Kalahari Resources Inc:
Nu ska jag ge mig in på ännu en liten eskapad i lite okänd terräng, nämligen Guld och Diamantbrytning. Tog ett par simtag över pölen och landade i ett nygammalt Klondyke. Hacka o spade lämnade jag hemma och tog endast med mig luktsinnet och “The Force”.Kristallkulan är fortfarande på laddning..Hög risk och extremt hög potential i Quebec - Kanada, och inte i Kalahariöknen i södra Afrika som namnet antyder. Hoppas bara att det inte blir en ökenvandring efter den långa simturen ;)
Fick en påstötning/förfrågan från en bloggare redan förra året redan om Kalhari, men har inte hört någonting från denne sedan dess.“Bubbegubben”. Ett lite svårt case att analysera men jag fick den där “gut-feelingen” efter att ha skärskådat bolagets prospekt och ledningen, som inte går av för hackor, he he ..
Kalahari Resources :: Ett litet prospekteringsbolag med numera ett 100%-igt ägande i guldgruvan Lamaque i Quebec - 3,074 acres -som ligger i Abitibi Greenstone Belt, en km norr om “Cadillac Break”. Lamague förvärvades redan 2003, och angränsar till gruvan Sigma som har producerat 4,4 miljoner ounces guld, och i Lamagues norra del har det producerats 4,5 miljoner ounces guld under gruvans “livstid”, primärt i gruvans “main plug”, huvudfåran..
Från Market wire december 2009 :
“We are excited to be moving forward with drilling on the Lamaque project now that the property is 100% owned by Kalahari. A recent compilation of VTEM and MMI data has provided the Company with a number of targets which will test for possible overburden-covered granodioritic plugs, the primary source of production in the immediate area,” comments Company President, Richard Hughes. “Our primary target continues to be the Triangular zone, where late 2006/early 2007 drilling on adjacent ground discovered a plug approximately 85 feet below surface. The extremely high-grade, narrow-width gold mineralization intersected in this plug is consistent with the type of mineralization found in the adjacent, Lamaque Mine’s Main Plug, which produced over 3.6 million ounces. This buried plug has a geophysical signature approximately 2 times the size of the signature associated with the Main plug. Depending on results, the Company is also exploring the possibility of the addition of a second drill to the property prior to year’s end.”
Infrastrukuren har åretrunt standard med vägar ända fram till gruvan och till den lilla gruvstaden Val-d’Or, även kallat Valley of Gold. Det finns metallurgiska faciliteter, vatten, samt el/gas på plats, så vid ett ev beslut om brytning i större skala så är mer eller mindre all infrastruktur redan på plats.Kalahari har investerat $4,5 i projektet sedan köpet 2003..Produktionen i Sigmagruvan kommer också att återupptas igen då det finns mer guld att hämta, trots en tidigare 60-årig produktion i den samma..Lamague har ägts i flera konstellationer tidigare både privat och publikt, och dom tidigare ägarna har gjort investeringar i projektet på sammanlagt $ 20 miljoner..Det relativt låga guldpriset under perioden 2003-2007 gjorde att det inte gick att få ekonomi i projektet, men sen har ju guldpriset rusat all världens väg och det gör projekt som Lamague högintressant, igen…
Tidigare gjord klassificering av Watts, Griffis & McOuat’s …
“The Main’ plug, a geological feature similar to the no. 4 Plug located on the property. The No. 4 Plug and another zone known as the No 10 Vein collectively have an inferred mineral resource of 1,365,000 tons grading 0.186 opt gold (cut) or 0.275 opt gold (uncut) as audited and reclassified by Watts, Griffis & McOuat’s NI 43-101 Technical Report, dated September 2004…
Befintliga resurser NI 43-101 är på 253,000 ounces (cut) eller 375,000 ounces (uncut)…
Det finns alltså mängder med guld kvar i Lamaguegruvan i No:4 Pluggen och No: 10 Veinen ;) som bedöms som mycket intressanta..Lyssnade igenom en video/intervju med bolaget där man är mycket positiva till hela projektet Lamague..Kalahari har gjort ett flertal borrningar/borrkärnor i Lamague som har skickats för analys och vi hoppas på att få resultat under våren..Kalahari vill också attrahera större bolag in i projektet som har dom finansiella musklerna och det tekniska know howet vad gäller guldbrytning i större skala..
Kalahari ska prospektera på att öka guldresurserna i Lamague till 1 miljon ounces.
1 ounce = 28,3 gram…
Kalahari hade en blygsam verksamhet i Lamague under 2009 p.g.a dom ytterst dåliga ekonomiska förhållandena som rådde och dom hade stora problem med att ta in nytt kapital via marknaden.Man överlevde på flera mindre PP = Private placement, och i januari 2010 så gjorde bolaget en lite större lyckad PP..Erbjudadet var på 15,453,846 “units” för $1,004,500 med en löptid på mellan 2-5 år där en “unit” kan lösas in mot en aktie för beloppet $0,10 år ett och två - $0,15 år tre - samt $0,20 för år fyra och fem. Kalahari spenderade $ 642,378 2009 i sina prospekt jämfört med $ 134,502 för 2008. Kalahari visar röda siffror på sista raden, än så länge…Detta är ett rent prospekteringsbolag, men man har kommit en bra bit på vägen…
Teamet bakom Kalhari har en ruggigt imponerande historia vad gäller aktiekursutveckling från sten till guld, som får BlackPearls team att framstå som fjortisar, med kursutveckling från 0,5 Cad till 24 Cad över en sjuårs period, he he .. Kolla in följande kursutvecklingar i tidigare projekt för perioden 1980-2000: Tur eller bara tur ? Bedöm själv..
Sleeping Giant: $ 0,20 - $ 6,00 1980-talet
Hemlo Mine - Golden Spectre : $ 0,25 - $ 94,00 -”-
Hemlo Mine - Goliath Gold : $ 0,20 - $ 96,00 -"-
Belmoral Mines : $ 0,10 - 43,00 1990-talet
Mulatos Mines : $ 0,20 - $ 11,00 2000-talet
Det ser inte ut att vara en lyckträff utan man har målmedvetet jobbat upp gruvorna från sten och inget värde alls till rena kassakossor som mjölkar rena guldtackor ;) Vi talar om tidsperioder på runt 10-12 år..
Diamanter var det ju också :)
Black Lake: Yellowknife in the Northwest Territories..Området saknar vägar och annan infrastruktur, så det är skidor på vintern och annat flytetyg på sommaren som gäller. Det finns en farbar isväg under vintern som används för materieltransport till DeBeers Canada Gahcho Kue Project vid Kenady Lake som ligger i området. Det är inte ett helt livlöst Grizzly Bear country, men på tok för långt till puben kan jag tänka mig..SouthernEra Diamonds Inc anges som operatör,och dom har påvisat förekomsten av den magnetiska bergarten Kimberlit som i sin tur indikerar förekomsten av diamanter..Hur stor andel Kalahari äger av Black Lake project har jag inte hittat..Vild gissning får bli 10-50%..
Chapleau i Ontario - Kanada -. - 6,523 acres - 50/50 tillsammans med Chalice Diamond Corp. Området indikerar också vid tidigare gjorda undersökningar förekomsten av den magnetiska bergarten Kimberlit..
Wawa Diamond Properties - Sault Saint Marie mining district tillsammans med Chalice Diamond Corporation, som också kommer att vara operatör är en annan diamantfyndighet -9,100 hectares - som vidare ska bearbetas.
Chapleau verkar vara det projektet som ligger bäst till tidsmässigt och på dom fina indikationerna i Kimberliten..Black Lake verkar också högintressant men med avsaknad av infrastruktur så torde det vara en mycket längre väg, som inte finns, att vandra från ax till limpa..Ta fram dom gamla rullarna med Janne Bond - Goldfinger - och Diamonds are forever…forever…forever.. med skönsjungande Shirley Bassey…
Aktuella siffror från senaste updaten :
Shares fully diluted : 301 M
Working capital : 0,5 M
Market Cap : 10 M
Alla siffror som anges är i Kanadadollar. Kursen ligger på c:a 0,06 - 0,07 CAD under kortnamnet “KAL” och handlas som brukligt på Torontobörsen TSX..
Källor : Kalahari - Proactiveinvestor - Market Wire - Businessweek, samt kryddat av undertecknads egna känselspröt. “I love the smell of money in the morning” En spinoff replik från filmen Apocalypse ;) … “napalm”
Se den här genomgången av Kalahari Resources som en ögonöppnare och inte som en genomgående kvalitetsanalys över ett Guld & Diamantprojekt. Mina kunskaper i ämnet är allt för begränsade men jag kompenserar “analysen” med min känsliga näsa för undervärderade bolag med enorm potential.. Äger f.n inga aktier i Kalahari men jag kommer att köpa på mig under veckan..Kalahari kommer nog att behöva ta in mer pengar framgent genom ytterligare PP om man inte har lyckats hitta en partner innan kassan sinar…
Hög risk - Extremt hög potential ;) För dig med hög riskbenägenhet och nerver av stål !!! Go for it !!
Kalles farsa