Post entry

Kära HM, vart går du?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Jag är missnöjd med HM:s kvartalsrapport som kom i dag och som så starkt hyllas av flera tidningar i dag.

Det jag irriterar mig på att det ej står någon hint om vad vinsten är eller kommer att bli.

Var jag retar mig på att man blandar ihop försäljningssiffran med nyöppnade butiker under året, med de gamla. Då blir det en försäljningsökning med 21 procent. Men det beror ju att det är fler butiker som säljer.

Visserligen förklarar man att 21 procent blir ökningen om de nya butikerna under året räknas in. Men tar man bara de gamla och räknar in de gamla i försäljningsökningen så blir det 10 procent.

Det är ju bra men allt är så oklart när man redovisar i lokal valutan.

Dessutom som vanligt går det ej att se vad de ursprungliga HM-butikerna säljer (HM-konceptet). Man blandar ihop försäljningsiffrorna med Karl-Johans Perssons nya påfund och hjärtefrågor, butikerna Cos och & other stories.

Jag försöker läsa förra årets årsredovisning för att få en hint var Cos och & other stories är på väg. Det finns inga siffror.

Jag utgår att det är jätteförluster och svåra inkörningskostnader på det nya konceptet (COS och & other stories). Hade de gått med vinst så hade ju dessa vinstsiffror visats.

Nu blandar man ihop dem med gamla HM:s försäljningssiffror på vanliga HM-butiker.

Det blir ju så vilseledande!

Jag har skrivit tidigare och menar att Erling Persson och även Stefan Persson visste vad "vanliga" människor ville ha.

Men Karl-Johan Persson som hela livet levt nära hovet och varit bästa vänner med kungabarnen och den hithörande societeten. Vad vet han om vanliga människors behov. Det är ju till dem HM vänder sig.

Nej Karl-Johan Persson har från början av sin karriär varit intresserad av vad "finare" människor vill handla.

Det började med COS. Redan där tycker jag det är märkligt att man startar butiker som skall sälja "finare kläder" än vad HM har. (Är HM-kläderna dåliga tycker Karl-Johan Persson). Det är väl inte trevligt eller särskilt klokt att skriva det på näsan på de som handlar sina kläder i HM).

Men inte nog med det. Nu startar Karl-Johan Persson butiker som skall sälja ännu finare kläder än COS (alltså kedjan & other stories).

När Karl-Johan Persson blev VD slutade flera verkligt tunga namn i HM:s högsta ledning. In kom i stället som Karl-Johan Perssons närmaste man (en kvinna) just den chef som i London i hop med Karl-Johan Persson startade COS.

Allt kretsar kring COS och & other stories. Vad händer med gamla HM som är det som är grunden?

Det här resonemanget hade inte behövt föras om HM kunde tala om ordentligt

1) gör COS en vinst 2) gör & other stories en vinst

Så länge man inte visar siffror om det nya konceptet är vinstgivande, så måste fältet vara fritt att tro att de nya "finare" butikerna knaprar på gamla hederliga HM-butikernas vinster. Jag tycker inte det är rätt att ett stort börsföretag lämnar en så vital del av sin framtid till spekulationer. Redovisar man inga siffror så återstår inget annat än spekulation och antaganden från utomstående analytiker.

Vad betyder nya konceptet för framtiden och HM:s framtida vinster? Vad betyder detta för aktieägarna?

Några aktieägare vet exakt hur COS och hur & other stories går. Det är ägarfamiljen själv (de största aktieägarna. Men skall de inte dela med sig om detta till även övriga aktieägare. . HM är ju ett publikt börsföretag.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?