Lite i förskott, kommer mitt grattis, till Kalles Farsa! Mätaren står just nu, när jag skriver detta inlägg på 997993, men inom kort så är gränsen överskriden och ett sjusiffrigt tal nått. Det är en bedrift. Jag har själv “bara” två tredjedelar av den summan.

Givetvis kan man fundera på vad som skrivits och hur det kan ha påverkat omgivningen. Oförglömliga är de lektioner i daytrading som “Kalles Farsa” gav för något år sedan. Då när vi fick följa med in i tradinggrummet, och “kika över axeln”.

Många likasinnade började med daytrading kring år 2000, men de allra flesta har slutat. Dessvärre talar statistiken tydligt om skälet: Brist på kapital. Det är nämligen lätt att man underskattar riskerna, och den som satsar för mycket vid fel tillfälle, kan lätt bli utan. När kassan krymper och frustrationen ökar, är det inte alla som har psykologisk förmåga att komma tillbaka.

Inte ens stora institutioner som HQ Bank, eller Carnegie har haft det lätt med tradingen. Den förstnämnda stängde hela sin tradingavdelning med buller och bång, häromdagen. Efter brakförluster. Risktagandet hade varit för stort, och de ansvariga förklarar att de trots daglig kamp, aldrig kunnat återhämta vad som förlorats.

Uppenbarligen har “Kalles Farsa” inte bara gjort en bedrift som lyckats samla ihop en miljon poäng på Redye-forumuet, utan ännu mera i perspektivet av att ha hållit på så länge som tio år, med daytrading och överlevt.

Signaturen “Kalles Farsa” nämndes också som de stora, de som påverkar i bloggvärlden, när tidningen Aktiespararen för något nummer sedan, funderade på vilka börsbloggar som finns tillgängliga på nätet. “Kalles Farsa” avböjde då en mer ingående intervju, men å andra sidan så kan den som vill ganska lätt få en uppfattning om personlighet, uthållighet och disciplin, om man studerar det som framkommer mellan raderna i alla inlägg som skrivits under åren. Fast viss: Vi undrar ibland hur Kalle mår, och om även han är aktieintresserad.

Varför skriver man, och skriver och skriver. Svaret är uppenbart: För att det är kul, och i viss mån en uppmaning. Den som sysslar med aktier, får en del väntetid framför skärmen, och då är det trevligt att formulera sig och försöka mogna genom att sätta aktietankarna på pränt.

Hur kommer det sig att “Kalles Farsa” tillhör de populäraste bloggarna, på nätet? Jag tror det sammanhänger med en god språkkänsla, i kombination med humor och förmåga att föra fram faktainnehållet, på ett lättförståeligt sätt.

Hur som helst. EN MILJON är en imponerande siffra, som krävt åtskilliga timmar och tangenttryckningar.

Därför: Ett förskottsgrattis, och ett tack för alla timmar du bjudit oss på.

Från en beundrare!