Stekhet sommar väntar JAYS
2012-06-13 15:11, Edited at: 2012-06-13 20:06Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.
Plötsligt har antalet försäljningsställen som marknadsför JAYS hörlurar ökat med 60 procent. Now we're talking success...
JAYS har gått vidare med sin världserövring med att öppna en egen webbutik. Strategin är naturligtvis smart eftersom hörlurarna nu når ut till konsumenter på marknader där bolaget ännu inte byggt upp något återförsäljarnät samtidigt som egen onlineförsäljning bör höja lönsamheten, förutsatt att den blir någorlunda lyckosam. Det utskickade pressmeddelandet angående online-butiken avslöjar även någonting annat, nämligen att hörlurarna nu finns tillgängliga i fler än 4 000 butiker i 26 länder!
När jag kring månadsskiftet mars/april frågade VD hur många butiker som sålde hörlurarna blev svaret ca 2 500 (exkl de samsung-butiker som sålde v-JAYS under februari). På någon månad har alltså antalet ökat med 60 procent och naturligtvis går det att spekulera kring vilka butiker som nu tillkommit, särskilt då JAYS själva inte gett någon större vägledning via pressmeddelanden.
Den enkla förklaringen är givetvis att tidigare annonserade hyllplatser hos t ex Walmart, Phone House, Tesco och Best Buy, med inledande försäljning vid ett begränsat antal butiker, nu utökats till att omfatta fler försäljningsställen. Enbart Walmart förfogar ju över 9 000 butiker så det kan naturligtvis smälla till rejält om någon av dessa jättar öppnar ytterligare dörrar. En annan förklaring kan vara att samarbetet med Samsung burit ytterligare frukt vilket även VD avslöjat att kommer att ske då denne berättat att olika former av aktiviteter kommer att bli aktuella framgent.
Vid IT-mässan i Singapore marknadsfördes JAYS hörlurar i Samsungs monter tillsammans med mobiljättens smartphones. Det är inte helt otänkbart att Samsung nu valt att gå vidare med detta i deras egna butiker. I Sydkorea påbörjades ju gemensamma marknadsaktiviteter i ca 800 butiker i februari i samband med det jubileum som Samsung firade med att bl a bjuda på ett par v-JAYS hörlurar till varje köp av en stationär dator. Den koreanske jätten har tidigare valt en försiktig strategi med att öppna egna butiker internationellt men har nu gjort en rockad till en global storoffensiv. I april öppnades bl a konceptbutiker i bl a Indien, Brasilien och Kanada, där butiken i Delhi är den största hittills.
Med fler än 4 000 butiker börjar det också bli intressant att spekulera i förväntad tillväxttakt. I februari avslöjade svenska branschkollegan Zound Industries att deras hörlurar såldes i närmare 10 000 butiker och att de siktade på att nå en försäljning på 1 miljard kronor i år. Nu skall man givetvis inte räkna med att 4 000 butiker per automatik resulterar i att JAYS når 40 procent av Zounds prognos, alltså 400 Mkr i försäljning, men det är definitivt värt att leka lite med räknesnurran.
Tänker vi oss att varje butik säljer två par hörlurar per dag, sex dagar i veckan, och att JAYS får 125 kr per par, blir försäljningsutfallet 24 Mkr per månad eller 288 Mkr per år. Huruvida två par per dag är ett realistiskt mått återstår dock att se.
I en butik i Singapore pryder t ex nu JAYS hörlurar en hel vägg, från golv till tak, och garanterat säljs här mångfalt fler par per dag än två. Samtidigt finns det naturligtvis butiker som ligger under det beräknade genomsnittet men helt uppenbart bör det vara att 60 procent fler butiker får genomslag i försäljningssiffrorna. Den som orkar göra en ansträngning med att googla runt lite på nätet känner sig också sannolikt ganska komfortabel med utvecklingen.
I mitten på februari publicerades en kinesisk artikel som beskrev att försäljningen av JAYS hörlurar varit fantastisk i Hong Kong och Macao samt att lurarna syns på gatorna och efterfrågas av alla samhällsskikt. Dessutom marknadsförs JAYS i Sydkorea ihop med popbandet Infinite som vunnit mängder av utmärkelser och nomineringar i Japan och Sydkorea. Effekten av att marknadsföras tillsammans med popstjärnor brukar vara synnerligen effektivt för att nå fler målgrupper och resultera i försäljningsuppsving.
I april publicerades dessutom en annons i en kundtidning från Media Markt där a-JAYS Four var den enda hörluren som marknadsfördes tillsammans med en mängd andra elektronikprylar. Fem nummer senare, i samma elektronikkedjas kundtidning, dök den riktiga moroten upp för kunderna – nämligen att förbeställda Samsung Galaxy S3 innehåller a-JAYS Three på köpet. Naturligtvis fick JAYS tack vare detta ett extra uppsving men den stora frågan är om det var Media Markt eller Samsung som beslutade att hörlurarna skulle ingå?
Det kommer inte som någon nyhet att det är jättarna Apple och Samsung som dikterar villkoren i åteförsäljarledet, därav misstanken att Samsung ligger bakom beslutet. Marginalen för återförsäljarna gällande mobiltelefoner är även väldigt låga varför Media Markt inte skulle ha så mycket att vinna av att inkludera JAYS i erbjudandet. Det är istället försäljning av tillbehör och abonnemang som butikerna tjänar på och inget abonnemangskrav fanns i annonsen. Därför kan man åtminstone börja grunna på om Samsung någon annanstans där ute i världen gett direktiv att förhandsbokning av flaggskeppet Galaxy S3 skall inkludera v-JAYS Three eller någon annan modell från JAYS sortiment? Det ger ju definitivt en spännande känsla om inte annat och inte blir det ju sämre av att JAYS hemlighållit att Media Markt överhuvudtaget idag säljer hörlurarna.
Börsveckan gav tidigare JAYS en avvakta-rekommendation med bl a motiveringen att bolaget saknade konkurrensfördelar. Jag vet inte riktigt om jag kan hålla med om detta. Något unikt spelkort kan visserligen inte JAYS lägga fram men det saknas inte konkurrensfördelar som kan betraktas som åtminstone halvbra och som kommer att kunna utnyttjas som trumfkort i spelet om marknadsandelarna.
Här finns toppbetyg och utmärkelser, världens minsta in-ear-hörlur, trasselfria sladdar, 2 års garanti, snygga förpackningar, rejält med extra par silikonkuddar för optimal passform och sist men inte minst ett samarbete med Samsung. Detta känns åtminstone som ”full house” på hand och lär ge fortsatt avtryck i försäljningssiffrorna på kort och medellång sikt.
JAYS säljer dessutom stilrena hörlurar i svart och vitt. Det är visserligen inte jätteupphetsande men färgvalet passar i regel till allt och ger stabilitet samt hindrar JAYS från att snubbla på ett lindansaräventyr med olika färgkombinationer och designs för att slutligen landa i en kort varumärkeshistoria.
Är då ett börsvärde på knappt 100 Mkr dyrt för ett företag som växer så det knakar, med trumf på hand, i en bransch som rider på smartphone-vågen och med en balansräkning som nyligen förstärkts med 11,5 Mkr? Fundamentalistprofeterna på läktaren med Warren Buffet-dekaler bläddrande i gamla resultaträkningar skränar naturligtvis om att lönsamheten är skral och hävdar att aktien är dyr. Det gör de alltid med förhoppningsbolag vilket dock inte brukar hindra aktierna från att nå himmelska höjder. Det som talar för JAYS är att bolaget liknar ett skolboksexempel på en aktie som har chans att spekuleras upp genom stratosfären vilket vi också såg skymta i mars då aktien var på väg att passera 30 kr.
Eftersom det finns referensbolag som Skullcandy, AIAIAI, Beats by Dre och ZOUND som visat exceptionell tillväxttakt på kort tid bör aktiemarknaden även prisa in ett liknande scenario för JAYS om gaspedalen fortsätter att vara i botten. Tillväxtsiffrorna för förväntad smartphone-försäljning skruvas även successivt upp vilket även kommer att dra med sig förväntad försäljningstillväxt för hörlursbranschen och ge mod åt investerarna och orsaka mindre trängsel från konkurrenterna. Hörlurar har dessutom blivit en statuspryl vilket är svårt att stryka från köplistan trots världsekonomisk oro och JAYS lurar jämställs även av kritikerna med dyrare varumärken.
Närmast väntar bokslutsrapporten den 28 juni där Q4, omfattande perioden februari – april, kommer att synas. Det är här vi kommer att få se den initiala effekten av vad hundratals webbsajter orsakade när de kablade ut nyheten om att lilla JAYS ingått samarbete med jätten Samsung. Här går det endast att spekulera kring hur många Samsungfantaster och övriga nyfikna som sprang ut på gatan för att handla JAYS-lurar.
Det är inte enkelt att stoppa en motorbåt med högoktanigt Samsung-bränsle i tanken ridande på en tsunami. Vågtoppen på 28 kr hägrar och kommande rapport lär sannolikt förstärka skrovet och bidra till ytterligare bärkraft. Räkna därför inte bort JAYS som en fortsatt kursvinnare.