Idag ser jag ytterligare ett exempel på journalistik där man tar upp att allt fler väljer att handla sin julklappar på nätet; http://www.aftonbladet.se/pryl/article1307277.ab. Vi har redan fått indikationer på att årets julhandel återigen kommer att slå alla rekord, och detta kommer såklart också att smitta av sig på e-handeln.

Att detta bara är det första steget mot en allt mer automatiserad handel som i stor utsträckning sker hemifrån är uppenbart. Den stora frågan är bara; hur långt kommer det att gå? Kommer vi t.ex. inom ett par år se siffror på att ca 50% av den totala julhandeln kommer ske via nätet, eller kommer det aldrig att gå så långt.

Helt klart är i alla fall att nästan alla seriösa medelstora/stora varumärken i dagens läge ser det som en tvungenhet att erbjuda handel via internet. Vi har nu alltså möjlighet att köpa i prncip alla mer eller mindre livsnödvändiga varor vi nätet, men den stora frågan är alltså återigen i vilken utsträckning vi kommer att ta den. Undersökningsistituten pratar om en årlig tillväxt på 20-30% för e-handeln, är det en rimlig siffra, eller ligger man alldeles för lågt i sina estimat?

Mvh Pechan