Jetlag och Björn Borg
2007-10-30 09:20, Edited at: 2010-06-11 10:45Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
God morgon,
Efter hemkomsten från Hawaii har jag haft dygnsrytmen helt uppåt väggarna. Tidsskillnaden är 12h från Sverige så jag upplever alltså maximal jetlag. Somnade igår kväll redan kl 18 vilket givetvis resulterade i att jag varit vaken mestadels av natten. Det som grämer mig mest är att jag missade gårdagskvällens innebandyträning. Är barnsligt förtjust av sporten!
Natten blev alltså relativt sömnlös och jag valde att spendera en stor del av tiden sittande framför datorn. Surfade bl.a. in för första gången på Björn Borgs hemsida och blev riktigt imponerad, milt uttryckt! Med innovativ marknadsföring kan man nå långt och bolaget verkar ju göra allting rätt just nu. För min egen del känns dock aktien högt värderad med tanke på flera orsaker.
Nattens upptäckande av Björn Borg orsakade även att jag idag på morgonen hade en intressant diskussion med frun angående varumärket. Över morgonkaffet som för övrigt spenderades i sängen (mysigt!) kom vi tillsammans fram till många intressanta slutsatser. Jag frågade bl.a. henne om hon kunde tänka sig att köpa Björn Borgs underkläder? Svaret blev:
-Vad har Björn Borg med mina underkläder att göra?
Intressant svar tyckte jag och jag blev en aning ställd när hon frågade mig om jag skulle kunna tänka mig att köpa underkläder av märket Filippa K eller varför inte Carolina Kluft? Skulle jag det?
Nja, antagligen inte. Dock är det ju så att försäljningen av Björn Borgs underkläder till främst yngre kvinnor går bra. Orsaken till detta är knappast att tjejerna identifierar sig själva med “gubben” Björn Borg utan framförallt för att det är en märkesprodukt. Att bära en märkesprodukt nära kroppen kan ju ge en positiv intim luxuös känsla då plagget inte syns offentligt. Varumärket Björn Borg upplevs alltså som ett luxuöst varumärke. Därtill ger varumärket även säkert för många, särskilt för män, en undermedveten känsla av nationell stolthet tack vare “gubben” Björn Borg. Personer som Björn Borg och Ingemar Stenmark har ju varit starkt bidragande till ökad självkänsla för det svenska folket och fungerat som inspirationskälla för ungdomar både inom idrotten och näringslivet. Nationella sportsliga framgångar ger ju ett mervärde även på arbetsplatsen. Diskussioner om framgången öppnar upp stämningen kring kaffebordet vilket leder till ökad inspiration och glädje. Lite djupt filosofiskt kanske men intressant, anser jag. Kanske Carolina Kluft blir nästa varumärke? Att lansera henne med något vardagligt kanske vore ett bra alternativ med tanke på hennes personlighet?
Personligen är jag dock lite skeptisk till modeaktier även fastän jag imponeras av svenska bolag såsom Björn Borg och Gant. Läste i Affärsvärlden en artikel angående börsens konfektionsaktier. Flera pessimister varnar om att uppgången för modeaktierna går mot sitt slut. Visserligen lyfte klädhandeln under september med 6,5 % men hur länge kan uppgången fortsätta? Risker för ökad inflation och högre räntor kan orsaka en ordentligt dämpad försäljning. Ytterligare ökar konkurrensen då fler utländska aktörer dyker upp på marknaden vilket bl.a. höjer priserna på hyrorna för de mest attraktiva lägena. Diversifiering är även något som de flesta modeföretag riktar in sig på just nu. Se bara på Björn Borg. Snart har vi varumärket även på huvudkudden. En för stor diversifiering kan dock få en urholkande effekt på varumärket anser jag. Utmaningen är ju att bibehålla det luxuösa och inte göra som finska Marimekko och kombinera billigt husgeråd med dyra kvalitetskläder.
Frågan jag ställer mig angående Björn Borg är hur de internationella kunderna identifierar sig själva med varumärket. Det engelska uttalet av “Bjoorn Boorg” känns dock exotiskt och tillsammans med skicklig innovativ marknadsföring kan bolaget lyckas riktigt bra med den internationella etableringen. Jag är dock en aning orolig för satsningen på damunderkläder. Efter att nyhetens behag lagt sig kan kvinnorna börja att titta lite mer negativ på just “mansnamnet” Björn Borg. Aktien känns således lite för “risky” men tack vare olika skribenter har mitt intresse för bolaget ökat och jag kommer med intresse följa vad som händer i framtiden.
Noterar för övrigt ett intressant pressmeddelande från Opcon idag gällande dotterbolaget SEM som blir partner Scania-Cummins stora miljöprojekt insprutningssystemet XPI. SEM kommer att ansvara för vidareutveckling av produkten och prototyptillverkning innan volymtillverkning startar under 2009. Detta är en riktigt bra nyhet för Opcon och bolaget kommer nu att investera ett antal tiotal miljoner i Åmål för att säkerställa den kommande volymtillverkningen som bedöms som betydande. Anser att bolaget är ett riktigt intressant placeringsalternativ på lite längre sikt!
Ha en bra dag!