Post entry

Kursuppgång väntar för JAYS

Please note: Community posts are written by its members and not by Redeye’s research department. As a reader you’re always encouraged to critically analyze the content.

Under det senaste året har Jays slutit en rad nya samarbetsavtal som borgar för att bolaget kommer nå ännu högre höjder och ett par av dessa lär möjliggöra en ännu starkare tillväxt och global spridning för Jays än den vi hittills sett. Det handlar om avtal med ett par riktiga bjässar och starka distributörer på några av de mest intressanta marknaderna i världen för ett bolag som Jays. För att belysa vilka möjligheter de senast ingångna avtalen och landvinningarna ger, summerar jag vilken stark grund som nu lagts för fortsatta framgångar.

I en videointervju från Introduce den 18 december kommenterar Jays VD Rune Torbjörnsen hur kvartalet (Q2, aug-okt) har präglats av starkt fokus på att komma ut globalt mot rätt kundsegment och att Jays försöker jobba efter principen att enbart samarbeta med starka och bra distributörer.

Jag ser mycket positivt på att Jays skyndar långsamt och är noga med att komma ut i rätt kanaler via starka och välrenommerade partners som också är beredda att långsiktigt investera i varumärket Jays. I den starka medvind som bolaget befinner sig i, är det annars lätt att lockas av lite snabba cash och välja en mer kortsiktig lösning i vissa lägen.
Så är dock inte fallet med Jays, vilket tacksamt noteras.

Jays, med VD Rune i spetsen, tar tydligt sikte på att bli ett ledande globalt varumärke i hörlursbranschen som för övrigt beräknas vara värd 6 miljarder dollar. Den årliga tillväxten för hörlursbranschen uppskattas till 20 procent. Lite dyrare hörlurar i den priskategori Jays produkter befinner sig, har haft en tillväxt på 100 procent under senaste året.

I juni förra året kom nyheten om ett exklusivt samarbete mellan Jays och Frequency Telecom på den brittiska marknaden. Frequency skriver bl.a. på sin sajt att Jays ”clean stand-out Scandinavian style” bland annat har uppmärksammats i modetidningen Vogue. Jays gör ett allt kraftigare avtryck ute i världen och det ena genererar det andra…
http://www.frequencytelecom.com/brands/jays/

Vi har fått tydliga tecken på att försäljningen gått bra i Storbritannien, då bl.a. a-Jays four, a-Jays one+ och t-Jays three under de senaste månaderna har legat i toppskiktet på priskollsajterna pricespy.co.uk och idealo.co.uk.

Framgångarna i Storbritannien är med andra ord påtagliga.

I januari 2013 släppte Jays nyheten att de slutit ett avtal om försäljning hos Carphone Warehouse; den största oberoende detaljisten inom telekom i Europa.
Carphone Warehouse har idag över 2400 butiker i Europa, varav 740 i Storbritannien!

I det PM som Jays skickade ut, framgick att produkterna initialt ska finnas tillgängliga online och säljas i centrala butiker med start redan i början av 2013.

Jays har sedan tidigare haft stor framgång med liknande samarbeten inom telekomsektorn. Bolagets framgångar går hand i hand med smartphonepenetrationen ute i världen. Jays produkter för alla som gillar musik och bra ljud passar naturligtvis alldeles ypperligt i den här typen av butiker. I Sverige har Jays produkter tagit en oerhört stark position inom telekomsektorn och varit bästsäl­jare hos Telia, Telenor och Phone House -för att ta några exempel.

På den europeiska marknaden hade aktieägarna i Jays inte kunnat få mer glädjande nyheter än det samarbetsavtal med Europas största telekomdetaljist som innebär distribution av en bred produktlinje från Jays, något som dessutom ger större genomslagskraft och bättre marginaler.

Jag tog en titt på Carphones hemsida och kunde konstatera att Jays direkt fått fin exponering.

http://www.carphonewarehouse.com/phone-accessories/music-acc/headphones-inear-music-calls

http://www.carphonewarehouse.com/phone-accessories/music-acc/web-exclusive

Jays har även ingått avtal med aktörer i bl.a. Polen, Frankrike, Italien, Norge, Australien, Sydkorea och Taiwan.

Det utökade samarbetet med 20:20 i Norge kommenterade Jays VD med att det är 20:20-samarbetet som syns mest i Q2 rapporten och har gett Jays ytterligare skjuts i Norden.

När nyheten om avtalet i Taiwan med E-Sentra släpptes i december förra året, framgick att samarbetet påbörjats och att produkter från Jays redan fanns placerade i flaggskeppsbutikerna för HTC och Samsung och hos ett stort antal Apple Premium Resellers. Samarbetet beskrevs som ett kraftfullt insteg i Taiwan, ett land med ca 23 miljoner invånare, och det tror jag det när E-Sentra är representerade i ett nätverk om 3000 butiker.
VD Rune Torbjörnsen kommenterade nyheten med följande ord: ”Vi är mycket nöjda med detta avtal och djupt imponerade över vad E-Sentra har lyckats åstadkomma på så pass kort tid”

Det bådar gott och är glädjande att några av de nya avtalen på så kort tid redan kommit igång och genererar intäkter till Jays.

Ett annat samarbete jag själv hade förväntningar på redan under föregående kvartal var avtalet med SK Networks.
Jays bytte distributör i Sydkorea till SK Networks och kommunicerade att bytet medförde viss utebliven försäljning, men att det skulle kompenseras i kommande kvartal. Den utlovade kompensationen såg dock ut att utebli i Q2 siffrorna och det återstår att se om det smäller till desto mer från Asien nu i Q3. Jays har dock varit väldigt tydliga med att bytet var mycket viktigt av strategiska skäl och det återstår att se om det kanske rent av hänger ihop med Jays samarbete med Samsung.
Jag tycker i alla fall att det är en spännande och kittlande trigger att man kanske en dag vaknar upp till nyheten att Jays och Samsung lägger in en växel modell "grande" i samarbetet.

Som aktieägare i Jays är ett eventuellt jättesamarbete ihop med Samsung naturligtvis ingenting man bör prisa in i kursen och kallt räkna med, utan jag betraktar det enbart som en kittlande trigger och intressant möjlighet. Samtidigt har jag ändå svårt att helt släppa tanken på det eftersom det finns en del som talar för att ett större samarbete faktiskt skulle kunna vara på gång.

Jays VD har flera gånger påtalat att när det gäller bolagets samarbeten i Asien är de betydligt större och att dessa samarbeten tar tid. För min del får det gärna ta lite tid; för jag anar vad som väntar bakom hörnet.

SK Networks är ingen liten spelare och Jays bytte knappast distributör utan anledning. Jag är övertygad om att det finns fina siffror att vänta framöver, även om det aldrig skulle bli något stort ihop med Samsung.

För att ge lite perspektiv på vilken stark grund som lagts för fortsatt stark tillväxt följer ett kort sammandrag av nya avtal som slutits de senaste nio månaderna:

2013-01-25 Jays sluter avtal med Carphone Warehouse för Storbritannien

”Den största oberoende detaljisten inom telekom i Europa”

”Över 2400 butiker i Europa, varav 740 i Storbritannien."

2012-12-17 JAYS tar Mobile Music till Taiwan

”Avtal gällande hela produktlinjen med den ledande distributören E-Sentra, representerade i ett nätverk om 3000 butiker. ”

”Produkter från JAYS är redan nu placerade i flaggskeppsbutikerna för HTC och Samsung och hos ett stort antal Apple Premium Resellers. Samarbetet är påbörjat och avses växlas upp ytterligare under inledande delen av 2013.”

2012-11-15 JAYS Mobile Music lanseras i Italien

”Jays stärker nu sin ställning ytterligare i Europa och sluter avtal med en ledande distributör inom high-end audio, Sounders Ltd., på den italienska marknaden.”

2012-11-09 JAYS Mobile Music expanderar i Asien & Stillahavsregionen

Avtal med den australiensiska distributören Powermove.

”Jays produktlinje är för närvarande representerad i Australien hos Officeworks, Bing Lee, Harvey Normans butiker samt i specialistbutiker som Jaben Audio och Volume. Med avtalet följer att JAYS nu också kommer att säljas i Vodafones butiker över Australien. Vodafone Australia har närmare 8 miljoner abonnenter och kommer inledningsvis att erbjuda a-JAYS One+ inom konceptet JAYS Mobile Music.”

2012-10-12 Jays lanserar Mobile Music i Norge

”20:20 Mobile, en av Norges största distributörer inom telekom. JAYS kommer, bland annat, att exponeras i Telenors egna Telekiosken-butiker, och därmed ytterligare utöka den närvaro man har haft sedan tidigare i Norge bland annat hos Netcom, Elkjøp, Elkjøp Express och Lefdal.”

– Vi ser fram mot att inleda ett fördjupat samarbete med Jays för den norska marknaden, säger Thomas Tønsberg, Sales Manager Accessories, 20:20 Mobile. Vi har under vår resa tillsammans noterat ett kraftigt ökat intresse för produkterna och vi är övertygade om att detta kommer att medföra en stark och positiv utveckling för varumärket JAYS i Norge.

2012-08-03 Jays sluter avtal med Sydkoreas största distributör SK Networks

SK Networks är Sydkoreas absolut största och mest välrenommerade distributör.

”SK Networks, med ett nätverk om över 3 000 butiker, en årlig omsättning om 24 miljarder USD under år 2011, och en försäljning om 10,9 miljoner mobiltelefoner, är Sydkoreas enskilt största distributör och leverantör av mobila enheter.
SK Networks utgör en del av SK Holdings, Koreas tredje största konglomerat och är det 65:e största bolaget i världen, enligt Fortune 500 (2011). Konglomeratet inkluderar också SK Telecom, Sydkoreas största operatör med en marknadsandel om 50 % och 24 miljoner abonnenter, samt även Melon, en ledande musiktjänst.”

”SK Networks kommer att marknadsföra Jays sortiment genom aktiviteter tillsammans med bolag inom sfären för SK Holdings, genom dess nätverk av ”Concierge”-butiker och associerade tillbehörsbutiker, samt i samarbetande mobiltelefonbutiker.”

2012-06-14 Jays i exklusivt samarbete med Frequency Telecom för Storbritannien

”Frequency grundades 2002 och är en av de snabbast växande brittiska distributörerna inom mobil telefoni och representerar för närvarande märken som Motorola och HTC. Man kommer nu att fortsätta sitt samarbete med Jays i en stark position som dess exklusiva distributör på en marknad där man tidigare har säkrat Jays samarbeten med Dixons Travel och Orange/T-Mobile, Storbritanniens ledande mobiloperatör”

2012-06-05 Jays expanderar i Polen

”Samarbete med den polska distributören Horn Distribution. Horn grundades 1991 och har lång erfarenhet av starka varumärken inom elektronik.”

JAYS är idag ett varumärke som gör avtryck världen över. I november 2012 hade Jays 40 000 följare på Facebook, fyra månader senare är siffran snart uppe i 100 000! I skrivande stund 99 211.

Jag försöker följa Jays utveckling så gott jag kan på alla tänkbara vis och jag tycker att allt tyder på fortsatt framgång för företaget.

För att ge lite perspektiv på vilka enorma möjligheter som samarbetet med Carphone Warehouse Group kan generera framöver, kan jag informera om att Telia idag har 87 butiker i Sverige (88 om man räknar med deras säsongsbutik i Åre) Telekiosken i Norge har 84 butiker och Telenor har i Sverige 70-talet butiker idag.

Carphone Warehouse kan med sina 740 butiker i Storbritannien och 2400 butiker i Europa erbjuda en helt annan försäljningsvolym om samarbetet faller lika väl ut för Jays som det tidigare har gjort med andra telekomkedjor.

För egen del hyser jag ingen större osäkerhet om hur den globala expansionen kommer att fortgå.
Jays har sedan några år tillbaks slagit igenom stort i flera länder utanför Europa och med fler och bättre försäljningskanaler som man nu etablerat, ska det bli underhållande att bevittna nya stora genombrott på andra marknader än exempelvis Singapore och Hong Kong som Jays redan erövrat.

Om Jays tidigare enbart hade lyckats i Sverige eller Norden hade jag känt en naturlig osäkerhet kring hur varumärket och produkterna skulle tas emot på andra breddgrader i världen. Men så är inte fallet, bolaget kan visa upp success stories i många länder och det har troligtvis underlättat väldigt mycket för Jays i deras ambition att nå ut till de allra största och långsiktigt bästa distributörerna.

VD Rune Torbjörnsen nämner på småbolagsdagen att de har för avsikt att bygga upp bolaget till en betydligt större omsättning än de har idag utan att de behöver vara fler än 12-15 personer anställda. Det innebär utan tvekan att marginalerna kommer att stiga i takt med tillväxten. Med en liten, effektiv organisation och kostnadskostym har man hela tiden förberett bolaget för betydligt större nivåer utan att det kommer ske på bekostnad av lönsamheten. Tvärtom! Den exponentiella effekten i Jays lär bli allt mer tydlig för varje år eller kvartal som passerar. Den effekten kommer även innebära att Jays får med sig fler och fler investerare i takt med att detta upptäcks.

Om jag ska belysa riskerna i Jays handlar det om att det är ett litet bolag i en mycket tuff bransch med låga inträdesbarriärer. Jag ser för närvarande väldigt begränsade risker för att kommande produkter skulle floppa.
Jays har hittills haft en enorm träffsäkerhet i allt de gjort och det självförtroende bolagets VD visar upp när han kommer in på temat produktutveckling, går inte att ta miste på. Rune Torbjörnsen nämnde nyligen i en intervju att de jobbar med att ta fram vad de anser att framtiden behöver och att de har 14 produkter planerade för 2013.

En annan risk i ett litet bolag som Jays är naturligtvis att bli av med nyckelpersoner. Jag skulle personligen inte hoppa några glädjeskutt om Rune plötsligt annonserade sin avgång, även om Doro har haft en strålande utveckling efter att Rune var klar där.

Angående den hårda konkurrensen i hörlursbranschen påpekade Rune i tidningen Stock Magazine att de bolag i branschen som har problem, är de som skall göra allt för alla. De bolag som har specialiserat sig inom sina nischer, är de som nu har störst framgång.

Att som Jays satsa på bra ljud och en tidlös image är nog den strategi som är långsiktigt mest lyckosam, anser jag.
Precis som Rune säger, har bra ljud ingen åldersgräns. Jays bör således vara en stark spelare att räkna med även i framtiden.

Jag tror inte at den som köper in sig i Jays idag gör bort sig och jag tror att Jays står inför en betydande kursuppgång framöver.

Den långsiktighet som genomsyrar allt Jays gör och de avtal som slutits sista året, gör att jag med tillförsikt ser fram emot att följa och äga bolaget åtminstone ett par år till.

Jays har sedan länge varit den bäst säljande In-Ear luren i både Singapore och Hong Kong. Jag erfar efter noga research och viss kontakt med distributörer att Jays säljer ca 5-7000 enheter/mån i Singapore och att Jays är marknadsledande inom sin kategori och prisklass där. I Singapore säljs Jays i alla Apple Stores, High-End butiker och övriga musik -och IT -affärer med stor framgång. Det finns inget som indikerar att Jays inte skulle kunna erövra marknaden på liknande sätt i andra delar av världen där användandet av smartphones är utbrett.

Vi kommer nog dessutom få all anledning att glädjas över ytterligare samarbetsavtal framöver, då VD Rune Torbjörnsen nyligen i en intervju på Redeye gjord av Alexus upplyste att han ser ett år av många spännande landvinningar framför sig, men inte kan kommunicera något för tillfället.

Av den information som finns att tillgå, räknar jag med att de nya avtalen i Norge, UK, Australien och Taiwan kommer att ge avtryck i Q3 siffrorna. Vi har även en urstark hemmamarknad för Jays med årets julklapp som extra drivkraft och bränsle till kvartalet. På olika elektroniksajter har vi kunnat se att Jays ibland har haft 3 av sina lurar på Topp5-listor och inga kedjor har heller reat ut Jays produkter. Ett gott tecken. Däremot har Jays-lurar sålt slut i en del butiker veckorna före jul och ett par dagar senare har lagren åter varit fyllda som sig bör.
Hörlurar generellt har fått en oerhört fin exponering ute i butikerna och vi vet sedan tidigare att Jays ofta är den in-earlur som rekommenderas till kunderna.
Q3 är dessutom Jays överlägset starkaste kvartal historiskt. Därför anser jag att det finns en hel del som talar för att aktieägarna i Jays får ett tidigt påskägg den 27 mars när kvartalsrapporten släpps.

Take Care!

/Carefree

Källor:

Jays VD Rune Torbjörnsen i Stock Magazine
http://www.aktiespararna.se/ungaaktiesparare/Nyheter-och-artiklar/Jays---hojer-volymen/

Jays presenterar på småbolagsdagen
http://www.redeye.se/webcast/jays-presenterar-pa-smabolagsdagen

Videointervjun från Introduce från 18 december
http://www.introduce.se/foretag/jays/intervjuer

Jays VD ser ett år ser framför sig av många spännande landvinningarhttp://www.redeye.se/aktiebloggen/jays/jays-vd-intervju-2-2013

0 comments

You need to to read and post comments.

Does this article violate Redeye’s Rules & Guidelines?