Post entry

Karo Bio - Pressrelease kommentarer

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Äntligen kommer det, det besked om hur bolaget ska gå vidare med sin ledande läkemedelskandidat Eprotirome, men är det inte 2 år för sent?

På morgonen hade bolaget Karo Bio ett hett pressmeddelande i tryckpressarna. Pressmeddelandet och dess innehåll kan läsas på följande länk:

http://www.karobio.se/sv/Investor-Media/Pressmeddelanden/836/

För den late sammanfattas nedan ett antal punkter:

Fas III för nischindikation heterozygot familjär hyperkolesterolemi (HeFH).
Start av fas III under 2011
Studietid 12-18 månader
Marknadspotential ca 1 miljard dollar per år
Riktar in sig på Europeiska marknaden
Ansökan till EMA slutet på 2013 till inledning av 2014
FDA diskussioner parallellt

Analytiker som kontaktades av nyhetsbyrån SIX strök inte beslutet medhårs och hade detta att säga:

"Det här är så mycket ett misslyckande det kan bli"

"de har inte lyckats att få en partner och det har spekulerats i en partner i två års tid och ingen verkar intresserad. Sedan väljer man en jätteliten nischindikation".

Vidare så spekulerar analytikern om att en nyemission kan bli aktuell under hösten och att aktiekursen ska pressas ner än mer efter aktien redan backat med 8%

Att ta till sig av detta är givetvis svårt, men mina reflektioner innan SIX basunerade ut vad denna analytiker tyckte var

Man minskar marknadpotential i ett första skede från mång-miljard till miljard marknad
Man har ingen partner för fas III (än)
Driver man studien själv behövs mer pengar
Godkännande möjligt 2014-2015
Marknadsintro möjligt 2015 - 2016
Kassaflödespositiva möjligt > 2017
EU marknad ej lika homogen som USA marknad.

Dessa tidsperspektiv, kapitalbehov samt marknadspotential nedskärningar som nu uppstår bidrar till att aktiekursen faller under onsdagen.

Postivt är att bolaget går vidare, även om detta blir i egen regi eller med partner. Däremot kan det tyckas att med insikten vi har idag kunde förberedelserna för motsvarande fas III gjorts redan 2008 och därmed sparat 2 års förbränning av kapital. Även åt det postiva hållet är att vid lyckade studier kan läkemedlet få uppleva extrema off-label försäljningar 4-5 ggr den godkända marknaden, detta åtminstonde tills bredare indikationer godkänts. Däremot finns det en risk i detta om vi tar en liknelse till ett annat läkemedel med stor off label marknad, Endo's produkt Lidoderm, som säljs för ca 750 miljoner dollar per år. Lidoderm är godkänd för behandling av PHN, men skrivs ut i stor utsträckning för kroniska ryggproblem. Företaget hade för avsikt att bredda indikation för just ryggsmärta, något som tillsynes runnit ut i sanden. Problemet uppstår vid marknadsföringen, där Endo ej får nämna annat än vad Lidoderm är godkännt för. Även om Endo lyckats med en stor off-label marknad, där marknadsföring går från mun till mun får man anse att detta är att vara allvarligt skadeskjuten. Vid korrekt marknadsföring kunde Lidoderms potential dubblas, men varje breddning är förknippat med kostnader om hundratals miljontal dollar, något som alltså ett företag helt kan strunta i när det kommer till kritan. Detta gör så att försäljningsaccelerationen inom egentligen tänkt behandlingsområde blir långsam då marknadsföringen i princip är mun till mun.

Hittas inte en partner för Eprotirome, krävs det mer kapital.
Vid försäljning på 1 miljard dollar och 25% royalty erhåller bolaget 250 MUSD per år något som skulle motivera ett betydligt högre marknadsvärde än idag. Dock så har man i det korta skeendet gått från marknadspotential 4-5 miljarder dollar till nu 1 miljard. Samt har vi en tidsram som ligger långt fram i tiden innan dessa intäkter kan bli aktuella. Risken för nyemission är överhängande om inte bolaget knyter till sig en partner under hösten med väldigt hög upfront som dessutom tar studiekostnader. Med en förbränning på 40 miljoner kronor per kvartal lär vi se bolaget bränna minst 1,1 miljard kronor innan kassaflöde kan skönjas i form av försäljning av egna preparat. Så även med partner kan mer kapital behövas, 1,1 miljarder kronor motsvarar med dagens dollarkurs 143 miljoner dollar något som en upfront knappast lär täcka samt lär förbränning av kapital öka när studier ska göras.

/Pfenix

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?