna för marknadsföring mm (om det ens går alls).
4)
Fria byten
Särskilt populärt på sistone verkar det ha blivit med e-handelsföretag som säljer kläder.
Problemet är då att man när man köper kläder via internet inte kan prova kläderna som i en riktig butik.
E-handelsföretagens lösning på det är då att tillåta kunderna att gratis skicka tillbaka grejer som inte passar, för att få sig tillskickad samma klädesplagg i en annan storlek osv.
Det blir en jätteapparat att hantera för e-handelsföretagen, och dessutom dyr.
Ev kanske kunderna beställer samma plagg i flera storlekar, för att skicka tillbaka alla utom den storlek som passade.
Sammantaget gör ovannämnda förutsättningar att slutsatsen här i bloggen är att e-handel är en svår verksamhet som inte lär vara särskilt lukrativ, och som man bör vara försiktig med att investera i om man är aktieinvesterare.
Men investmentbolaget Kinnevik har gått en annan väg och istället gjort e-handel till sin huvudverksamhet.
Kinnevik verkar mena på att e-handeln fortfarande är outvecklad och i tidig fas i stora delar av världen, och att Kinnevik genom stora satsningar kan vara med och bli ledande inom e-handel i utvalda produktområden i stora delar av världen.
Man kan tolka det enl följande:
Gamle advokaten Hugo Stenbeck levde 1890-1977.
Han var med och grundade Kinnevik år 1936 för att investera det kapital som Wilhelm Klingspor fått loss när han sålt ett sockerföretag.
Bla investerade Kinnevik framgångsrikt pengarna i traditionella industribranscher, tex i
...skogsbolaget Korsnäs (ingår numera i Billerud-Korsnäs)
...och stålbolaget Sandvikens Jernverks (numera Sandvik)
Tanken var att Hugos son Hugo junior (född 1933) skulle ta över ledningen i Kinnevik, och så skedde from 1963 då Hugo junior blev Kinneviks vd.
Men Hugo junior blev alkoholist och dock i förtid av cancer (1976 då han var bara 43 år).
Istället tog lillebrodern Jan (född 1942) över Kinnevik.
Efter bråk med sina systrar
...Marghareta af Ugglas (bla politiker för Moderaterna och Sveriges utrikesminister åren 1991-1994)
...och Elisabeth
åsidosatte han dem från imperiet.
Under Jans ledning inleddes så en jättesatsning på nya branscher som mobiltelefoni och tv.
Resterna från det är bla följande bolag:
...Millicom (mobiltelefoni i u-länder) idag värt totalt 59 miljarder kr på börsen (vid börskurs 583 kr)
...Tele2 (mobiltelefoni i Norden) värt 44 miljarder kr på börsen (vid börskurs 99,75 kr)
...MTG (tv) värt 17 miljarder kr på börsen (vid börskurs 250,70 kr)
Kinneviks ägarandelar:
...Millicom: 38%
...Tele2: 30%
...MTG: 20%
Dvs värde på Kinneviks ägarandelar:
...Millicom: 22 miljarder kr
...Tele2: 13 miljarder kr
...MTG: 3 miljarder kr
- - -
Summa 39 miljarder kr
Som jämförelse är hela Kinnevik i dagsläget värt 78 miljarder kr på börsen (vid börskurs 284,60 kr för A-aktien och 280,70 kr för B-aktien).
Dvs:
...Millicom-ägarandelen 29% av Kinneviks börsvärde
...Tele2-ägarandelen 17%
...MTG-ägarandelen 4%
- - -
Summa 50% av Kinneviks börsvärde
Men även Millicom, Tele2 och MTG börjar nu bli "gamla" verksamheter och frågan är hur stor framtidspotentialen är i dem.
Tex MTG sänder ju tv-kanaler och tjänar pengar på tv-abonnemang och tv-reklam.
Men för MTG har internet kommit som en "disruptive" teknologi som möjliggör för nya konkurrenter att från ingenstans börja erbjuda tv-kanaler, sport och filmer via internet (tex Netflix).
Dvs från att från början ha haft en ganska unik plattform i Norden/Skandinavien som distributionskanal för tv till hemmen via tex satellit-parabolantenn, blir MTG sittande med stora mängder nya konkurrenter från ingenstans.
Vad kommer då att bli kvar av MTG på sikt?
Samtidigt har Millicom och Tele2 drabbats av att mobiltelefonin blivit en mogen teknologi med hård prispress mellan konkurrenterna.
Tex när konkurrensen släpptes fri i Sverige i telekombranschen under 1990-talet framkom Tele2 som en glad och spännande uppstickare som konkurrent till gamla, statliga fd monopolet Telia.
Det blev straffspark i öppet mål för Tele2 som snabbt kunde växa sig stort.
Men sedan dess har Tele2 tappat glansen.
//Edit: Bla har Tele2 haft ett kraftigt tapp i marknadsandelen på mobiltelefoni i Sverige enl tidigare blogginlägg om Teliasonera från 2 feb 2015:
(...) marknadsandelar på mobiltelefoni i Sverige (avser väl antal mobiltelefoni-abonnenter per bolag som andel av det totala antalet mobiltelefoni-abonnenter i Sverige):
Per q4/2003:
Telia 44%
Tele2 38%
Telenor 17%
Tre 0,2%
Per q4/2013:
Telia 45%
Tele2 26%
Telenor 17%
Tre 12%
http://telekomidag.se/tele2-forlorarna-nar-tre-snor-kunderna/
http://www.redeye.se/aktiebloggen/telia-sonera/salj-teliasonera-aktien
Dvs Tele2:s marknadsandel har fallit från 38% till 26% på tio år.
Artikel i Dagens Industri 17 feb 2015:
Oro för konkurrens pressar Tele2 och Telia Sonera
Tele2:s offensiv, där bolaget höjer datamängderna rejält för mobiltelefoni och mobilt bredband i Sverige, tolkas av vissa analytiker som ett "priskrig".
"Vi är oroliga för att konkurrensen hårdnar inom svensk mobil och riskerar att påverka alla huvudoperatörer (Tele2, Telia Sonera och Telenor)", skriver (aktieanalytiker på franska banken) Société Générale i en kommentar.
http://www.di.se/artiklar/2015/2/17/oro-for-konkurrens-pressar-tele2-och-telia-sonera
Artikel samma dag (i DI men från nyhetsbyrån TT):
Tele 2 ökar datamängderna
Många mobilkunder klagar över att de redan mitt i månaden förbrukat datamängden i sina abonnemang.
Tele 2 är först ut bland operatörerna att erbjuda privatabonnemang med 100 GB data och det återstår att se vad konkurrenterna svarar med.
http://www.di.se/artiklar/2015/2/17/tele-2-okar-datamangderna
Även i den artikeln:
Flera av konkurrenterna erbjuder som mest 20 GB data i sina abonnemang och förr eller senare lär även de höja sina datatak.
Tidigare har Tele2 bla gått ut och skippat alla sina olika mobiltelefoni-abonnemang för att istället bara erbjuda ett enda abonnemang utan bindningstid.
Enl Tele2:s hemsida:
BARA ETT ABONNEMANG
Sedan mobiltelefonen uppfanns har den kommit med ett färdigpaketerat abonnemang som har hetat något.
Helt onödigt.
Så nu slopar vi alla våra gamla abonnemang och ersätter med ett enda som är superflexibelt.
Och:
ETT ABONNEMANG - INGEN BINDNINGSTID
Vi har inte längre några färdigpaketerade abonnemang.
Du plockar själv ihop det du vill ha.
Du behöver bara ta ställning till tre saker:
1.
Vill du ha en ny mobil eller bara ett abonnemang?
2.
Vill du ha fast eller rörligt pris för samtal, SMS och MMS?
3.
Hur mycket data vill du ha?
http://www.tele2.se/handla/mobilabonnemang/
//
Jan Stenbeck dog knall och fall av en hjärtattack år 2002 när han bara var 59 år.
Istället togs makten i Kinnevik över av hans dotter Cristina som då bara var 24 år.
Tom idag (ca tolv år senare) har hon hunnit bli 37.
Bla var Mia Brunell Livfors vd i Kinnevik under perioden 2006-2014.
Hon och Cristina Stenbeck verkar ha suttit ner och spånat kring hur de skulle ta Kinnevik till ett "next step" mot bakgrund av att Millicom, Tele2 och MTG gått in i en mognare fas.
Resonemanget kan ha cirklat kring att de båda gillar att köpa kläder via internet, och att Kinnevik skulle kunna inleda en storsatsning på det.
Nelly
Bla var Kinnevik sedan tidigare storägare i e-handelsbolaget CDON som sålde film och musik på cd-skivor och dvd-skivor via internet.
År 2007 köpte CDON bolaget Nelly som säljer kläder via internet.
Och år 2011 köpte CDON det börsnoterade bolaget Tretti.se som säljer vitvaror (kylskåp och spisar etc) via internet.
Visst har det funnits delar av CDON som utvecklats väl, tex Gymgrossisten som säljer näringstillskott för styrketräning etc.
Men generellt sett kan CDON sägas ha varit ett fiasko och nu bytt namn till Qliro med inriktning på betalningslösningar för e-handelsföretag.
Bla tvingades CDON be aktieägarna om stora kapitaltillskott:
...514 miljoner kr under år 2013
Ca 33 miljoner st nya CDON-aktier såldes ut för 15,50 kr per st.
...647 miljoner kr under år 2014
Ca 50 miljoner st nya CDON-aktier såldes ut för 13 kr per st.
Det har ökat det totala antalet utestående CDON-aktier (numera Qliro-aktier) till ca 150 miljoner st.
Hela det nuvarande Qliro därmed fortfarande värt ca 2,5 miljarder kr på börsen vid nuvarande börskurs 16,50 kr.
//Edit: Kinneviks ägarandel 25% av Qliro.
Den ägarandelen är värd drygt 600 miljoner kr.
Dvs börsvärden för börsbolag där Kinnevik är huvudägare:
...Millicom 59 miljarder kr vid börskurs 583 kr
...Tele2: 44 miljarder kr vid börskurs 99,75 kr
...MTG 17 miljarder kr vid börskurs 250,70 kr
...Qliro 2,5 miljarder kr vid börskurs 16,50 kr
Kinneviks ägarandelar:
...Millicom: 38%
...Tele2: 30%
...MTG: 20%
...Qliro: 25%
Dvs värde på Kinneviks ägarandelar (Kinneviks ägarandel gånger respektive bolags börsvärde):
...Millicom: 22 miljarder kr
...Tele2: 13 miljarder kr
...MTG: 3 miljarder kr
...Qliro: drygt 600 miljoner kr
- - -
Summa ca 40 miljarder kr
...Millicom-ägarandelen 29% av Kinneviks börsvärde
...Tele2-ägarandelen 17%
...MTG-ägarandelen 4%
...Qliro-ägarandelen 0,8%
- - -
Summa ca 51% av Kinneviks börsvärde 78 miljarder kr (vid bla börskurs 280,70 kr för B-aktien)
//
Men Qliro-aktiens (fd CDON-aktiens) historiska kursutveckling:
...Handlades kring 30 kr i slutet av 2010.
...Steg kraftigt till en topp kring 70 kr i början av 2012.
...Nedgång till 15-20 kr sommaren 2013.
...Upp till 30-35 kr årsskiftet 2013/2014.
...Botten på 13-14 kr nu i okt 2014.
...Uppgång till 21-22 kr i nov 2014.
...Nedgång till nuvarande kurs 16,50 kr.
Qliros ekonomiska utveckling:
Intäkter:
2012: 4,5 miljarder kr
2013: 4,4 miljarder kr (-0,5%)
2014: 5,0 miljarder kr (+13%)
Intäktsförändring exkl avyttrade rörelser:
2013: +1%
2014: +15%
Nettoresultat (resultat efter skatt):
2012: -152 miljoner kr
2013: -67 miljoner kr
2014: 5 miljoner kr
Nettoresultat per aktie:
2012: -2,25 kr
2013: -0,74 kr
2014: 0,02 kr
Rörelseresultatet har påverkats av följande engångsposter samt resultat i sålda rörelser etc:
2012: -191 miljoner kr
2013: -46 miljoner kr
2014: 10 miljoner kr
Dvs rörelseresultat inkl engångsposter etc:
2012: -174 miljoner kr
2013: -48 miljoner kr
2014: 33 miljoner kr
Men rörelseresultat exkl engångsposter etc:
2012: 17 miljoner kr
2013: -2 miljoner kr
2014: 23 miljoner kr
I siffrorna ingår Nelly enl följande:
Intäkter:
2012: 840 miljoner kr
2013: 933 miljoner kr (+11%)
2014: 1 102 miljoner kr (+18%)
Ebitda (rörelseresultat före avskrivningar):
2013: -14 miljoner kr
2014: -10 miljoner kr
Ebitda-marginal (ebitda delat med intäkter):
2013: -2%
2014: -1%
Rörelseresultat (efter avskrivningar):
2012: -77 miljoner kr
2013: -16 miljoner kr
2014: -15 miljoner kr
I CDON:s resultatrapport för 2013 uppgavs de siffrorna avse affärsområde "mode" inkl bla Nelly.
I CDON:s resultatrapport för 2012 uppgavs affärsområde mode ha följande siffror (inkl bla Nelly):
Intäkter:
2011: 728 miljoner kr
2012: 943 miljoner kr (+30%)
Rörelseresultat:
2011: 20 miljoner kr
2012: -268 miljoner kr
I rörelseresultatet för 2012 uppgavs då ingå engångsposter på -171 miljoner kr avseende Nelly med följande förklaring:
Segmentets (dvs affärsområde modes) rörelseresultat har (...) påverkats negativt av engångsposter om (...) 170,5 Mkr under helåret i Nelly.com.
Engångsposterna är huvudsakligen relaterade till
...den under året genomförda lagerflytten
...nedskrivning av överlager
...samt nedskrivning och justering av balansposter och lagerdiskrepanser (varav ca 40 Mkr är hänförliga till 2011 eller tidigare).
http://www.qlirogroup.com/Documents/Pdf/Reports/sv/1935199.pdf
Utifrån siffrorna ovan är en tolkning att affärsidén för Nelly inte håller.
Dvs att det inte går att bedriva Nelly lönsamt.
En annan tolkning är att det fortfarande finns chans att Nelly blir lönsamt på sikt, fast bolaget hittills har spenderat stora pengar på expansion och bygga marknadspositioner bla utomlands.
Zalando
Zalando är ett annat e-handelsföretag som säljer kläder via internet.
Kinneviks ägarandel i Zalando är 32%.
Zalando börsintroducerades som separat bolag på Frankfurtbörsen 1 okt 2014.
Inför börsintroduktionen uppgavs att aktier i Zalando skulle säljas ut till aktieinvesterare för en kurs i intervallet 18-22,50 euro per aktie.
Den slutliga utförsäljningskursen blev 21,50 euro.
Och i dagsläget ligger Zalando-aktiens börskurs i 23,93 euro: http://www.bloomberg.com/quote/ZAL:GR
Med ca 245 miljoner st utestående Zalando-aktier ger det bolaget ett börsvärde på nästan 6 miljarder euro.
Vid rådande eurokurs på 9,5953 kr blir det ett börsvärde på 56 miljarder kr för Zalando.
Kinneviks ägarandel på 32% är därmed värd 18 miljarder kr.
Dvs börsvärden för börsbolag där Kinnevik är huvudägare:
...Millicom 59 miljarder kr vid börskurs 583 kr
...Zalando 56 miljarder kr vid börskurs 23,93 euro
...Tele2: 44 miljarder kr vid börskurs 99,75 kr
...MTG 17 miljarder kr vid börskurs 250,70 kr
...Qliro 2,5 miljarder kr vid börskurs 16,50 kr
Kinneviks ägarandelar:
...Millicom: 38%
...Zalando: 32%
...Tele2: 30%
...MTG: 20%
...Qliro: 25%
Värde på Kinneviks ägarandelar (Kinneviks ägarandel gånger respektive bolags börsvärde):
...Millicom: 22 miljarder kr
...Zalando: 18 miljarder kr
...Tele2: 13 miljarder kr
...MTG: 3 miljarder kr
...Qliro: drygt 600 miljoner kr
- - -
Summa 58 miljarder kr
...Millicom-ägarandelen 29% av Kinneviks börsvärde
...Zalando-ägarandelen 23% av Kinneviks börsvärde
...Tele2-ägarandelen 17% av Kinneviks börsvärde
...MTG-ägarandelen 4% av Kinneviks börsvärde
...Qliro-ägarandelen 0,8% av Kinneviks börsvärde
- - -
Summa 74% av Kinneviks börsvärde 78 miljarder kr (vid bla börskurs 280,70 kr för B-aktien)
Om Zalando ur Kinneviks årsredovisning för 2013 (daterad 2 apr 2014):
Zalando
Zalando startade i Tyskland 2008 och bedriver idag verksamhet på femton europeiska marknader.
Bolaget har på kort tid växt till att bli det omsättningsmässigt största renodlade e-handelsbolaget inom modesektorn i Europa.
Nyckelfaktorerna bakom Zalandos framgång omfattar expertis inom mode,
detaljhandel och teknologi.
http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/Årsredovisning_2013.pdf
Och så här beskrev sig Zalando i samband med sin börsintroduktion i sep 2014:
About Zalando
Zalando (https://corporate.zalando.com) believes to be Europe's leading pure-play online retailer for shoes and fashion.
Working with over 1,500 international brands, Zalando presents an extensive selection of products for women, men and children, ranging from popular high street brands to much sought-after designer labels.
Exclusive accessories and sportswear make up Zalando's wide range of products.
A combination of unique services -
...free delivery and returns
...a free service helpline
...and a returns policy of up to 100 days in some markets
- make online shopping at Zalando a convenient and secure online experience.
The company was founded by Robert Gentz and David Schneider in 2008 and its headquarters are located in Berlin.
Following its success in Germany, Zalando launched an Austrian site in 2009 and shops for the Netherlands and France followed in 2010.
In 2011 Zalando expanded to Italy, the UK and to Switzerland.
Since 2012 Zalando has also been available in Sweden, Belgium, Spain, Denmark, Finland, Poland, and Norway.
Deliveries were extended to Luxembourg in 2013.
http://www.dgap.de/dgap/News/corporate/zalando-sets-issue-price-per-share-eur/?newsID=817704
Dvs de länder Zalando har lanserat sig i enl den beskrivningen:
2008:
Tyskland
2009:
Österrike
2010:
Holland
Frankrike
2011:
Italien
Storbritannien
Schweiz
2012:
Sverige
Danmark
Finland
Norge
Belgien
Spanien
Polen
2013:
Luxemburg
Det blir totalt 15 st länder.
Och så här beskrevs Zalando i Kinneviks q4/2014-resultatrapport från 6 feb 2015:
Zalando bedriver verksamhet på 15 europeiska marknader.
Bolaget är idag det omsättningsmässigt största renodlade e-handelsbolaget inom modesektorn i Europa.
Nyckelfaktorerna bakom Zalandos framgång omfattar expertis inom
...mode
...detaljhandel
...och teknologi.
http://www.kinnevik.se/Documents/Q4%202014/Kinnevik_Q4_2014_S_FINAL.pdf
Dvs Zalando lanserade sig tydligen inte i några nya länder under 2014.
Vad har då Zalando haft för ekonomisk utveckling (dvs utveckling av intäkter och resultat), mot bakgrund av att bolaget är värt 50-60 miljarder kr på börsen?
Intäkter:
2010: 159 miljoner euro
2011: 510 miljoner euro (+221%)
2012: 1 159 miljoner euro (+127%)
2013: 1 762 miljoner euro (+52%)
2014 (9 mån): 1 548 miljoner euro (+28%)
Bruttomarginal (bruttoresultat delat med intäkter):
2014 (9 mån): 42%
Rörelsemarginal (rörelseresultet efter avskrivningar, delat med intäkter):
2011: -12%
2012: -8%
2013: -7%
2014 (9 mån): 1%
(Siffror för helåret 2014 ska offentliggöras 5 mars 2015.)
Dvs god historisk intäktstillväxt, men ännu så länge mager lönsamhet.
Zalando verkar ha lättat ordentligt på gaspedalen (tex vad gäller utlandsexpansion) under 2014.
//Edit: Det är i linje med bla förre Kinnevik-vd:n Mia Brunell Livfors uttalande i Kinneviks årsredovisning för 2013 (från 2 apr 2014):
Efter att ha tagit stora investeringar i
...logistikcentrum
...kundtjänst
...och teknikutveckling
under förra året (dvs 2013) ligger Zalandos fokus nu väldigt tydligt på lönsam tillväxt.
//
Ändå blev Zalandos rörelsemarginal inte bättre än 1% under jan-sep 2014.
Dvs en tolkning är att det fortfarande är frågetecken för om Zalandos affärsmodell håller.
Och ännu större frågetecken för om Zalandos börsvärde på 50-60 miljarder kr är motiverat mot bakgrund av förutsättningarna och ovannämnda ekonomiska utveckling för bolaget.
Sven Hagströmer och kedjebrevs-bolag
Tex finansmannen Sven Hagströmer brukar ha följande regel för att lyckas med sina aktieinvesteringar:
Strategi nr 1:
Köper man aktier i ett bolag för att man hoppas att någon annan aktieinvesterare framöver kan tänkas vilja köpa aktien för en högre börskurs?
Dvs det är "kedjebrevs-principen" för aktieinvsteringar, dvs att man köper aktier i bolaget bara utifrån förhoppningen att någon annan ska vilja köpa aktierna dyrare i framtiden - oavsett hur det går för bolaget på lång sikt (dvs även om bolagets börskurs är en uppblåst bubbla som förr eller senare kommer att spricka).
Eller strategi nr 2:
Köper man aktier i ett bolag för att man tror på att bolaget kommer att få en långsiktigt sund ekonomisk utveckling, och att man gärna skulle vilja köpa hela bolaget och behålla det för alltid?
Kedjebrevs-strategin enl nr 1 ovan kan löna sig på kort sikt.
Men den är riskabel och förutsätter att man har is i magen och säljer av aktierna med vinst innan bubblan spricker och aktien rasar (för att bolaget i själva verket inte har en affärsmodell som håller långsiktigt, men kan skapa stora förväntningar och drömmar hos investerare på kort sikt).
Men i längden är det bara den sunda strategin nr 2 ovan som håller.
Och Hagströmer vet väl vad han talar om.
Investmentbolaget Creades är värt nästan 3 miljarder kr på börsen.
Och Hagströmer har en ägarandel på 62% av Creades (där han är styrelseordförande):
http://www.creades.se/investerare/aktieagare/
http://www.creades.se/bolagsstyrning/styrelse,-ledande-befattningshavare-och-revisor/
Dvs Hagströmer har lyckats fantastiskt bra med sina aktieinvesteringar genom åren.
Dock frågetecken för att Creades största (mest värdefulla) aktieinnehav är aktiemäklarfirman Avanza som fick säljrekommendation här i bloggen enl tidigare blogginlägg från 28 jan 2015: http://www.redeye.se/aktiebloggen/avanza-bank/salj-avanza-aktien-3
...Då låg Avanza-aktien i 261,50 kr (motsvarande ett p/e-tal på 30-31 givet att firman genererade ett nettoresultat per aktie på 8-9 kr under 2014).
...Och nu ligger aktien i 293,50 kr.
Det är en galet hög värderingsnivå motsvarande ett p/e-tal på 34-35 för en konjunkturkänslig aktiemäklarfirma (även om Avanza även har tillväxtelement i form av ökad marknadsandel på svenska sparmarknaden, genom att ha lägre avgifter än storbankerna osv).
Dvs Avanza är säkert ett välskött och sunt bolag enl Hagströmers principer, men värderingsnivån verkar vara på tok för hög på börsen för närvarande.
Frågan är om Hagströmer skulle betrakta Zalando som
...ett kedjebrevs-bolag
eller
...ett långsiktigt sunt bolag som man skulle vilja ha som helägt i evighet
Här i bloggen är uppfattningen klar att Zalando snarare verkar vara ett kedjebrevs-bolag som aktieinvesterare för närvarande tycker verkar spännande men stora frågetecken för Z:s långsiktiga bärkraft.
Dvs visst är Zalando i dagsläget värt mycket på papperet.
Men om jag styrde Kinnevik skulle jag sälja av Kinneviks aktieinnehav i Zalando fortare än kvickt, dvs ta pengarna och sticka.
Man får hoppas att Kinnevik har förnuft att göra det innan Zalando-bubblan ev spricker framöver.
Tex hade Kinnevik tidigare förnuft att göra det vad gäller aktieinnehavet i internetbaserade rabattföretaget Groupon.
Så här beskrevs Groupon i Kinneviks årsredovisning för 2011:
Groupon är en världsledande webbplats med dagliga erbjudanden av varor och tjänster till ett rabatterat pris, förmedlade genom lokala marknadsplatser inom e-handel.
Företaget har idag mer än 10.000 anställda i cirka 45 länder.
Bolagets erbjudanden innefattar sex övergripande kategorier;
lokalt
nationellt
resor
evenemang
varor
och Now!
- erbjudanden i ett begränsat antal som är tillgängliga endast under en kort tid, och företaget avser att fortsätta att diversifiera sin portfölj av tjänster genom fler kategorier.
http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/Kinnevik_2011_S.pdf
Groupons ekonomiska utveckling uppgavs ha varit följande:
Intäkter:
2010: 313 miljoner dollar
2011: 1 625 miljoner dollar
Rörelseresultat:
2010: -420 miljoner dollar
2011: -203 miljoner dollar
Groupon börsintroducerades i nov 2011 vilket kunde ske till skyhög börskurs tack vare aktieinvesterarnas förhoppningar och drömmar om Groupons framtid.
Om Kinneviks aktieinnehav i Groupon enl Kinneviks årsredovisning för 2011:
Kinnevik erhöll aktier i Groupon när MyCityDeal, ett företag grundat av Rocket Internet, förvärvades av Groupon.
...Vid slutet av 2011 uppgick värdet på Kinneviks direktägda aktier i Groupon på 1,2 miljarder kronor
...en fantastisk utveckling från vår inledande investering på cirka 20 Mkr.
http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/Kinnevik_2011_S.pdf
Det aktieinnehavet verkar ha bestått av:
...Kinneviks direkta ägarandel på 1,2% av Groupon
...Bolaget Rocket Internets ägarandel på 5,5% av Groupon (varav Kinnevik då hade en ägarandel på 25% av Rocket Internet).
Dvs summa ägarandel (direkt och indirekt): 2-3% (drygt 1% direkt, samt 25% av 5,5% indirekt)
Men enl Kinneviks årsredovisning för 2012 framkom att Kinnevik sålt av sitt Groupon-aktieinnehav:
...I juni (2012) sålde Kinnevik också sin direktägda andel i Groupon för 569 Mkr
...att jämföras med investerat belopp som uppgick till 20 Mkr 2010.
Och:
I juni (2012) sålde Kinnevik samtliga direktägda aktier i Groupon för 569 Mkr vilket motsvarar ett genomsnittligt pris om 9,74 USD per aktie.
Vid utgången av året (2012) hade Kinnevik inget direkt eller indirekt ägande i Groupon.
http://www.kinnevik.se/Documents/Pdf/AnnualReports/sv/AR_2012_S.pdf
Inför Groupons börsintroduktion i nov 2011 såldes Groupon-aktier ut för 20 dollar per st till aktieinvesterare.
Efter att aktien börjat handlas på Nasdaq-börsen i USA steg aktien därefter till en topp kring 27-28 dollar.
Och nu står den i ca 8 dollar vilket fortfarande innebär ett börsvärde på 45 miljarder kr (drygt 5 miljarder dollar)!
Det är då alltså för ett börsbolag med följande ekonomiska utveckling:
Intäkter:
2010: 313 miljoner dollar
2011: 1 625 miljoner dollar
2012: 2,3 miljarder dollar (+45%)
2013: 2,6 miljarder dollar (+10%)
2014: 3,2 miljarder dollar (+24%)
Rörelseresultat:
2010: -420 miljoner dollar
2011: -203 miljoner dollar
2012: -99 miljoner dollar
2013: -76 miljoner dollar
Nettoresultat:
2014: -73 miljoner dollar
Så här beskriver sig Groupon i bolagets q4/2014-resultatrapport (från 12 feb 2015):
About Groupon
Groupon (NASDAQ: GRPN) is a global leader of local commerce and the place you start when you want to buy just about anything, anytime, anywhere.
By leveraging the company’s global relationships and scale, Groupon offers consumers a vast marketplace of unbeatable deals all over the world.
...Shoppers discover the best a city has to offer on the web or on mobile with Groupon Local
...enjoy vacations with Groupon Getaways
...and find a curated selection of electronics, fashion, home furnishings and more with Groupon Goods.
Groupon is redefining how traditional small businesses attract, retain and interact with customers by providing merchants with a suite of products and services, including
...customizable deal campaigns
...credit card payment processing capabilities
...and point-of-sale solutions
that help businesses grow and operate more effectively.
To search for great deals or subscribe to Groupon emails, visit www.Groupon.com.
To download Groupon's top-rated mobile apps, visit www.groupon.com/mobile.
To learn more about the company’s merchant solutions and how to work with Groupon, visit www.GrouponWorks.com
Dvs visst kan Groupons affärsidé vara intressant.
Tydligen är Groupon störst i världen inom sin nisch.
Visst har bolaget en god intäktstillväxt.
Och 7-8 miljarder kr i kassan per slutet av 2014 (över 9 miljarder kr med nuvarande dollarkurs).
Men ännu så länge visar Groupon förluster.
Och bolaget värderas till hela 40-50 miljarder kr på börsen vid börskurs ca 8 dollar.
Dvs:
Ska man ha som affärsidé att
...skapa bolag som aktieinvesterare tycker verkar "spännande"
...börsintroducera dem för skyhöga värderingsnivåer
...sälja av sina aktier i dessa bolag när aktiekursen fortfarande ligger högt
varefter bolagen får en ekonomisk utveckling som visar att de tidigare höga värderingsnivåerna inte alls var motiverade, varför börskursen successivt faller ner.
?
I så fall är det väl mera sunt att skapa bolag som kan ha en långsiktigt sund och god ekonomisk utveckling, och vars börskurser successivt kommer att stiga långsiktigt.
Dvs här i bloggen är intrycket att Groupon är ett exempel som visar på vad som kan komma att hända även i Zalando.
Och det är inte allt.
Rocket Internet
Kinnevik är nämligen även delägare i ett annat storhajpat bolag; Rocket Internet.
Det kan väl då beskrivas som ett investmentbolag som startar alla möjliga typer av internetrelaterade bolag, bla e-handelsföretag.
"Rock the world" är Rocket Internets motto enl bolagets hemsida: https://www.rocket-internet.com/
Även enl hemsidan:
Our Mission:
To Become the World's Largest Internet Platform Outside the United States and China
Dvs Rocket Internet har tydligen som inriktning att "ta greppet" om branschen för internetrelaterade bolag runt om i världen exkl USA och Kina.
Tanken verkar alltså vara att "massproducera" internetrelaterade bolag som Groupon och Zalando och börsintroducera dem till höga värderingsnivåer då andra aktieinvesterare får ta över.
Tom har Rocket Internet i sig börsintroducerats.
Bolagets börskurs för närvarande 51,17 euro vilket ger ett börsvärde på 8-9 miljarder euro!
Det motsvarar över 80 miljarder kr.
Inför RI:s börsintroduktion hösten 2014 erbjöds aktieinvesterare köpa RI-aktier för en börskurs i intervallet 35,50-42,50 euro.
Och det slutliga utförsäljningspriset blev det högsta möjliga (42,50 euro).
Sedan dess har alltså kursen stigit ytterligare.
Kinnevik har en ägarandel på 14% av RI.
//Edit: Nej, den har nu sänkts till 13% efter att RI sålt ut fler nya RI-aktier till investerare (utan att Kinnevik var med och köpte dessa nya aktier): www.avanza.se/placera/telegram/2015/02/16/kinnevik-deltog-ej-i-rocketemission-pga-nojd-med-agande-oms.html
RI sålde i förra veckan (dvs någon gång mån 9 feb-sön 15 feb 2015) ut nya aktier för nästan 600 miljoner euro (5-6 miljarder kr vid eurokurs 9,58 kr) enl länken ovan.
Pengarna var tydligen avsedda för att täcka upp för investeringar på ca 7 miljarder kr som RI gjort i olika "hämtmats- och matkasse-företag".
Där står även att RI:s q4/2014-resultatrappot kommer 5 maj 2015.
Enl länken köpte Kinnevik från början (i slutet av år 2009) 12,5% av RI för 35 miljoner euro.
Dvs hyfsat bra affär eftersom RI nu är värt 8-9 miljarder euro (och 12,5% därmed är värt ca 1 miljard euro).
Men nyckelfrågan i detta blogginlägg är om det verkligen är motiverat att RI är värt 8-9 miljarder euro (över 80 miljarder kr).
//
Dvs om man uppdaterar listan på Kinneviks största aktieinnehav:
Börsvärden för börsbolag där Kinnevik är storägare:
...Rocket Internet 81 miljarder kr vid börskurs 51,17 euro
...Millicom 59 miljarder kr vid börskurs 583 kr
...Zalando 56 miljarder kr vid börskurs 23,93 euro
...Tele2: 44 miljarder kr vid börskurs 99,75 kr
...MTG 17 miljarder kr vid börskurs 250,70 kr
...Qliro 2,5 miljarder kr vid börskurs 16,50 kr
Kinneviks ägarandelar:
...Millicom: 38%
...Zalando: 32%
...Tele2: 30%
...Qliro: 25%
...MTG: 20%
...Rocket Internet: 14%
Värde på Kinneviks ägarandelar (Kinneviks ägarandel gånger respektive bolags börsvärde):
...Millicom: 22 miljarder kr
...Zalando: 18 miljarder kr
...Tele2: 13 miljarder kr
...Rocket Internet: 12 miljarder kr
...MTG: 3 miljarder kr
...Qliro: drygt 600 miljoner kr
- - -
Summa 69 miljarder kr av Kinneviks totala börsvärde 78 miljarder kr
...Millicom-ägarandelen 29% av Kinneviks börsvärde
...Zalando-ägarandelen 23% av Kinneviks börsvärde
...Tele2-ägarandelen 17% av Kinneviks börsvärde
...Rocket Internet-ägarandelen 15% av Kinneviks börsvärde
...MTG-ägarandelen 4% av Kinneviks börsvärde
...Qliro-ägarandelen 0,8% av Kinneviks börsvärde
- - -
Summa 89% av Kinneviks börsvärde 78 miljarder kr (vid bla börskurs 280,70 kr för B-aktien)
Mer om Rocket Internet
Så här beskrivs bolaget på Kinneviks hemsida:
Rocket Internet
Rocket Internet är ett bolag som startar och utvecklar bolag inom e-handel och andra konsumentinriktade onlineverksamheter.
Rocket Internets mission är att skapa världens största internet-plattform utanför USA och Kina genom att bli den ledande internet-aktören i dessa marknader.
...Rocket identifierar och utvecklar beprövade affärsmodeller på internet
...samt överför dem till nya eller mindre utvecklade marknader och skalar dem till marknadsledande online-företag.
Rocket bygger internetbaserade affärsmodeller som uppfyller konsumenters grundläggande behov inom framför allt tre sektorer.
1) Dess e-handelsföretag inkluderar detaljhandelsföretag inom mode, allmän e-handel, heminredning, kontorsmaterial samt livsmedel och dagligvaror.
2) Marknadsplatsföretagen ersätter traditionella säljkedjor genom att skapa plattformar där köpare och säljare kan genomföra transaktioner direkt. De innefattar fastigheter, radannonser för bilar, resor och transporter samt matleveranser.
3) Den finansiella tekniksektorn omfattar företag som underlättar betalningar och som fokuserar på att föra samman låntagare och långivare i regioner och marknadssegment där traditionella banker saknas eller är underrepresenterade, med särskild inriktning mot konsumenter och små och medelstora företag.
http://www.kinnevik.se/sv/Investeringar/e-handel-marknadsplatser/Rocket-Internet/
Och det står tydligt att RI "massproducerar" denna typ av internetlrelaterade bolag:
Plattformen har möjliggjort för Rocket att skapa ett stort globalt nätverk av bolag samt skapat förutsättningar att starta fler än 10 nya bolag varje år genom att identifiera och tillämpa beprövade affärsmodeller och processer.
I och med att nya bolag startas och nätverket byggs ut så skapas fler synergier när det gäller leverantörer, kunder och personalförsörjning.
http://www.kinnevik.se/sv/Investeringar/e-handel-marknadsplatser/Rocket-Internet/
Det står även att Kinnevik investerat en hel del pengar direkt i bolag som RI startat, inom bla följande områden:
1) E-handel av skor och mode, med
Dafiti i Sydamerika
Lamoda i Ryssland och CIS
Jabong i Indien
Namshi i Mellanöstern
The Zalora Group i Sydostasien
Zando i Sydafrika
samt några fler nystartade bolag på andra tillväxtmarknader.
Dvs det är en radda "Zalando" i olika länder/regioner.
2) E-handel av möbler och heminredning, med
Home24 i Europa
Mobly i Brasilien
och Westwing i en del länder i Europa och Sydamerika.
3) Generell e-handel, med
Lazada i Sydostasien
Linio i Sydamerika
Jumia i Afrika
samt Kanui och Tricae i Brasilien.
4) Marknadsplatser för förmedling av korttidsboende genom bolaget Wimdu
5) och matbeställningstjänster genom Foodpanda
6) Prenumerationstjänster, såsom
Glossybox som erbjuder stil- och skönhetsprodukter
och HelloFresh som levererar veckovisa matvarukorgar för hemlagning.
http://www.kinnevik.se/sv/Investeringar/e-handel-marknadsplatser/Rocket-Internet/
Det är tydligen de tyska bröderna Samwer som grundat Rocket Internet:
...Marc Samwer (född 1970, dvs 44 år i skrivande stund)
...Oliver "Ollie" Samwer (född 1973, dvs 41 år), är tydligen vd i Rocket Internet
...Alexander Samwer (född 1975, dvs 40 år)
Enl artikel från juli 2014 har de på sju år startat över 75 st internetrelaterade bolag: http://www.forbes.com/sites/ryanmac/2014/07/31/samwer-brothers-billionaires-rocket-internet-ipo/
Oliver Samwer har enl artikeln sagt följande till Financial Times:
We want Rocket to be the biggest consumer internet group outside the US and China.
...Deras affärskoncept har varit att kopiera affärsidéer hos framgångsrika USA-baserade internetrelaterade företag.
...Sedan lanserat liknande bolag i bla Europa och u-länder.
...Och bla sålt dessa kopior till de amerikanska originalbolagen.
Bla amerikanska auktionssajten E-Bay:
Samwer-bröderna startade E-bay-kopian Alando (som landerades i mars 1999).
Och Alando såldes bara tre månader senare till just E-Bay för 43 miljoner dollar.
Bröderna startade sedan bolaget Jamba med inriktning på bilder, spel och musik för mobiltelefoner.
Det bolaget såldes till USA-bolaget Verisign för 273 miljoner dollar!
År 2007 startade bröderna Rocket Internet.
Ett av projekten blev Zalando som grundades 2008 som en kopia av amerikanska e-handelsföretaget Zappos som säljer skor via internet.
År 2010 grundade bröderna bolaget Citydeal som en kopia av Groupon.
Och Citydeal såldes senare till just Groupon för 170 miljoner dollar, bara fem månader senare.
Bla övriga bolag som RI ligger bakom (enl Wall Street Journal i sep 2014):
...Westwing, a home decoration portal active throughout Europe
...Lazada, an online shopping portal in Southeast Asia
...and Linio, an Amazon.com-like online shopping site in Latin America.
http://www.wsj.com/articles/rocket-internet-announces-ipo-price-range-1411495382
Även bolaget Easytaxi som uppges vara en kopia på internetbaserade taxibolaget Ûber:
And in Nigeria, the company began a service called Easy Taxi that is similar to the ride-sharing service Uber.
http://dealbook.nytimes.com/2014/10/01/rocket-internet-prices-its-i-p-o/?_r=0
Andra amerikanska internetbolag som RI uppges ha kopierat:
The brothers have also duplicated sites such as those of EHarmony Inc. and Pinterest Inc.
Men så särskilt lönsamma är inte de RI-startade bolagen enl artikel från okt 2014:
Ten Rocket e-commerce startups for which shareholder Investment AB Kinnevik disclosed earnings -- including Lamoda, Dafiti and Westwing -- had
...an aggregate operating loss of 432 million euros last year
...on sales of 743 million euros
according to data compiled by Bloomberg.
Dvs tio st RI-startade bolag (som Kinnevik gett info om) hade följande sammanlagda siffror för 2013:
...intäkter 743 miljoner euro
...rörelseresultat -432 miljoner euro
Tal om att bröderna tidigare ägde 65% av Rocket Internet och 17% av Zalando: http://www.forbes.com/sites/ryanmac/2014/07/31/samwer-brothers-billionaires-rocket-internet-ipo/
Enl annan artikel att brödernas ägarandel i RI föll från 52% till 40% efter RI:s börsintroduktion: http://www.bloomberg.com/news/articles/2014-10-01/rocket-internet-said-to-price-frankfurt-ipo-at-eu42-50-a-share
I detta blogginlägg får Kinnevik-aktien rekommendationen "sälj" pga frågetecken kring den ekonomiska bärkraften i bolag som Zalando och Rocket Internet som Kinnevik har stora ägarandelar i.
Enl ovan svarar de för följande andelar av Kinneviks börsvärde:
...Zalando 23%
...Rocket Internet 15%
Summa 38%
Dvs Kinneviks ägarandelar i Zalando och Rocket Internet svarar nästan för 40% av Kinneviks börsvärde på totalt nästan 80 miljarder kr vid börskurs ca 280 kr.
Mer om Kinneviks övriga aktieinnehav
Som nämnt är trots allt Millicom (med inriktning på mobiltelefoni i u-länder) Kinneviks största (mest värdefulla) aktieinnehav, och svarar för nästan 30% av Kinneviks börsvärde.
Och som nämnt har Millicom ett börsvärde kring 60 miljarder kr vid börskurs knappt 600 kr.
Hur går det då för Millicom?
Bolagets ekonomiska utveckling de senaste åren:
Intäkter:
2012: 4,8 miljarder dollar
2013: 5,2 miljarder dollar (+7%)
2014: 6,4 miljarder dollar (+24%)
Intäktsförändring exkl valutaeffekter och företagsköp:
2013: +7%
2014: +9%
Ebitda-marginal:
2012: 40%
2013: 34%
2014: 33%
Nettoresultat:
2012: 508 miljoner dollar
2013: 229 miljoner dollar
2014: 2 643 miljoner dollar
Nettoresultat per aktie:
2012: 5,01 dollar
2013: 2,30 dollar
2014: 26,40 dollar
http://www.4-traders.com/MILLICOM-INTERNATIONAL-CE-6498920/financials/
Dvs intäktstillväxt på 5-10% per år men fallande ebitda-marginal.
Nettoresultatet verkar vara påverkat av stora engångsposter.
För 2015 har Millicom gett följande prognos:
...intäkter 7,1-7,5 miljarder dollar
...ebitda-marginal 29-33%
Aktieanalytikerna räknar i snitt med följande ekonomiska utveckling för Millicom de kommande åren:
Intäkter:
2014 (faktiskt utfall): 6,4 miljarder dollar
2015: 7,3 miljarder dollar (+15%)
2016: 7,8 miljarder dollar (+7%)
2017: 8,4 miljarder dollar (+7%)
Ebitda-marginal:
2014 (faktiskt utfall): 33%
2015: 32%
2016: 33%
2017: 35%
Nettoresultat:
2014 (faktiskt utfall): 2 643 miljoner dollar
2015: 300 miljoner dollar
2016: 449 miljoner dollar
2017: 560 miljoner dollar
Nettoresultat per aktie:
2014 (faktiskt utfall): 26,40 dollar
2015: 3,08 dollar (-88%)
2016: 4,51 dollar (+46%)
2017: 5,89 dollar (+31%)
Intäktstillväxten 2015 är väl påverkad av ett företagsköp som ingår from aug 2014 och därmed är med under hela året 2015.
Därefter väntas en intäktstillväxt på 7% per år.
Ganska stabil ebitda-marginal på 30-35% per år.
Goda ökningar av nettoresultatet (exkl positiva engångsposter 2014).
Med nuvarande dollarkurs 8,40 kr blir 2017 års nettoresultat nästan 50 kr.
Då verkar ju aktien inte jättedyr vid nuvarande börskurs 583 kr.
Det blir ett p/e-tal på 11-12!
Men frågetecken för:
...om Millicom kommer att kunna upprätthålla denna goda ekonomiska utveckling, eller om det kommer att ske en fortsatt försämring pga hård konkurrens och prispress.
Bla negativt att aktieanalytikerna historiskt kraftigt tvingats nedjustera sina resultatprognoser för Millicom:
• I aug 2013 var analytikernas snittprognos 6,42 dollar i nettoresultat per aktie för Millicom 2015.
• Men tom idag har den snittprognosen sänkts till 3,08 dollar.
Det är alltså mer än en halvering på ca 1,5 år!
Millicoms förutsättningar verkar alltså ha försämrats ganska kraftigt under denna period.
...Hög skuldsättning.
Millicom hade en nettoskuld (räntebärande lån minus kassa) på 4 miljarder dollar per slutet av 2014.
Det motsvarar 56-57% av Millicoms börsvärde vilket är en mycket hög skuldsättning och innebär förhöjd risknivå i aktien (och gör att aktien därmed bör värderas lägre än om skuldsättningen varit låg).
Dvs Millicom-aktien är inget givet köp.
Tele2 är också ett av Kinneviks "traditionella" stora aktieinnehav.
Hur har det då gått för Tele2 (med sin inriktning på mobiltelefoni i Norden)?
Tele2:s ekonomiska utveckling de senaste åren:
Intäkter:
2012: 44 miljarder kr
2013: 30 miljarder kr (-32%)
2014: 26 miljarder kr (-13%)
Ebitda-marginal:
2012: 25%
2013: 23%
2014: 24%
Nettoresultat:
2012: 3 miljarder kr
2013: 15 miljarder kr
2014: 2 miljarder kr
Nettoresultat per aktie:
2012: 7,30 kr
2013: 1,45 kr
2014: 4,93 kr
http://www.4-traders.com/TELE2-AB-13247047/financials/
Siffrorna är väl svårtolkade pga avyttringar av delverksamheter etc som skett under dessa år, vilket ger minskad jämförbarhet i intäkter och resultatrelaterade engångsposter.
Dock negativt med klart lägre ebitda-marginal än tex Millicom.
Båda jobbar ju trots allt med mobiltelefoni och borde kunna ha jämförbara ebitda-marginaler.
Bla tidigare blogginlägg (från 12 dec 2014) om hur Tele2 tvingades sälja av sin framgångsrika ryska verksamhet: http://www.redeye.se/aktiebloggen/lundin-petroleum/sa-gar-det-till-i-ryssland-del-2
Som det står där hade Tele2 i Ryssland intäkter på 13 miljarder kr med en ebitda-marginal på goda 36%.
Men som väntat i det korrupta Ryssland fick Tele2 problem med att få myndighetstillstånd för radiofrekvenser, och därefter i praktiken tvångsförsäljning av verksamheten till ryssarna.
Det var i apr 2013 som Tele2 sålde sin ryska verksamhet för 3-4 miljarder dollar till ryska banken VTB som sedan skar emellan och kunde sälja verksamheten vidare för högre pris.
Om allt gått rätt till och Tele2 fått de tillstånd som skulle erhållits "i normala länder" torde den ryska verksamheten ha varit värd klart mer än den erhållna köpeskillingen osv.
Aktieanalytikerna räknar i snitt med att Tele2 kommer att ha följande ekonomiska utveckling de följande åren:
Intäkter:
2014 (faktiskt utfall): 26 miljarder kr
2015: 27 miljarder kr (+2%)
2016: 27 miljarder kr (+3%)
2017: 28 miljarder kr (+4%)
Ebitda-marginal:
2014 (faktiskt utfall): 24%
2015: 23%
2016: 23%
2017: 24%
Nettoresultat:
2014 (faktiskt utfall): 2 211 miljoner kr
2015: 2 939 miljoner kr
2016: 2 288 miljoner kr
2017: 2 628 miljoner kr
Nettoresultat per aktie:
2014 (faktiskt utfall): 4,93 kr
2015: 6,34 kr
2016: 5,11 kr
2017: 5,78 kr
http://www.4-traders.com/TELE2-AB-13247047/financials/
Dvs ganska mager intäktstillväxt och även mager ebitda-marginal.
Intjäningen kan alltså jämföras med att Tele2 är värt 40-50 miljarder kr på börsen vid börskurs ca 100 kr.
Och även Tele2 har en icke försumbar skuldsättning med en nettoskuld på 9 miljarder kr per slutet av 2014.
Det motsvarar 20% av Tele2:s börsvärde på 44 miljarder kr.
Dvs nettoskuld som andel av börsvärdet:
...Millicom 57%
...Tele2 20%
I och för sig är väl telekomverksamhet att anse som mer stabil än tex konjunkturkänsliga industriföretag.
Men nu när mobiltelefonin blivit en mogen bransch med hård konkurrens och prispress är frågan om sådana bolag bör ha en så hög skuldsättning som Millicom och även Tele2 har.
P/e-tal utifrån analytikernas snittprognoser för nettoresultat per aktie år 2017:
...Tele2 p/e 17 (börskurs 99,75 kr delat med nettoresultat per aktie 5,78 kr)
...Millicom p/e 12 (börskurs 583 kr delat med nettoresultat per aktie 49,49 kr)
I så fall ser Millicom ut som ett bättre köp, med högre intäktstillväxt och lägre p/e-tal.
Men samtidigt högre risknivå pga verksamhet i u-länder och högre skuldsättning osv.
//Edit: Nu per början av feb 2015 tal om att Tele2 ska sälja sin verksamhet i Norge till Teliasonera för 4-5 miljarder kr: www.avanza.se/placera/pressmeddelanden/2015/02/05/tele2-ab-norska-konkurrensmyndigheten-godkanner-tele2s-forsaljning-av-den-norska-verksamheten.html
Så här säger Tele2:s vd Mats Granryd i det pressmeddelandet om affären:
Det var aldrig vår ambition att sälja vår norska verksamhet.
Som en följd av en komplex auktionsprocess i slutet av 2013 blev vår enda vettiga utväg att helt och hållet lämna landet.
Vi är nöjda med att de norska myndigheterna accepterar de utökade åtagandena, vilket innebär att vi kan få ett snabbt avslut av affären.
Vi är mycket stolta över vad vi har åstadkommit sedan vi gick in på den norska marknaden 1995.
Vårt norska team, under ledning av Arild Hustad, har skapat
_.… [content has been truncated]