Post entry

Ökat intresse kring JAYS

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

En av världens mest besökta tekniksajter har gett JAYS ovärderlig hjälp till varumärkesuppbyggnaden och inte blir det sämre av att hörlursföretaget på andra sajter kopplas ihop med Samsungs flaggskepp.

Om drygt två veckor presenterar JAYS delårsrapporten för det första kvartalet, omfattande perioden maj – juli. Aktien brukar spekuleras upp inför rapport och chansen är väl rätt hygglig för ett liknande scenario även nu. Den största anledningen till ett sådant utfall är sannolikt förväntningar om en stark försäljningstillväxt då JAYS i början av juni annonserade att antalet butiker som säljer hörlurarna ökat till över 4 000 st, motsvarande en ökning på minst 60 procent sedan årsskiftet. Det är ett lättantändligt vedträ som kan elda på ett spekulationsrally men det finns mer tändvätska.

Som aktieägare försöker jag hålla mig uppdaterad vad som sker kring den svenska uppstickaren. Det är en överlevnadstaktik eftersom hörlursmarknaden anses överetablerad varför risken är stor att historien kring många varumärken blir kort. Samtidigt möjliggör den kraftiga förväntade tillväxten av mobila enheter, framförallt smartphones, att tillväxten kan bli oerhört kraftig om man lyckas, vilket många framgångsrika hörlursföretag visat med att nå miljardomsättning på några få år. Avgörande för framgången är varumärkesuppbyggnaden och här ligger fortsättningsvis JAYS i vinnarspåret.

Det som hörlursföretaget lyckades med ganska tidigt var att få toppbetyg för sina modeller där flera erhöll utmärkelser som testvinnare i branschtidningar och på olika tekniksajter. Uppmärksamheten av detta kunde då inte blomma ut på allvar pga att ett begränsat antal butiker sålde hörlurarna. Därmed blev marknadsföringseffekten mot potentiella kunder låg men inte helt värdelös då JAYS kunnat utnyttja uppmärksamheten till att locka nya butiker och bygga ut återförsäljarnätet. Utmärkelser som JAYS vinner idag får dock betydligt större genomslag mot kund tack vare att antalet butiker nu alltså ökat till över 4 000 samtidigt som JAYS även öppnat egen webbutik så att kunder har möjlighet att köpa hörlurarna i länder där inte några återförsäljare ännu finns, eller där antalet fortfarande är begränsat.

Den amerikanska tekniksajten CNET.com placerade i juli JAYS hörlursmodell a-JAYS Four som en av de 11 bästa in-ear-lurarna på marknaden. Att lilla JAYS överhuvudtaget hamnar på topplistan är anmärkningsvärt bra med tanke på att det finns gott om varumärken att slåss mot. Saknas på listan gör t ex Beats by Dre, Skullcandy, Sennheiser, danska raketen AIAIAI och svenska succén UrbanEars, som i jämförelse med JAYS försäljning kan betraktas som jättar. Det är också få hörlurar i mellanprisklassen som kvalificerar sig till listan då åtta hörlurar är premiummodeller med pris över 100 usd till skillnad mot a-JAYS Four som kostar ca 60 usd. Övriga modeller i mellanprisklassen är endast två hörlurar från Klipsch som dock är aningen dyrare än JAYS.

Enligt Alexa:s globala trafikrankingssystem ligger CNET.com på 107:e plats och sidan besöks varje dag av ca 1,5 miljoner besökare. Naturligtvis är det svårt att förutspå effekten av att synas lite extra vid en internetsajt men sett till antalet besökare är CNET ungefär tio gånger större än vad MacWorld och DigitalTrends lyckas locka, som tidigare uppmärksammat JAYS hörlurar. Topplistor brukar dessutom vanligtvis dra till sig stor uppmärksamhet och då hörlurar är en megatrend kan vi sannolikt räkna med att marknadsföringsvärdet blir högt, särskilt då JAYS syns på topplistan tillsammans med modeller i premiumklassen som kostar närmare 300 usd. Med tanke på att bolaget, pga dess storlek, sitter med begränsade marknadsföringsresurser kan vi därmed konstatera att utmärkelsen kan kategoriseras som en ovärderlig framgång i varumärkesuppbyggnaden, speciellt på den amerikanska marknaden, och att det finns förutsättningar till en hygglig effekt i försäljningssiffrorna.

Under sommaren fick dessutom JAYS äran att toppa Mobilefun.com:s lista över de 5 bästa accessoarerna till nya Samsung Galaxy S3. a-JAYS One+ var det enda hörlursalternativet som rymdes med på listan och topplistan spreds som en löpeld till andra internetsajter, av den naturliga orsaken att allt som skrevs kring Galaxy S3 då var högintressant. Dessutom gav utmärkelsen JAYS en bländande kvalitetsstämpel då hörlursmodellen i varumärkesdjungeln kopplades ihop med Samsungs flaggskepp.

JAYS fortsätter alltså att sticka ut från mängden varför åtminstone jag, i min kikare, inte ännu ser någon uppförsbacke hota bolaget. Jag följer även dagligen aktiviteten på JAYS facebook-sida där temperaturen stigit markant de senaste månaderna. Det är en måttstock som indikerar fortsatta framgångar även fastän det inte går att garantera. Det är dock lätt att drabbas av feberyrsel när det gäller snabbväxande bolag verksamma i en megatrend varför det kan vara värt att ta lite febernedsättande medikament genom att tänka på att det är månaderna maj – juli som skall avrapporteras om två veckor och inte vad som sker idag. Här brukar aktiemarknaden ha svårt för att pejla in sig rätt. Med dagens kursuppgång på ca 5 procent tycks dock börsen förbereda sig inför ett spekulationsrally och det går naturligtvis inte att utesluta att vi i rapporten redan nu ser en betydande effekt av det utökade återförsäljarnätet samt resultat av utmärkelserna.

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?