Post entry

Karo Bio vs Epicept 2009

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Vilken av dom två blir 2009 års vinnare ? Mitt svar är båda två.

Karo Bio behöver inte analyseras vidare, se Redeyes senaste, utan jag konstaterar krasst att bolaget sitter i det man kallar vinnarhålet på travspråk.I sulkyn sitter alla vi aktieägare och väntar på upploppet. Pfizers kolesterolsänkare Lipitor, vars patent är på upphällningen 2011, och behöver förnyas med ett liknande eller helst bättre preparat , och det enklaste och snabbaste och billigaste sättet att fortsätta att sitta i förarsätet, är att köpa läkemedelskandidaten Eprotirome. Pfizer har dom finansiella musklerna många gånger om för att kunna slänga upp 4-5 miljarder utan att blinka. Astra&Zeneca likaså, samt en del andra större läkemedelsjättar. Kassakistorna är stinna och vill inget annat än att komma ut på banan.Det bränner fickorna....En sådan deal säger vi väl inte nej till ??

Det tar c:a 10 år och minst lika många miljarder att ta fram ett nytt läkemedel som går hela vägen till marknaden. 80-90 % av alla projekt läggs ner. I Karo Bios fall så hänger det på ett avtal eller uppköp av hela bolaget för annars blir det en lång ökenvandring. En dyr Fas 3 studie ska ju till innan det hela blir klart och den är kostsam. Vi kör på att bolaget blir uppköpt 2009. Stor äter liten gäller... Risk/reward är mycket tilltalande.

Epicept sitter också i samma vinnarhål men i ett annat lopp och man är betydligt närmare mållinjen än Karo Bio är. Ceplene är ju redan godkänt av EMEA, Norge och Island samt Lichtenstein. Ceplene kommer ut på marknaden redan Q1 2009 i EU länderna och därefter börjar intäkterna att trilla in in i det annars så ekonomiskt utsatta bolaget. Skral kassa men med ett helt nytt läkemedel som får särstatus i 10 år .Finns inget konkurrerande läkemedel och en försäljningsprognos om 100-150 Musd årligen enbart i Europa. I Kanada har ansökan lämnats in och sedan väntar FDA i USA. Marknaden ökar dramatiskt med dom två länderna.

Fler länder lär följa efter då patientorganisationerna har blåslampan igång på myndigheterna och när dom väl ser att alla andra länders patienter har tillgång till Ceplene så kommer trycket att öka och det öppnar upp för fler länder att fatta snabba beslut. Japan, Australien, Kina m.fl.....Jag tror att Epicept kommer att delge marknaden om att fler ansökningar kommer att lämnas in under 2009. Det blir några OECD länder med största sannolikhet... Nu kan ju bolaget vara uppköpt innan dess men jag tror mer på licensavtal i detta fallet och därmed royaltybetalningar till bolaget.Boaget är optimistiksa inför 2009 och det pågår Due Dilligence......

Epicept har ju fler kandidater lång framme som t.ex NP-1 och Azixa. Pipelinen är således intressant och milstenar kommer från Myriad om Azixa når dom uppsatta målen. Den fula ankungen kan bli guld värd. Bolaget har förknippats alldeles för mycket med ett enda läkemedel, Ceplene, medans dom andra potentiella läkemedelskandidaterna har kommit helt i skymundan. Risk/reward är lika tilltalande i Epicept som i Karo Bio.

Kurserna kan mycket väl dubblas ett par gånger i bolagen under 2009. Två av mina kärninnehav i den långa portföljen inför 2009.

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?