Post entry

Tomten är en sjörövare: En julsaga

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Tomteåret 2009 lider mot sitt slut och tomten reser inte längre runt med sin släde dragen av renarna när han delar ut aktieklapparna om du nu trodde det. Tomten har mönstrat på ett fartyg. Han är egentligen en tvättäkta sjörövare och levererar julklapparna till alla pirater först. Många med mig mönstrade frivilligt eller ofrivilligt på piratskeppet BlackPearl vid årsskiftet och ställde kosan mot Karibiens övärld. Den totala restiden blir c:a 4 år innan vi kastar ankar för gott, beroende på hur vindarna blåser. Under tiden är vi aktiefångar på BlackPearl. Om vinden mojnar och det blir kav lugnt så startar vi naturgasmotorn, för framåt ska vi. BlackPearl är välutrustad och har redan tillryggalagt 261 nautiska procent i år och naturgasmotorn har hela 117 nautiska hästkrafter efter bara fem månaders driftstid. Vi underhåller och trimmar motorn under resans gång till en riktig V12:a - Natural Gaspower Engine - Questerre Mean Machine eats suckers. En gas(t)kramande resa med 1000 hästkrafter i häcken när vi är framme vid målet och kastar ankar i Redeye Bay första gången. Vi rekar lite först.Hummer till frukost någon? Där väntar den största skattkista vi har sett fylld med svarta pärlor och guld till alla sjörövare. Oh shit sa Christofer Columbus när han insåg sitt misstag och trodde att han ankrat upp i Indien. Han glömde kalibrera GPS:en he he...Sorry Mr Columbus, this is the Caribbean. In the Caribbean BlackPearl pirates rules, comprende ?....Si si, Mr BlackHook...- Myslinski och Palin !!! Svabba däcket för det ska skina likt en TA-analys som går in....Ja ja, Kapten...

Det har tillkommit en hel del nya hangarounds - prospects - som vill bli fullvärdiga medlemmar med väst och allt, och 2010 blir året där dom ska upp till bevis. Roligt. En och annan Free Rider har vi också som dyker upp då och då med lite kommentarer...Välkomna till tomtens verkstad, grabbar...

Karibienvindarna har varit enormt bra mot alla odds med kuling till hårda vindar hela 2009, och jag och många med mig lägger ännu en rekordseglats till handlingarna. Tanganyika Black Devil Oil i all ära med 133 nautiska procent förra året är en fis i rymden jämfört med BlackPearls 261 nautiska procent. Dubbla hastigheten.. Många har avstått från att mönstra på aktierövarskeppen då dom ekonomiska vindarna på världshaven har visat att det borde ha varit ett bra beslut att förbli en landkrabba och endast titta på i den befarade stiltjen. Nu blev det precis tvärtom, men det går ju inte att ha mer än knappt styrfart när det är vindstilla, men med lite "artificiell stimulans" från skattkistorna så går det utav bara faan. Herre jävlar vad det drog i seglen. Full storm och med fulla segel hissade brakade vi iväg på ännu en sjörövarseglats och pirattomten kom i år igen, med en välfylld säck med ett börslyft utan dess like. Sjörövarsäcken visade sig vara fylld med både svarta pärlor och gastronomisk gas, lite Guldinvest, och en del mjuka paket med kläder, samt en husvagn av fabrikatet Kabe. Dom rövare som har haft problem med börshosta, obs! inte att blanda ihop med bärshosta, har vi löst ombord med hjälp av Aerocrine. Ingen astma där inte. Har man bara ätit sin spenat och tror på sjörövartomten så blir man oftast belönad. Lite rysk bittermandel fanns det också i säcken och den smakade verkligen bittert ;)

Under seglatsen så har vi kunnat forska lite med Active Biotech i fartygets rövarlaboratorium på däck 1:A för att motverka eventuell tristess ombord. Grattis till den rövarreken Riddarhof, och en riddare passar ju på ett piratskepp. 227 nautiska procent på den.

Det har varit lite av landet tvärtom när det gäller börsen år 2009. Vinsterna har pulvriserats i många fall och vänt till megaförluster i en del fall och orderböckerna har sett minst sagt pirattunna ut. Arbetslösheten är på rekordnivåer, men inget har hjälpt när den styva kulingen obevekligen sköt börsen till nya höga piratnivåer. Ett par riktiga rövarbanker fick försörjningsstöd (socialbidrag) från den allmänna skattkistan för att inte bli hängda i rånocken eller i värsta fall, gå plankan = en kvalfylld död. Att gå på rövarstråt i främmande land har sina risker. Världens största konkurs blev ett faktum när General Motors motor skar ihop, och blev Government Motors. Världens sämsta kronkurs var ett faktum när vi fick rövarräntan 0,25% från chefsrövaren Ingves En satsad tusenlapp på det scenariot några år tidigare hade gjort mig till miljonär flera gånger om på vilken piratbyrå som helst..Saabs rövarsoppa är nära torrkok och grundstötning i skrivande stund, men vi hoppas att det löser sig med en tidvattenvåg, annars blir det Spyken i likkistan. Det hade blivit årets julklapp och inte Spykemattan. Det enda område som klarat sig relativt bra är tomtens verkstad, och den finns ju som alla barn redan vet, på Redeyes community.

Piratbloggarna, sjörövartipsen, sabelkommentarerna, kabyssdebatterna är bra och givande och det är högt i seglet. Egen kock har vi med oss också med bopålarna på Åland. Ett fartygs två viktigaste pirater är alltid skepparn och kocken.

Kölhalningarna är få och något myteri syns inte på horisonten...Inte en planka, än...

Sjörövarrekarna och spökbloggarna på communityn har varit många och oftast väldigt bra med god kvalité enligt Captain BlackHook. Det blir bättre by the day och Redeyes egen webbtomte, Tomtas Otterkrok, har kroken i spenatlängan och kollar alla som försöker fuska. En del rövarrekar har landat likt ett ankare rakt på sjöbotten medans andra kastas mellan masttoppen och däcket i väntan på det riktiga lyftet. Andra rekar har blivit rena nyårsraketerna, och det är ju dom som vi alla vill hitta.

Det finns alltid en risk att bli sjösjuk om man vill mönstra på någon av Redeyes piratskepp, men med alla dom bra och fina skeppare som finns på communityfartygen så finns det all anledning att fundera på att ev mönstra på. Det betalar sig bra under resans gång på väg till Karibien.. En och annan communitypirat kanske känner sig shanghajad av massan men det är till syvende och sist ett eget beslut man måste ta om man vågar åka med eller stanna kvar på landbacken. Skattkistan blir full fortare när vi hjälps åt att hitta vinnarna.Tänk på att någonstans nära dig sitter alltid Redeyes överstetomte "Ubbe" himself , och ser och hör allt vi gör i aktieverkstaden mellan blöjbytena och spyorna på sin lilla underbara pärla ;O) Oh yeah, i remember Urban...

LAND ASHORE, Captain BlackHook ! Kasta ankar för bövelen, skepparn är törstig nu... Redeye Bay, at last...Har dom några kalla öl tro? Måste ha.. En grinig och törstig skeppare vill ingen ha ;)

- Nice outfit, Swordeye - Thank´s Captain, it´s WESC and genuine redeye quality.Only on Redeye Captain.-Good choice swordeye. Let the piracy begin woodleg..ay ay Captain BlackHook ! Shit, ther´s that fucking woodpecker on my leg again...

Som skeppare på BlackPearl ska jag göra mitt yttersta för att hitta nya pärlor som vi kan gå in i nästa börsår 2010.

Jag tackar och bockar för alla kanonrekar och bloggar som ni har gjort under året och det finns en massa godsaker på communityn som bara väntar på fripassagerare......God Jul och ett Gott Nytt börsår på er alla önskar Captain BlackHook, i eran tjänst...

Kalles farsa

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?