Så har SKV:s första förfrågningar till de som avyttrat KF under inkomståret 2007 kommit. Jag har på flera forum exakt beskrivit vad som ska göras, när det ska göras och hur och jag var inte speciellt förvånad över frågorna i nedan förfrågan till en privatpersonsom som sålt sin KF…
…han hade tack och lov gjort affären rätt och det enda som jag finner svårt att få rätt på är svaret på frågan i c)…
…dock så finns KR dom som säger att man inte behöver ta hänsyn till detta och denna dom återkommer jag till i annan framtida blogg.
Så här är förfrågan:
Inför Skatteverkets beslut om din taxering önskar vi svar på följande:
I årets inkomstdeklaration har du dragit av 217 782 kr för en kapitalförlust på kapitalförsäkring. För att kunna ta ställning till avdraget vill vi få in kopia av följande handlingar:
a) Det ursprungliga försäkringsbrevet där bland annat reglerna kring förmånstagarförordnandet framgår, om förmånstagarförordnandet exempelvis är oåterkalleligt, vem som är förmånstagare och så vidare. Av försäkringsbrevet ska även framgå att försäkringen är överlåtbar inte enbart genom benefikt fång som gåva eller arv utan även oneröst (att den går att sälja) samt om återköp av försäkringen kan ske först efter tillstånd av den vars liv är försäkrat.
b) Underlag som styrker den ursprungliga premieinbetalningen (anskaffningsutgiften).
c) Fullständiga utdrag avseende transaktioner som skett i försäkringen under innehavstiden och som visar om några uttag, utbetalningar eller liknande skett. Har sådana transaktioner gjorts vill vi också ha kopia av underlag som visar marknadsvärdet på kapital-försäkringen den dag respektive transaktion gjordes.
d) Underlag som visar marknadsvärdet på
kapitalförsäkringen vid försäljningstillfället och att försäljningen skett till marknadsmässigt pris.
e) Underlag som visar vilka ändringar som skett i kapitalförsäkringsvillkoren i samband med överlåtelsen, exempelvis vad gäller förmånstagare.
f) Avtalet om överlåtelse av kapitalförsäkringen där köpeskillingen, datum, köparens namn samt betalningsvillkor framgår. Betalningsvillkoren ska visa när och hur betalning ska erläggas samt vad som händer om betalning inte erläggs i tid.
g) Bankverifikation eller motsvarande som styrker köparens betalning för kapitalförsäkringen.
h) Handling som styrker att kapitalförsäkringen överförts till den nye ägaren.