Dags för Kabe-aktien?
2014-04-21 16:19, Edited at: 2014-04-22 01:04Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Husvagns-säsongen 2014 har dragit igång i samband med påsken. Är aktien i husvagnstillverkarkaren Kabe köpvärd eller ej?
Tidigare blogginlägg om Kabe (från 6 juli 2013): http://www.redeye.se/aktiebloggen/kabe/langsiktigt-kop-kabe
Där fick aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid dåvarande börskurs 104,50 kr.
Hur har det gått sedan?
Aktien nu i 120 kr.
Dvs den är +15% på 9-10 månader.
Det är alltså en mycket god utveckling hittills.
//Edit: Dock sämre än för Stockholmsbörsen som helhet som under samma period är +20%.
//
Som högst var aktien till och med uppe i 136 kr den 25 feb 2014, för att dagen efter falla ner till 123 kr (dvs -10% på en dag) och inom tre dagar ner till 120 kr (enl aktiemäklarfirman Avanzas hemsida).
Vad hände där?
Kabes q4/2013-resultatrapport kom just 25 feb 2013: http://www.kabe.se/documents/pdf/bokslutskommunike-2013.pdf
Enl amerikanska nyhetsbyrån Bloombergs hemsida Bloomberg.com var Kabe-aktien förvisso uppe i 136 kr som högst under dagen tis 25 feb 2014, men aktien slutade den dagen i 126 kr.
Nyhetsbyrån Direkt rapporterade om Kabes q4/2013-resultatrapport kl 15.37 tis 25 feb 2014: www.avanza.se/placera/redaktionellt/2014/02/25/vinstras-for-kabe.html
Dvs den rapporten verkar alltså ha varit en besvikelse bland aktieinvesterare.
Kabe-aktien verkar ha varit uppe i 136 kr innan rapporten publicerades, för att därefter falla när rapporten kom.
Kabes ekonomiska utveckling de senaste åren:
Intäkter:
2010: 1 408 miljoner kr
2011: 1 544 miljoner kr (+10%)
2012: 1 301 miljoner kr (-16%)
2013: 1 265 miljoner kr (-3%)
Rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):
2010: 9%
2011: 10%
2012: 9%
2013: 7%
Nettoresultat:
2010: 100 miljoner kr
2011: 108 miljoner kr
2012: 92 miljoner kr
2013: 68 miljoner kr
Resultat per aktie:
2010: 11,06 kr
2011: 12,04 kr (+9%)
2012: 10,24 kr (-15%)
2013: 7,54 kr (-26%)
Dvs:
- Negativt att intäkterna verkar vara i en fallande trend.
Beror det på generellt dålig efterfrågan på husvagns-marknaden som helhet, eller är det Kabe som tappar marknadsandelar?
Ev positivt att intäktsfallet åtminstone verkar ha bromsats upp något under 2013.
Positivt att Kabe lyckats hålla uppe resultatnivån så pass väl trots de fallande intäkterna.
Zoomar man in på utvecklingen per kvartal ser det ut enl följande de senaste kvartalen:
Intäkter:
q1/2011: 464 miljoner kr
q2/2011: 456 miljoner kr
q3/2011: 303 miljoner kr
q4/2011: 321 miljoner kr
q1/2012: 420 miljoner kr (-10%)
q2/2012: 405 miljoner kr (-11%)
q3/2012: 240 miljoner kr (-21%)
q4/2012: 236 miljoner kr (-26%)
q1/2013: 355 miljoner kr (-15%)
q2/2013: 383 miljoner kr (-6%)
q3/2013: 312 miljoner kr (+30%)
q4/2013: 216 miljoner kr (-9%)
Rörelsemarginal:
q1/2011: 9%
q2/2011: 12%
q3/2011: 8%
q4/2011: 8%
q1/2012: 10%
q2/2012: 10%
q3/2012: 9%
q4/2012: 8%
q1/2013: 9%
q2/2013: 8%
q3/2013: 6%
q4/2013: 3%
Nettoresultat:
q1/2011: 31 miljoner kr
q2/2011: 39 miljoner kr
q3/2011: 18 miljoner kr
q4/2011: 20 miljoner kr
q1/2012: 29 miljoner kr (-7%)
q2/2012: 28 miljoner kr (-28%)
q3/2012: 15 miljoner kr (-21%)
q4/2012: 21 miljoner kr (+4%)
q1/2013: 23 miljoner kr (-18%)
q2/2013: 22 miljoner kr (-19%)
q3/2013: 13 miljoner kr (-8%)
q4/2013: 9 miljoner kr (-60%)
Resultat per aktie:
q1/2011: 3,42 kr
q2/2011: 4,30 kr
q3/2011: 2,05 kr
q4/2011: 2,27 kr
q1/2012: 3,17 kr (-7%)
q2/2012: 3,09 kr (-28%)
q3/2012: 1,61 kr (-21%)
q4/2012: 2,37 kr (+4%)
q1/2013: 2,61 kr (-18%)
q2/2013: 2,50 kr (-19%)
q3/2013: 1,48 kr (-8%)
q4/2013: 0,95 kr (-60%)
Dvs:
...Kabe verkar ha årliga säsongsvariationer som innebär att q1 och q2 är de starkaste kvartalen varje år medan q3 och q4 är de svagare kvartalen.
Det är naturligt om folk köper husvagn under första halvåret inför årets sommarsäsong.
...Överraskande med plötsligt god intäktsökning i q3/2013.
...Och i q4/2013 var resultatminskningen kraftig, men inte lika illa som den ser ut mot bakgrund av att q4/2012 hade ett starkt resultat (trots att det säsongsmässigt borde varit svagare).
Kabe-aktiens värderingsnivå
...Som n��mnt ligger Kabe-aktiens börskurs nu i 120 kr.
...Och bolaget genererade ett resultat per aktie på 7,54 kr under helåret 2013.
Aktiens p/e-tal (börskurs delat med resultat per aktie) blir därmed 16.
Det är inte billigt mot bakgrund av bolagets långsiktigt fallande intäkter och resultat.
Dock kan det vara långsiktigt billigt om Kabes nuvarande svacka bara är tillfällig och bolaget återigen kan komma upp i tidigare års intäkter och resultat.
Tex 2011 blev alltså resultatet per aktie ca 12 kr.
En nyckelfråga är vad Kabes fallande intäkter och resultat beror på.
Nedan avsnitt ur Kabe-vd:n Alf Ekströms kommentarer i Kabes årsredovisning för 2013 (som är daterad 11 apr 2014): http://www.kabe.se/documents/pdf/arsredovisning-2013.pdf
Om utvecklingen av Kabes rörelsemarginal (rörelseresultat delat med intäkter):
Under 2013 blev rörelsemarginalen 6,7 % (9,1).
Rörelsemarginalen har bland annat påverkats av
- en sänkt produktionsvolym
- ökade kostnader för produktutveckling
- och kostnader för att producera mindre seriestorlekar.
- Under 2013 har även rörelsemarginalen påverkats av lägre kursvinster för Adrias importverksamhet.
Vår målsättning är att uppnå en rörelsemarginal överstigande 10 % över en konjunkturcykel.
//Edit: Med Adrias importverksamhet menas följande del av Kabes verksamhet enl årsredovisningen för 2013:
ADRIA Caravan AB (helägt dotterbolag till KABE AB) är importör av den slovenska husvagns- och husbilstillverkaren ADRIA Mobils hela produktprogram till Sverige, Norge och Finland.
ADRIAs produktprogram innehåller husvagnar och husbilar inom låg- och mellanprissegmentet.
ADRIA konkurrerar därmed, på de nordiska marknaderna, med samtliga
centraleuropeiska husvagns- och husbilsfabrikat.
Försäljningen till konsument sker genom c:a 80 fristående återförsäljare. I Sverige säljs produkterna direkt till återförsäljare från huvudkontoret i Tenhult.
I Norge finns lokal försäljningspersonal.
I Finland säljs hela produktsortimentet genom koncernbolaget KABE ADRIA OY.
KABE ADRIA OY (helägt dotterbolag till KABE Husvagnar AB) ansvarar för
försäljningen av både KABEs och ADRIAs produkter till återförsäljare i Finland.
Bolaget har sitt huvudkontor i Helsingfors.
Dvs förutom att sälja sina egentillverkade husvagnar och husbilar är Kabe återförsäljare i Norden av det slovenska lågprismärket Adrias husvagnar och husbilar.
//
Om Kabes år 2013 som helhet:
Verksamhetsåret 2013 blev ett utmanande år för KABE-koncernen.
Sedan 2011 har marknaden för fritidsfordon varit pressad och osäker, framförallt på grund av den makroekonomiska situationen i Europa.
För att anpassa verksamhetsvolymen till det försämrade konjunkturläget påbörjades redan under år 2011 neddragningar av produktionen.
Under 2012 och 2013 har vi fortsatt att anpassa produktionsvolymerna
till det svaga konjunkturläget.
Produktionsneddragningarna har gjorts på ett kostnadseffektivt sätt och de rörliga kostnaderna har följt volymsänkningen.
Dvs som han förklarar det beror den dåliga utvecklingen främst på generellt försvagad efterfrågan i husvagnsbranschen.
Vidare ur Ekströms vd-kommentarer:
För att ha möjlighet att:
...snabbt kunna höja produktionsvolymerna när väl marknaden vänder upp igen
...och för att fortsätta att utveckla vårt produktsortiment
har de indirekta kostnaderna inte sänkts i samma takt som de direkta kostnaderna.
Bland annat har antalet tekniker, konstruktörer och personal på försäljningsavdelningen behållits på samma nivå som tidigare.
Under både år 2012 och 2013
...har investeringar genomförts i utveckling av nya produktionsmetoder
...och vi har även lanserat nya modellserier och planlösningar av både husvagnar och husbilar.
Vi har fortsatt att bredda modellutbudet för både husvagnar och husbilar för att öka kundbasen.
För att minska risken för lagerproduktion har vi vidarutvecklat produktionssystemet så att seriestorlekarna kan varieras.
Åtgärderna har bidragit till initialt ökade kostnader för produktutveckling och längre ställtider i produktionen.
Investeringarna i:
...utveckling av produktsortimentet
...och möjlighet att producera korta serier på ett effektivt sätt
kommer definitivt att öka lönsamheten och förbättra effektiviteten när marknaden vänder igen.
Dvs Kabe vilar inte på lagrarna utan trots den svaga efterfrågan i branschen satsar bolaget fortsatt hårt på att utveckla verksamheten, både vad gäller produkter och tillverkning osv.
Bla upprätthåller bolaget resurser för produktutveckling och försäljning.
Vd-ordet fortsätter:
- Återförsäljarna
Återförsäljarna har tvingats anpassa lagervolymerna av begagnade husvagnar och husbilar till de senaste årens marknadsminskningar.
Detta har påverkat vår försäljning, då återförsäljarna har blivit mer restriktiva att öka sitt varulager.
- Den starka kronan
Valutasituationen har påverkat vår försäljning av nya produkter, då produkter tillverkade inom Euroområdet många gånger har prisdumpats på den svenska marknaden.
Det låga värdet på Euron har också medfört att återförsäljarna tvingats
göra prisanpassningar på egna lager av begagnade husvagnar och husbilar.
Den starka svenska kronan har under de senaste åren medfört att importerade husvagnar och husbilar från Euro-området, har fått en konkurrensfördel jämfört med svensk produktion.
Den starka svenska kronan har även medfört att direktimporten (svensk konsument som köper direkt från utländsk återförsäljare) av både nya och begagnade produkter från framförallt Tyskland har ökat under de senaste åren.
Dvs Kabe är en förlorare på den starka kronan mot euron.
Kabes dåliga utveckling verkar alltså bero på:
...svag Europakonjunktur
i kombination med
...stark krona mot euron
//Edit: Även om Kabe är valutaförlorare (vid stark krona) vad gäller sina Kabe-husvagnar och -husbilar, så är Kabe då samtidigt valutavinnare vad gäller importverksamheten av Adrias slovenska produkter vilket ger en kompenserande valutaeffekt.
//
Vidare ur vd-ordet:
Ett av våra mål är att upprätthålla bruttomarginalerna på enskilda produkter.
Detta kan ha medfört att koncernen tappat något i försäljning under året, då flera av våra konkurrenter har genomfört kraftiga rabatter för att sälja ut av sina överlager.
Dvs till skillnad från konkurrenterna har Kabe valt att inte priskonkurrera.
Det leder till fortsatt god lönsamhet per såld produkt, samtidigt som intäkterna kan falla.
Dvs Kabes förklaring till Kabes dåliga ekonomiska utveckling:
...svag Europakonjunktur
...stark krona (svag euro)
...fortsatta satsningar på produktutveckling, tillverkning försäljning
...Kabe håller produktpriserna fortsatt höga
Mer ur vd-ordet om Kabes produkter:
KOMPLETT MODELLPROGRAM
Under slutet av året har en ny husvagnsmodell med benämningen KABE Imperial lanserats.
Denna husvagn är den mest exklusiva modellen i KABEs produktsortiment och den har mottagits mycket väl på marknaden.
//Edit: Videoklipp upplagt i jan 2014 om Kabe-husvagnen Kabe Royal 560 XL KS Imperial: http://www.youtube.com/watch?v=_bDkEE7THns
Den är inte jättestor men tydligen är det ändå en lyxhusvagn (dvs extra påkostad husvagn).
Enl Kabes hemsida har bolaget husvagnar i fem produktserier:
Classic
Ädelsten
Royal
Royal Imperial
Hacienda
http://www.kabe.se/se/husvagnar/
De beskrivs där enl följande:
Classic
Kabe hela vägen.
Classic är en instegsmodell.
Det innebär lite mindre valfrihet, lite färre tillval och en något kortare utrustningslista.
Men det är KABE hela vägen.
Ädelsten
Serien som började byggas redan 1963.
Serien, som började byggas redan 1963, har vi skapat för dig som ställer höga krav på basutrustning och komfort.
Ädelstensserien har all utrustning från våra Classicvagnar - och mycket mer!
Royal
Resultatet av våra egna drömmar om en komplett husvagn.
Royal är modellserien som blev resultatet av våra egna drömmar om en komplett husvagn.
Med den lyxutrustning som följer med som standard, är den här vagnen för dig som är riktigt kräsen, och som vill ligga i absolut framkant när det gäller utrustning och teknik.
Royalserien har all utrustning från våra Classicvagnar - och mycket mer!
Royal Imperial
Marknadens mest exklusiva modellprogam.
Genom Royal-serien har KABE alltid legat i framkant vad gäller lyxutrustade husvagnar.
Nu finns en modellserie som sticker ut ytterligare: KABE Royal Imperial.
Mycket av det som är standard här, går inte att få som tillval på övriga modeller.
Hacienda
Den ultimata lyxen på hjul.
Kabe Hacienda är den ultimata lyxen på hjul.
Närmast kan det liknas vid ett mobilt sommarhus där den höga utrustningsnivån kombinerat med de stora ytorna, gör Hacienda till alla husvagnsägares stora dröm.
Haciendaserien har all utrustning från våra Classicvagnar - och mycket mer!
Kabes alla husvagnsmodeller per produktserie enl hemsidan:
Classic:
Classic 470 XL
Classic 520 XL
Classic 560 GLE
Classic 590 GLE
Classic 660 GDL
Ädelsten:
Briljant XL
Smaragd GLE
Smaragd XL
Ametist XL
Ametist GLE
Safir GLE
Safir E-TDL
Safir U-TDL
Onyx GXL
Onyx GLE
Diamant GLE
Diamant GXL
Diamant U-TDL
Diamant E-TDL
Royal:
Royal 520 XL
Royal 540 GLE
Royal 560 XL
Royal 560 LXL
Royal 560 GLE
Royal 590 E-TDL
Royal 590 XL
Royal 590 LXL
Royal 590 LGLE
Royal 610 DXL
Royal 610 XL
Royal 720 GLE
Royal 720 GXL
Royal 720 E-TDL
Royal 720 LU-TDL
Royal 720 U-TDL
Royal 750 GLE
Royal 780 DGLE
Royal 780 GLE
Royal 780 E-TDL
Royal 780 U-TDL
Royal 780 BGXL
Royal Imperial:
Royal Imperial 560 XL
Hacienda:
Hacienda 880 E-TDL
Hacienda 880 D-TDL
Hacienda 880 U-TDL
Hacienda 880 GLE
Hacienda 880 B-TDL
Hacienda 1000 TDL
Värstingmodellen verkar alltså vara Hacienda 1000 TDL.
Så här beskrivs den på Kabes hemsida:
Hacienda 1000 TDL
Vår största husvagn på hela 22 kvadratmeter.
Hacienda 1000 mäter hela 22 kvadratmeter och med vårt flexlinesystem finns det nästan inga begränsingar på hur inredningen kan skräddarsys efter dina önskemål.
Snabbfakta:
Antal planlösningar: 15
Antal valbara tyger: 9
Totalvikt: 2650
Totallängd: 1120 cm
Totalhöjd: 272 cm
Den är alltså över 11 meter lång och väger 2-3 ton.
Videoklipp med en Kabe Hacienda 1000 TDL (upplagt i sep 2013): http://www.youtube.com/watch?v=BE-l79ZXwsA
Enl Kabes prislista för 2014 kostar en Kabe Hacienda 1000 TDl nästan 900 000 kr i grundutförande: http://h24-files.s3.amazonaws.com/168578/512048-JBo8G.pdf
Därtill finns en radda tillval att välja.
Vad gäller husbilar har Kabe tre produktserier:
crossover
halvintegrerad
helintegrerad
http://www.kabe.se/se/husbilar/
De beskrivs enl följande på Kabes hemsida:
Crossover
Något lite utöver det vanliga.
När vi skapade nya Crossover x740 LXL hade vi något nytt och extraordinärt i tankarna.
Något som förändrar både planlösningen och det resande livet i husbilen - något lite utöver det vanliga.
Halvintegrerad
En mobil bostad för dig som är riktigt kräsen.
Modellserien som är resultatet av våra egna drömmar om en komplett husbil.
Med den lyxiga utrustningen som följer med som standard, har vi byggt en mobil bostad för dig som är riktigt kräsen, och som vill ligga i absolut framkant när det gäller utrustning och teknik.
Våra halvintegrerade husbilar har samma basutrustning som x740.
Helintegrerad
Den mest framträdande lyxen på hjul.
Våra helintegrerade husbilar är den mest framträdande lyxen på hjul.
Vi liknar det helst vid ett mobilt hem där den höga nivån på utrustningen - tillsammans med de stora ytorna - gör det här till husbilsägarens stora dröm.
Våra helintegrerade husbilar har samma basutrustning som x740 - och mer!
Specifika modeller per produktserie:
Crossover:
Travel Master x740 LXL
Halvintegrerad:
Travel Master 700 LXL
Travel Master 740 LXL
Travel Master 740 T
Travel Master 740 LB
Travel Master 740 LGB
Travel Master 880 LT
Helintegrerad:
Travel Master i760 LXL
Travel Master i760 T
Travel Master i760 LB
Travel Master i760 LGB
Travel Master i810 LT
Travel Master i810 QB
Travel Master i810 LB
Travel Master i810 LGB
Travel Master i910 T
Travel Master i910 B
Travel Master i910 GB
Travel Master i910 QB
Värstingmodellen bland Kabes husbilar verkar alltså vara en Kabe Travel Master i910 QB.
Den beskrivs så här på Kabes hemsida:
Travel Master i910 QB
Husbilen med den stora härliga Queenbeden.
i910 QB har den stora, härliga Queenbeden längst bak i husbilen.
Det eleganta, svängda köket och den väldisponerade sittgruppen gör det här till en riktig lyxbil för två.
Den nedsänkbara sängen över dinetten ger dessutom övernattningsplatser för ytterligare personer.
Snabbfakta:
Antal planlösningar: 1
Antal valbara tyger: 9
Antal passagerare: 3
Sovplatser inkl. dinette: 4
Totallängd: 9100 mm
Totalbredd: 2310 mm
Totalhöjd: 2950 mm
Tjänstevikt: 4300 kg
Den är alltså över 9 meter lång och väger över 4 ton.
Videoklipp med den (i och för sig en modell 2013 upplagd i sep 2012): http://www.youtube.com/watch?v=PLyp_G10YGo
Återförsäljaren Caravan (utanför Eskilstuna) har sålt en ny Kabe Travel Master i810 LB för nästan 1,4 miljoner kr: http://www.caravan.se/Husbilar/Info/tabid/1474/id/22227/Default.aspx?returnto=http%3a%2f%2fwww.caravan.se%2fHusbilar%2fNya%2ftabid%2f929%2fDefault.aspx%3ffritext%3dkabe%2btravel%2bmaster
Dvs en i910 lär i så fall vara ännu dyrare.
Enl Kabes egen prislista för husbilar 2014 kostar en i910 QB ca 1,5 miljoner kr (exkl tillval): http://h24-files.s3.amazonaws.com/168578/512047-YaK5t.pdf
//
KABE fortsätter stärka sin marknadsposition för husbilar i premiumsegmentet genom lansering av två nya integrerade modeller.
Under andra halvåret har en helt ny så kallad Cross-over modell
lanserats tillsammans med helt unika halvintegrerade husbilar med bredden 2,5 meter.
Genom de modellförändringar som genomförts senaste åren har vi nu skapat en produktportfölj som gör att vi fortsatt kan ha en marknadsledande position inom varje pris- eller produktsegment.
Ur vd-ordet om Kabes framtidsutsikter:
GODA FRAMTIDSUTSIKTER
Genom varumärkena KABE, ADRIA och KAMA kan vi erbjuda återförsäljarna ett komplett sortiment av husvagnar, husbilar och fritidstillbehör.
För att få en bild över hur husvagns- och husbilsägandet utvecklas genomför vi kontinuerligt marknadsundersökningar bland ägarna av de mest sålda fabrikaten.
Hur den används, varför man just köpt den vagn/bil man köpt och hur olika aspekter spelade in i valet av märke.
Resultatet visar att både KABE och Adria uppfattas mycket positivt i sina respektive segment, där drömvagnen för många är en KABE oavsett vilket märke man väljer.
Vi kommer, genom vår kompletta produktportfölj, kunna behålla en stark
marknadsposition i Norden.
Genom investeringar i produktivitetsförbättrande maskiner och utrustning samt utveckling av produktionsmetoder, kan vi långsiktigt erbjuda kunderna ett fulltäckande sortiment och konkurrenskraftiga priser på både husvagnar och husbilar.
Genom att vi har genomfört investeringar i byggnader och produktionsinventarier under lågkonjunkturen kan vi kraftigt öka
produktionen utan att öka de fasta kostnaderna när konjukturen väl vänder.
Dvs vd-ordet ger intryck av att även om konjunkturen är tillfälligt svag och Kabe drabbas av stark krona, så fortsätter bolaget göra stora satsningar vilket ger förutsättningar för riktigt god ekonomisk utveckling när läget förbättras.
Ur vd-ordet om förväntningarna på 2014 mer specifikt:
UTSIKTER FÖR 2014
Det är svårt att bedöma utvecklingen för verksamhetsåret 2014.
- Återförsäljarnas lager av begagnade husvagnar och husbilar måste vara anpassade till marknadssituationen, innan försäljningen av nya produkter kan komma att öka igen.
- Under 2013 har vår försäljning påverkats av konkurrenternas kraftiga prisrabatteringar för att sälja ut lager.
När lagren har sänkts förmodas marknadspriserna stabiliseras på en högre nivå.
- De mindre seriestorlekarna ger högre ställtider i produktionen, vilket kan
påverka rörelsemarginalen även under 2014.
När vi återigen kan öka produktionen är förutsättningarna goda för att vi
kan förbättra marginalerna.
Vi kommer långsiktigt att utveckla vår position på den nordiska marknaden, både vad gäller husvagnar och husbilar.
KAMA Fritids försäljning av fritidsartiklar kommer att följa en ökad totalvolym av fritidsfordon oavsett konjunkturutveckling.
Med engagerade medarbetare, marknadsledande produkter och varumärken, kommer vi att se en positiv utveckling av både omsättning och resultat när konjunkturutvecklingen och privatkonsumtionen
återigen förbättras.
Dvs 2014 verkar bli ett förlorat år medan vd ser goda förutsättningar på lång sikt.
//Edit: Under 2013 hade Kabe intäkter på 1,2-1,3 miljarder kr med en rörelsemarginal på 7%.
Det gav ändå ett resultat per aktie på 7-8 kr.
Säg att Kabe under 2015-2017 kan nå intäkter på 1,5 miljarder kr med målnivån 10% rörelsemarginal.
Då kommer resultatet per aktie hamna på 13 kr.
Nås en rörelsemarginal på 12% blir resultatet per aktie 15-16 kr.
Kabes officiella mål är en rörelsemarginal på minst 10% mätt över en konjunkturcykel (dvs som snitt över flera år inkl låg- och högkonjunkturer) vilket gör att rörelsemarginalen måste ligga högre än 10% i högkonjunkturer.
Med ovan skissade förutsättningar bör Kabe-aktien med god sannolikhet kunna nå åtminstone 150 kr inom tre år.
Det är alltså +25% från dagens börskurs 120 kr.
Det kan verka skralt över en treårsperiod men å andra sidan lär som sagt sannolikheten vara förhållandevis god att kursmålet nås.
Samtidigt risk eftersom Kabe är konjunkturkänsligt och nyförsäljningen av husvagnar drabbas kraftigt negativt om det blir lågkonjunktur osv.
Siffrorna ovan förutsätter att Kabe betalar en skattesats på 22% av resultatet före skatt (i enlighet med att svenska aktiebolag har en bolagsskatt på 22%).
Kabes redovisade skattesats har legat på följande nivåer de senaste åren:
2011: 27%
2012: 20%
2013: 21%
Och det trots att skattesatsen var 26% till och med 2012 och sänktes till 22% from 2013.
Edit: Kursmålet 150 kr blir lättare att nå om man även inkluderar kommande aktieutdelningar som betalas ut av Kabe till aktieägarna.
Kabe har betalat ut följande aktieutdelning per aktie de senaste åren (avseende respektive år men som utbetalats under våren året därpå):
2009: 3,00 kr
2010: 4,50 kr
2011: 5,00 kr
2012: 4,00 kr
2013: 3,50 kr
För 2013 är 3,50 kr ännu så länge föreslagen aktieutdelning som aktieägarna ska besluta om på Kabes bolagsstämma 20 maj 2014.
Som jämförelse med aktieutdelningarna ovan har Kabe haft följande resultate per aktie per år de senaste åren:
2009: 5,81 kr
2010: 11,06 kr
2011: 12,04 kr
2012: 10,24 kr
2013: 7,54 kr
Dvs aktieutdelningarna har utgjort följande andel av respektive års resultat per aktie:
2009: 52%
2010: 41%
2011: 42%
2012: 39%
2013: 46%
I snitt innebär det en andel på 43% under de fem åren, och det är väl inte omöjligt att andelen kommer ligga däromkring även framöver.
De senaste åren (inkl 2013 års föreslagna aktieutdelning) kommer Kabe alltså att ha betalat ut 12-13 kr per aktie i aktieutdelningar.
Det är väl inte orimligt att anta att Kabe kommer att dela ut minst lika mycket under de kommande tre åren.
Då behöver alltså aktien bara stiga från 120 kr till 137-138 kr om tre år för att nå ett totalt kursmål på 150 kr (inkl utbetalda aktieutdelningar) under perioden.
Edit:
För att förtydliga:
Idag står Kabe-aktien i 120 kr.
Där ingår en aktieutdelning på 3,50 kr (för 2013) som kommer att utbetalas till aktieägarna i samband med bolagsstämman 20 maj 2014.
Därefter kommer man alltså sitta med aktieutdelningen 3,50 kr på kontot plus vad aktiekursen sedan blir efter att utdelningen avskiljts (förenklat 120 kr minus 3,50 kr = 116,50 kr).
Därefter antogs det ovan att Kabe kommer att ge aktieutdelningar på minst 12,50 kr de tre kommande åren (dvs för 2014, 2015 och 2016).
Om Kabe-aktien därmed ska stiga från dagens 120 kr till minst 150 kr (inkl kommande aktieutdelningar) i slutet av 2016 (eller egentligen under våren 2017 när utdelningen för 2016 utbetalas) krävs det alltså:
...aktieutdelningar på 12,50 kr som summa för åren 2014, 2015 och 2016 (som utbetalas under vårarna 2015, 2016 och 2017)
...och att börskursen under våren 2017 ligger på minst 134 kr när dessa tre årens utdelningar avskiljts.
Då kommer man alltså att sitta med:
...3,50 kr i utdelning för 2013 utbetald våren 2014
...en aktie med en börskurs på minst 134 kr
...12,50 kr i summa aktieutdelningar för åren 2014, 2015 och 2016 (utbetalda vårarna 2015, 2016 och 2017)
= totalsumma 150 kr
I så fall har alltså dagens Kabe-aktie värd 120 kr vuxit till ett sammanlagt värde på minst 150 kr inom tre år (dvs tom våren 2017).
//
Mer om Kabe
I tidigare blogginlägg från 16 apr 2014 berördes IT-bolaget Fortnox som en småländsk framgångssaga, och bakgrunden till smålänningarnas driftighet: http://www.redeye.se/aktiebloggen/fortnox/fortnox-fullvarderat-salj-sagax
Kabe är i sanning också en småländsk framgångssaga grundat av smålänningen Kurt Blomqvist mitt inne i de småländska skogarna i Tenhult i slutet av 1950-talet.
Än idag är Kabe baserat i Tenhult knappt 2 mil sydost om Jönköping.
Antal anställda i Kabe:
2010: 389 pers
2011: 398 pers (+2%)
2012: 359 pers (-10%)
2013: 348 pers (-3%)
Kabes egen kortfattade beskrivning av bolaget i q4/2013-resultatrapporten (som kom 25 feb 2014):
Verksamheten
KABEs affärsidé är att vara ett fullsortimentföretag vad gäller
mobila bostads-, personal- och transportenheter.
Affärsstrategin är att KABEs och ADRIAs produktsortiment skall komplettera varandra avseende prisnivå och modellutbud.
Med tillägg av KAMAs produktsortiment av tillbehör, fritidsartiklar och förtält är KABE-koncernen en fullsortimentsleverantör till återförsäljarna.
http://www.kabe.se/documents/pdf/bokslutskommunike-2013.pdf
Dvs medan de importerade Adria-produkterna hör till lågpris-segmentet så hör Kabes egna produkter mer till högpris-segmentet ("lyx-segmentet").
Kabes marknadsandel för husvagnar på hemmamarknaden Sverige:
2011: 39%
2012: 39%
2013: 39%
Kabes marknadsandel för husbilar på hemmamarknaden Sverige:
2011: 22%
2012: 21%
2013: 17%
Det avser väl både varumärkena Kabe och Adria vad gäller marknadsandelarna i Sverige för både husvagnar och husbilar ovan.
Utveckling av marknadsandelar på husvagnar i Sverige för Kabe respektive Adria de senaste åren:
Kabe:
2011: 21%
2012: 22%
2013: 21%
Adria:
2011: 17%
2012: 17%
2013: 18%
Konkurrenterna och deras marknadsandelar i Sverige 2013:
Husvagnar:
2013:
Hobby 28%
Kabe 21%
Adria 18%
Cabby 9%
Knaus 9%
Polar 7%
Solifer 2%
övriga 6%
2012:
Hobby 26%
Kabe 22%
Adria 17%
Cabby 9%
Polar 8%
Knaus 6%
Solifer 3%
övriga 9%
2011:
Hobby 26%
Kabe 21%
Adria 17%
Cabby 9%
Polar 9%
Knaus 6%
Solifer 4%
övriga 8%
Dvs tyska konkurrenten Hobby har vuxit sig stor på den svenska husvagnsmarknaden.
Husbilar:
2013:
Adria 13%
Bürstner 11%
Dethleffs 9%
Hymer 6%
Knaus 5%
Rapido 5%
Kabe 4%
Hobby 3%
övriga 44%
2012:
Adria 15,5%
Bürstner 13%
Dethleffs 9%
Kabe 6,5%
Hobby 5%
Hymer 5%
Knaus 4%
Eura 2%
övriga 40%
Källa: Kabes årsredovisningar 2011, 2012 och 2013
Utveckling av totalmarknaden i Norden för husvagnar respektive husbilar de senaste åren:
Husvagnar:
2011: 11 650 st
2012: 10 122 st (-13%)
2013: 9 230 st (-9%)
Husbilar:
2011: 7 532 st
2012: 7 240 st (-4%)
2013: 7 522 st (+4%)
Källa: Kabes årsredovisningar för 2012 och 2013.
Dvs positivt att i alla fall husbilsförsäljningen ökade under 2013.
Ur Kabes årsredovisning för 2013 om utvecklingen av husvagnsmarknaden i Norden 2013:
Försäljningsminskningen under en lågkonjunktur beror framförallt på
konsumenternas osäkerhet kring den privatekonomiska situationen.
När konjunkturen väl vänder utvecklas däremot den totala försäljningen positivt.
Under de senaste åren har fler konsumenter valt att köpa husbil, vilket kan ha påverkat försäljningsvolymen av husvagnar.
Kabe delar in sin verksamhet i:
Kabe
Adria
Kama Fritid
Kama Fritid är ju husvagnstillbehör såsom förtält osv.
Om Kama Fritid i Kabes årsredovisning för 2013:
KAMA Fritid AB (helägt dotterbolag till KABE AB) har marknadens bredaste sortiment av artiklar för mobilt boende och reservdelar för husvagnar och husbilar.
KAMA Fritid är den största grossisten för fritidsprodukter till husvagnar och
husbilar i Sverige.
Försäljningen sker genom 300 fristående återförsäljare i Sverige, Norge och Finland.
KAMA bedriver en renodlad grossistverksamhet.
KAMA Fritid OY (helägt dotterbolag till KAMA Fritid AB) ansvarar för försäljningen av KAMAs produktsortiment till återförsäljare i Finland.
Under 2013 fördelade sig Kabes intäkter enl följande:
Kabe 647 miljoner kr (48%)
Adria 546 miljoner kr (40%)
Kama Fritid 164 miljoner kr (12%)
Summa brutto 1 357 miljoner kr (100%)
justering -92 miljoner kr
Summa netto Kabes totala intäkter 1 265 miljoner kr 2013
Dvs förenklat:
Kabe 50% av Kabes totala intäkter
Adria 40%
Kama Fritid 10%
Summa 100%
Förändring av intäkter per del under 2013:
Kama Fritid +2%
Adria 0%
Kabe -7%
Summa Kabe -3%
Kabe exporterade under 2013 43% av antalet tillverkade Kabe-husvagnar.
Enl årsredovisningen för 2013 fördelade sig Kabes försäljning av Kabe-husvagnar enl följande under 2013:
Sverige 59%
Norge 14%
Finland 11%
Danmark 10%
Tyskland 3%
Holland 2%
Schweiz 1%
Dvs förenklat:
Sverige 60%
övriga Norden 25%
övriga Europa 5%
Utvecklingen av Kabes egna husvagnar och husbilar under 2013 (enl q4/2013-resultatrapporten):
Försäljningen av KABE husvagnar och husbilar har påverkats av:
...marknadsutvecklingen
...och av värdet på den svenska kronan mot Euron.
KABE fortsätter att öka sina marknadsandelar i Norden
inom det exklusivare segmentet.
KABEs marknadsposition är fortsatt stark i Sverige, men möter en hård priskonkurrens från importerade vagnar.
På exportmarknaderna har kronkursen haft en negativ påverkan på marginalerna, då all export faktureras i lokal valuta.
Produktionsvolymen har successivt anpassats till rådande marknadssituation.
KABE fortsätter stärka sin marknadsposition för husbilar i premiumsegmentet genom lansering av två nya integrerade modeller.
Under andra halvåret har en helt ny sk Cross-over modell lanserats tillsammans med helt unika halvintegrerade husbilar med bredden 2,5
meter.
Den låga eurokursen har medfört att konkurrensen inom
mellanprissegmentet har hårdnat och antalet importerade fabrikat
har ökat på den nordiska marknaden.
http://www.kabe.se/documents/pdf/bokslutskommunike-2013.pdf
Finansiell ställning
Om temat med Kabe-aktien är att bolaget är ett kvalitetsföretag fast det nu är inne i en svacka med god förbättringspotential om förutsättningarna ljusnar, är frågan hur pass uthålligt Kabe är - dvs är bolaget ekonomiskt starkt nog att ha råd att invänta en förbättring?
En nyckelfaktor i det avseendet är hur pass skuldsatt Kabe är.
Det visar sig att Kabe är finansiellt mycket starkt och hade en nettokassa (kassa minus räntebärande lån) på 80 miljoner kr per slutet av 2013.
Det motsvarar 7% av Kabes börsvärde på drygt 1 miljard kr (vid börskurs 120 kr).
Dvs av börskursen 120 kr utgör nettokassan 9 kr per aktie.
Positivt alltså att Kabe är finansiellt starkt med en nettokassa.
Och dessutom att Kabe trots svackan som pågått i flera år fortfarande går med ganska skaplig vinst.
Förbättringspotentialen om förutsättningarna ljusnar kan därför anses vara så hög att det fortfarande är värt att köpa Kabe-aktien på 120 kr som åtminstone ett "långsiktigt köp".
Inga immateriella anläggningstillgångar
Mycket positivt vad gäller Kabes balansräkningen även att bolaget inte verkar ha någon "luft" alls där i form av abstrakta så kallade immateriella anläggningstillgångar.
Dvs föredömlig balansräkning hos Kabe med nettokassa och inga immateriella anläggningstillgångar.
Nästa hållpunkt
Kabes resultatrapport för q1/2014 ska komma tis 20 maj 2014.
Samma dag hålls Kabes årliga bolagsstämma för aktieägarna vid huvudkontoret i Tenhult kl 17.
Största aktieägare
Kabe-grundaren Kurt Blomqvist är numera bortgången, men hans familj är fortfarande största ägare i bolaget med en ägarandel på 56%: http://www.kabe.se/se/bolagsinformation/10-storsta-aktieagarna/
I Kabes styrelse på sex pers sitter bla Maud Blomqvist (som även är designchef för Kabes husvagnar): http://www.kabe.se/se/bolagsinformation/styrelsen/
//Edit: Maud Blomqvist är tydligen grundaren Kurt Blomqvists dotter.
Och Maud är gift med Kabes vd Alf Ekström.
Dvs ev negativt att Ekström ev fått sin vd-position för att han är Maud Blomqvists man?
Och ev negativt att han har sin fru som designchef?
Dvs då kan det bli svårare att säga ifrån till henne eftersom man inte vill såra sin fru osv?
Och han vill ev ändå inte göra det eftersom hon representerar ägarfamiljen?
(Eller tex om de grälar privat, riskerar det då att drabba deras samarbete på jobbet?)
Men överlag är det istället positivt att Kabe har en huvudägare "av kött och blod" istället för anonyma fonder etc som ej tar något ägaransvar, och att familjen har stor tyngd i Kabes företagsledning och därmed styr bolaget direkt.
//
//Tillägg 21 apr 2014
Antal nyregistrerade husvagnar totalt i Sverige per månad (enl nyhetsbyrån Direkt med hänvisning till Husvagnsbranschens Riksförbund, HRF), procentuell förändring jämfört med motsvarande månad ett år tidigare:
jan 2012: 55 st
feb 2012: 88 st
mars 2012: 389 st
apr 2012: 675 st
maj 2012: 549 st
jun 2012: 440 st
juli 2012: 383 st
aug 2012: 253 st
sep 2012: 180 st
okt 2012: 207 st
nov 2012: 153 st
dec 2012: 77 st
jan 2013: 55 st (0%)
feb 2013: 80 st (-9%)
mars 2013: 302 st (-22%)
apr 2013: 638 st (-5%)
maj 2013: 596 st (+9%)
jun 2013: 352 st (-20%)
juli 2013: 414 st (+8%)
aug 2013: 242 st (-4%)
sep 2013: 205 st (+14%)
okt 2013: 174 st (-16%)
nov 2013: 107 st (-30%)
dec 2013: 61 st (-21%)
jan 2014: 52 st (-5%)
feb 2014: 107 st (+34%)
mars 2014: 319 st (+6%)
Dvs positivt med ökningar de två senaste månaderna.
Siffrorna verkar komma i början av varje månad avseende föregående månad, dvs nästa hållpunkt är i så fall siffrorna för apr 2014 som ska komma nu i början av maj 2014.
Siffran för april är viktig eftersom nyregistreringarna av husvagnar verkar vara störst för den månaden varje år.
Månadssiffrorna ovan innebär följande i årstakt (och hittills under 2014):
2012: 3 449 st
2013: 3 226 st (-6%)
q1/2014: 478 st (+9%)
Dvs ska 2014 bli det första året på länge med ett ökat antal nyregistrerade husvagnar i Sverige?
Antal nyregistrerade husbilar i Sverige per månad (enl samma källa som ovan):
jan 2012: 42 st
feb 2012: 79 st
mars 2012: 349 st
apr 2012: 632 st
maj 2012: 579 st
jun 2012: 504 st
juli 2012: 370 st
aug 2012: 279 st
sep 2012: 197 st
okt 2012: 211 st
nov 2012: 140 st
dec 2012: 216 st
jan 2013: 35 st (-17%)
feb 2013: 86 st (+9%)
mars 2013: 328 st (-6%)
apr 2013: 605 st (-4%)
maj 2013: 597 st (+3%)
jun 2013: 494 st (-2%)
juli 2013: 411 st (+11%)
aug 2013: 281 st (+1%)
sep 2013: 213 st (+8%)
okt 2013: 181 st (-14%)
nov 2013: 153 st (+9%)
dec 2013: 135 st (-38%)
jan 2014: 35 st (0%)
feb 2014: 102 st (+19%)
mars 2014: 360 st (+10%)
Dvs även här positiv trend de senaste månaderna.
Utveckling i årstakt:
2012: 3 598 st
2013: 3 519 st (-2%)
q1/2014: 497 st (+11%)
Det kan jämföras med motsvarande siffror för antalet nyregistrerade husvagnar ovan:
2012: 3 449 st
2013: 3 226 st (-6%)
q1/2014: 478 st (+9%)
Dvs i Sverige säljs det numera flera husbilar än husvagnar per år.
Och utvecklingen av antalet sålda husbilar är bättre än för husvagnar.
Det är negativt för Kabe som har sin tyngdpunkt på egentillverkade husvagnar snarare än egentillverkade husbilar (även om Kabe importerar en hel del slovenska husbilar från Adria till bla Sverige).
Dvs Kabe verkar missgynnas av:
stark svensk krona som gynnar utländska konkurrenter (även om det också gynnar slovenska lågprismärket Adria som Kabe importerar)
husbilstrenden, dvs att folk numera hellre köper husbil än husvagn
svag konjunktur som snarare gynnar lågprismärken än lyxhusvagns-tillverkaren Kabe
Dock verkar Kabe i sig ha en stark nisch som tillverkare av bra (lyx)husvagnar i det högre prissegmentet där Kabe verkar vara uppskattat av de kunder som köper produkter i det segmentet.
Positivt att Kabe satsar hårt på att bli så bra som möjligt inom det, vilket lär leda till långsiktigt bästa möjliga ekonomiska utveckling för bolaget (jämfört med alternativa strategier).
Edit: På ett sätt är det väl en myt att Kabes lyxigaste husvagnar och husbilar skulle vara dyra om man tex jämför med vad en båt i motsvarande storlek skulle kosta.
För en 11-meters Kabe-lyxhusvagn för 900 000 kr kostar flera gånger så mycket som en ny båt med motsvarande komfort och kvalitet.
Å andra sidan behöver man väl då en rejäl dragbil för att klara av en så stor husvagn, tex en Volkswagen Touareg med stark dieselmotor.
En ny sådan Volkswagen kan gå på uppemot 600 000-700 000 kr.
Men det blir ändå inte mer än 1,5-1,6 miljoner kr totalt.
En motsvarande ny 11-metersbåt går ju lätt på flera miljoner kr.
Och som alternativ finns ju även Kabes lyxigaste 9-meters husbil för 1,5 miljoner kr.
Edit 2: Och jämför man Kabes husvagnar och husbilar med båt är det ännu billigare i relation till vad det kostar med en sommarstuga med motsvarande komfort och i bra läge.
Särskilt nu när bostadspriserna har skjutit i höjden när det är så lätt att låna pengar till rekordlåg ränta osv.
Köper man en tomt med en skruttig sommarstuga är det ju ett bra alternativ att ej lägga ned pengar på att renovera stugan utan istället ställa upp en 11-meter lång Kabe Hacienda 1000 TDL för 900 000 kr på tomten.
//Edit: Den är totalt 11 meter lång varav 10 meter för själva karossen.
//
Då får man 22 kvadratmeters bostadsyta komplett inkl:
...badrum (med toalett, dusch och handfat)
...sovrum
...kök (inkl köksbord med stor soffa runt om)
På Kabes hemsida kan man bläddra mellan bilder för att se hur husvagnen ser ut: http://www.kabe.se/se/husvagnar/hacienda-1000-tdl/
Ev måste man som tillägg köpa till vatten- och avloppskoppling för ca 13 000 kr och 70 liters vattentank för drygt 1 000 kr.
Och så bra som Kabes husvagnar är byggda ska det även vara vinterisolerat så att man kan bo där året runt om så önskas (om man kopplar till el osv).
Man behöver inte ens köpa Kabes största husvagn för 900 000 kr, utan det räcker tex med den nya, lyxiga Kabe Royal Imperial 560 XL för 500 000 kr för att må gott.
Den är 7-8 meter lång med en bostadsyta på 13 kvadratmeter inkl toalett (men verkar dock ej ha dusch).
Vill man absolut ha dusch men tycker 900 000 kr är för mycket för en Hacienda 1000 TDL, kan man tex gå ner till en Hacienda 880 TDL för knappt 800 000 kr.
Den har i alla fall en bostadsyta på 19 kvadratmeter (inkl badrum med toa och dusch).
//
Skala för aktie-rekommendationer i denna blogg:
• "Köpläge": En aktie som för tillfället är särskilt köpvärd just nu av någon specifik anledning som väntas leda till kursuppgång inom en ganska snar framtid (typ inom 0,5-1 år).
• "Kortsiktigt köp": En aktie som har goda skäl att utvecklas väl på kort sikt (typ inom de närmaste månaderna), även om man inte vet hur det kommer att bli på lång sikt.
• "Långsiktigt köp": En aktie som i och för sig kanske inte verkar särskilt billig just nu, men att bolaget har så långsiktigt goda förutsättningar och framtidsutsikter att aktien ändå är ett bra köp i dagsläget eftersom den därmed lär ge en god värdeökning på lång sikt (dvs på typ 3-5 års sikt).
• "Spekulativt köp": En aktie som vid köp till gällande börskurs har stor potential till kursuppgång, samtidigt som risknivån är hög vilket i värsta fall kan leda till stor kursnedgång. Man bör alltså ej ha en stor del av hela aktieportföljen i en sådan aktie.
• "Fullvärderad": En aktie i ett bolag som i och för sig kan gå bra, men att aktien är värderad på en nivå som inte verkar ge utrymme för särskilt mycket kursuppgång.
• "Sälj": En aktie som man inte bör äga eftersom den tex är övervärderad med hänsyn till bolagets förutsättningar.
Utgångspunkten är att givna rekommendationer här är långsiktiga och kan utvärderas först efter tex tidigast 1-2 års tid (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp"). Dvs avsikten är inte att ge vägledning om utvecklingen på kort sikt för en akties börskurs (förutom rekommendationen "kortsiktigt köp").
Aktieinvesteringar innebär en risk för att ett aktieinnehav i värsta fall kan bli helt värdelöst.
Enligt den vetenskapliga finansteorin är (förenklat sett) all information redan inbakad i alla börskurser. Därmed ger alla aktier (vid rådande börskurs) den förväntade framtida avkastning som är motiverad med hänsyn till aktiens risk, vilket i så fall gör det meningslöst att försöka plocka ut köpvärda (eller säljvärda) aktier. Enligt teorin är istället en indexfond alltid att föredra:http://www.redeye.se/aktiebloggen/en-indexfond-det-enda-rationella
Det är ej säkert att blogginlägget har tagit upp alla aspekter som är relevanta för bedömningen av den aktie som blogginlägget handlar om. Och de aspekter som tas upp i blogginlägget kan ha feltolkats.
"Käpphästar" i denna blogg bla:
1) Fundamental aktieanalys vs teknisk aktieanalys
På lång sikt är fundamental aktieanalys det enda relevanta för att bedöma om en aktie är köpvärd eller ej, dvs förenklat; den ekonomiska utvecklingen för ett börsbolags verksamhet och hur bolagets aktie värderas i förhållande till den ekonomiska utvecklingen mm.
Enl den finansiella vetenskapen går det inte att i längden bli rik på så kallad teknisk aktieanalys, dvs att spå framtida börskurser utifrån diagram för historiska börskurser etc.
Det har även visat sig i vetenskapliga studier.
Man kan tjäna pengar på teknisk aktieanalys några enstaka gånger, men därefter kommer man förr eller senare att göra förlustaffärer vilket gör den analysmetoden meningslös.
Inte heller fundamentalanalys ger vinst varje gång, men här är i varje fall uppfattningen att den i längden ger klart bättre resultat för aktieinvesteringar än teknisk analys.
Och rent logiskt borde även fundamentalanalys vara det enda som fungerar långsiktigt eftersom det bara är den som är underbyggd av rimliga resonemang jämfört med teknisk analys.
2) Aktieutdelningar
Aktieutdelningar och nivån på dem anses här vara irrelevanta i sig för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej.
Aktieutdelningar är ju bara som att man har 1 000 kr på banken och gör ett uttag på 100 kr. Man blir inte rikare för det utan har ändå bara 1 000 kr (fast 100 kr kontant och 900 kr kvar på banken).
Allt annat lika bör en aktiekurs falla med lika mycket som aktieutdelningen när aktieutdelningen avskiljs från börskursen.
Däremot kan aktieutdelningen indikera att bolaget är lönsamt och genererar bra resultat per aktie och räknar med en fortsatt god utveckling för resultatet per aktie, men då är aktieutdelningen bara en sekundäreffekt av det.
Det enda relevanta för bedömning av om en aktie är köpvärd eller ej anses här vara hur mycket pengar ett bolag genererar (och väntas generera de kommande åren) i sin löpande verksamhet (mätt förenklat som tex resultat per aktie), och hur börskursen ligger i förhållande till det.
Sätter man in pengar på bankkonto vet man alltid säkert (förhoppningsvis) att man får tillbaka insatta pengar plus ränta (även om räntan är låg) när man vill ta ut pengarna.
Köper man en aktie för att få aktieutdelning tar man alltid en risk för att börskursen står lägre när man senare vill sälja aktien.
Dvs det är inte säkert att man får tillbaka insatta pengar när man köper en aktie.
Dessutom får man ju (normalt) betala 30% skatt på erhållna aktieutdelningar, vilket snarare i sig gör det till en nackdel med aktier som ger hög aktieutdelning.
3) Immateriella tillgångar
Många börsbolag har mycket "luft" i sina balansräkningar i form av abstrakta så kallade immateriella tillgångar (immateriella anläggningstillgångar) bokförda till stora belopp bland tillgångarna i balansräkningen.
Ofta kan de immateriella tillgångarna ha uppstått tex om ett bolag köpt ett annat bolag dyrt (dvs för ett pris som överstiger det köpta bolagets bokförda tillgångsvärden), eller om ett bolag bokför utvecklingskostnader som en tillgång som belastar resultatet utspritt över flera år i form av årliga avskrivningar.
Om ett bolag börjar gå dåligt finns risk för att det bokförda värdet på de immateriella tillgångarna måste skrivas ned. Och det kan då bli stora nedskrivningar eftersom många bolag har stora immateriella tillgångar.
Nedskrivningarna ger en negativ resultateffekt med samma belopp som även minskar bolagets egna kapital med lika mycket (allt annat lika).
Med de stora nedskrivningar det därmed lätt kan bli, kan det mesta eller hela ett bolags egna kapital därigenom raderas ut (och ev till och med bli negativt) vilket gör att bolaget omgående måste få kapitaltillskott från aktieägarna för att överleva.
Sådana kapitaltillskott erhålls då oftast genom att bolaget säljer ut nya aktier till aktieägarna via nyemission, vilket då brukar försämra börskursens dåliga utveckling ytterligare.
Dvs stora immateriella tillgångar i ett bolags balansräkning innebär en förhöjd risknivå i bolagets aktie.
I detta blogginlägg fick alltså Kabe-aktien rekommendationen "långsiktigt köp" vid nuvarande börskurs 120 kr.
Det var aktiens slutkurs på börsen tors 17 apr 2014.