Post entry

Sämre glid för JAYS?

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Aktiemarknadens dom över JAYS bokslutsrapport blev hård men inte helt orättvis. För tillväxtbolag brukar dock börsen i allmänhet ha svårt att stanna i "backspegelläge" under en längre tid och möjligtvis ändrar vi färdriktning redan idag.

Vanligtvis när man värderar tillväxt jämför man en period mot samma period föregående år. För JAYS har det även varit intressant att jämföra försäljningen mellan kvartalen, Q2 mot Q3 osv, och jag hoppades att JAYS skulle kunna matcha Q4 mot kvartalet innan, alltså mot perioden november - januari. Gårdagens rapport där Q4 visar en försäljning på 15,2 Mkr var dock 3,2 Mkr lägre än under Q3. Anledning att vara orolig? Inte så värst mycket.

Matchen blev egentligen ganska ojämn från början eftersom Q3(november – januari) är den absolut starkaste perioden på året jämfört med Q4 (februari-april) som är den svagaste. I relation till fjolårets jämförelsekvartal ökade däremot försäljningen i Q4 med 127 procent och för helåret landade tillväxten på hela 140 procent vilket knappast kan betraktas som dåligt. Börsvärdet på ca 120 Mkr indikerar dock att en fortsatt god försäljningsutveckling är inbakad i kursen och frågan är då om den kraftiga tillväxten nu kommer att bedarra eller bestå? Detta är givetvis viktigt att på förhand kunna luska ut eftersom resultatet kommer att ge färdriktning åt aktien.

De siffror som innevarande Q1-kvartal skall matchas mot är en nettoomsättning på 8,2 Mkr. Glädjande nog är detta, än så länge, ganska svaga jämförelsesiffror. Det krävs t ex en försäljning på strax över föregående kvartals(Q4) siffror för att prestera en tillväxt på 100 procent. Med tanke på att Q4 är det svagaste kvartalet bör ju JAYS ganska enkelt kunna klara av denna bedrift med befintligt återförsäljarnät som det såg ut under februari – april.

Glädjande kan vi däremot konstatera att JAYS under pågående kvartal(maj - juli) kommunicerat ut att antalet butiker ökat med minst 60 procent till över 4 000 st. Enbart lagerbeställningarna till dessa nya butiker borde ju rimligtvis ge ordentligt avtryck. Tänker vi oss då att varje butik säljer lika många lurar och slår ut en 60-procentig ökning över försäljningen i traditionellt svaga Q4 skulle nettoomsättningen kunna landa på 24 Mkr. Detta skulle givetvis vara en bra start på det nya räkenskapsåret.

Tar vi ytterligare hänsyn till vad som hänt med varumärket blir det än intressantare. a-JAYS One+ för android lanserades t ex först i november och blev trots endast 6 månader på marknaden JAYS tredje mest framgångsrika modell över helåret och den näst bästa under Q4. MobileFun som är en ledande onlinebutik för mobiltelefoner och tillbehör i Storbritannien(1 miljon besökare/månad) gav 21 juni modellen omdömet att den var den bästa hörluren för Samsungs nya flaggskepp, Galaxy S3. Det är inte dåligt på en marknad som översvämmas av varumärken och dessutom är nu den vita versionen på väg att lanseras. Här framstår naturligtvis JAYS sitta med ett starkt trumfkort som har förutsättningar att påverka försäljningen positivt i kommande rapporter. Mediamarkt har t ex redan kopplat ihop modellen med Samsungs flaggskepp då kunderna vid förbeställning av Galaxy S3 under maj fick a-JAYS One+ på köpet.

Ett annat trumfkort vi framledes kommer att se bättre effekt av är gratisappen ”JAYS Headset Control” för android som även fått toppbetyg och som nu inom sin kategori finns bland de mest nedladdade apparna hos såväl Android Market som Google Play. En gratis app som går att använda med andra varumärkens hörlurar framstår vid första anblicken som en korkad strategi men det är snarare tvärtom. Med en populär gratisapp når lilla JAYS snabbt en bred användarkrets och framförallt en begynnande varumärkeslojalitet. Detta innebär att nästa gång användarna av appen överväger att byta ut sina gamla hörlurar mot nya kommer de att i ökad utsträckning överväga att köpa JAYS modeller. Det är vanligtvis så vi konsumenter är funtade och programmerade varför taktiken är mycket smart och förhoppningsvis en mycket framgångsrik drivmotor till försäljningen.

Vi bör även ha i minne att det under Q4(feb-apr) i praktiken var radiotystnad hos JAYS då endast ett pressmeddelande kablades ut, samarbetet med Samsung, som initialt endast gällde v-JAYS och marknaden i Sydkorea under februari månad, där en stor del av effekten sannolikt fakturerades och bokfördes i Q2-rapporten. Under innevarande kvartal har däremot JAYS kablat ut en handfull högintressanta pressmeddelanden, bl a vunnen ordinarie hyllplats hos franska FNAC samt intåget i Polen samt beslutet gällande egen webbutik. Dessutom har JAYS inlett ett exklusivt samarbete med distributören Frequency Telecom gällande marknaderna i Storbritannien, Irland och Ryssland, där distributionskanalen säkrat samarbete med bl a Storbritanniens ledande mobiloperatör. I en blogg daterad i början på maj skriver dessutom Frequency att de deltagit på en tillställning för anställda hos jätten Carphone Warehouse som har 1 700 butiker i Europa. Då distributören skriver; ”It was great to see their enthusiasm for Case-Mate, Jays, Griffin, HTC and Motorola brands and we hope that will continue whilst they’re selling the brands in store.” kan man göra tolkningen att Carphone Warehouse nu säljer JAYS hörlurar vilket naturligtvis skulle vara en stor framgång. En framgång som dock redan läckt ut är att hörlurarna börjat säljas vid Elgigantens tre största butiker i Sverige där naturligtvis kundgenomströmningen är god och följer vi utvecklingen hos Mobilgiganten bevittnar vi nu en stark ökad efterfrågan för JAYS hörlursmodeller.

Sammanfattningsvis ser JAYS trots allt ut att tuffa på rätt bra och i Q4 uppgick dessutom rörelsemarginalen till 6,5 procent. Gårdagens kursreaktion var dock inte oväntad men aktiemarknaden glömde i all hast att titta framåt vad som hänt efter den rapporterade periodens slut. Inför Q1 kommer aktien att spekuleras upp igen och samtidigt kan det när som helst dyka upp intressanta nyheter från bolaget där ytterligare aktiviteter med Samsung givetvis skulle kunna vara en. Det går ju inte att utesluta att den koreanske mobiljätten kommer att lansera en modell inkluderande JAYS riktad mot t ex en specifik målgrupp eller på en marknad där hörlursföretagets varumärke nu snabbt vinner popularitet. Ett sådant utfall skulle kunna fördubbla JAYS försäljning över en natt.

Slutligen är det så att hörlursbranschen rider på smartphone-vågen som spås växa exceptionellt starkt de närmaste åren vilket gör hinderbanan lättforcerad trots att branschen är överetablerad. Då JAYS dessutom vinner de flesta testerna minskar risken för att varumärket endast blir en modefluga och något motorstopp ser inte ut att föreligga på kort sikt. Snarare är det så att ett snabbt depåstopp under Q4 tillfälligt fick JAYS att tappa fart mot kvartalet innan som var traditionellt starkt. Det är dock viktigt att samtidigt ha i bakhuvudet att Formel 1-lopp inte varar för evigt samt att vi sysselsätter oss med aktiehandel och inte giftemål.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?